• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • SaramedM
    kaffemamma skrev 2010-04-01 13:31:53 följande:
    ingen aning dessvärre. Det är ju pyttemängder, men det kommer från vete, och vetet kan ju stanna kvar länge. Men de allra flesta glutenallergiker kan ju äta det - inte för att det har något med oss att göra som ni vet. Långt utdrag ur ny bok med amerikansk sportstjärna vars son får autismdiagnos. Kan gissa att den kommer ha den biomedicinska vinkeln today.msnbc.msn.com/id/36120715/ns/today-toda...//Zelia - nyfiken på hur det går för dig?Krickeline - jag är skyldig dig en friterad banan & kaffe!
    Phu, vad trött jag blev plötsligt kände jag

M verkar inte reagera på vetestärkelse iofs så kanske glukossirap inte är så illa
  • kaffemamma

Men du Sara - om ni fått bra effekt av att ta bort nästan allt, (visst är det så att ni använder havre? Och kanske vetestärkelse ibland?) - är du då inte nyfiken på hur effekten skulle bli om ni tog bort allt? Det lär ju kunna komma an på de minsta partiklar, skillnaden mellan succé och ingen effekt....

• SaramedM
    kaffemamma skrev 2010-04-01 14:42:28 följande:
    Men du Sara - om ni fått bra effekt av att ta bort nästan allt, (visst är det så att ni använder havre? Och kanske vetestärkelse ibland?) - är du då inte nyfiken på hur effekten skulle bli om ni tog bort allt? Det lär ju kunna komma an på de minsta partiklar, skillnaden mellan succé och ingen effekt....
    havra är väldigt sällan och samma sak med vetestärkelse

jo ibland blir jag det men det verkar inte göra någon skillnad för henne de veckor vi kört stenhårt

jag orkar helt enkelt inte hur hemskt det än låter
  • IlsaBlackWidow

"Men du Sara - om ni fått bra effekt av att ta bort nästan allt, (visst är det så att ni använder havre? Och kanske vetestärkelse ibland?) - är du då inte nyfiken på hur effekten skulle bli om ni tog bort allt? Det lär ju kunna komma an på de minsta partiklar, skillnaden mellan succé och ingen effekt...." Jaa jag tänker på hur föreläsarna förklara alla samband och ur en smula innehåller flera proteiner (eller peptider)...

• IlsaBlackWidow

Kopierar och lägger in mitt mailsvar till kaffemamma, angående påskägget:

"Jag har köpt ett par påsar på Gryningen (de har massor som är ok!) och deras klubbor av majssirap älskar både jag och Viktor, visst är det jämförelsevis dyrt men Viktor och jag äter inte så mycket godis ändå. Sen har jag lagt i ekologiska russin, och Printzells små påsar nötcreme (köper annars asken i bakayllan, mindre socker i den) sen satsar jag på små roliga leksaker.

Suck, jag hade faktiskt missat det där med glukossirap :S, mest för egen del då för Viktor har som tur är precis börjat äta lite smågodis.

Gillar han choklad förresten så har ju Plamil många sorter som funkar, finns ofta någon av dem i Ica-butiker och även på Gryningen och Lifeland."

Både Gryningen och Lifeland har mycket godis som funkar, även smågodis i form av vanligare figurer som nappar och björnar. Vanliga Hälsokoster brukar ha någon variant och flera kan beställas på nätet. 

• cruz

Hej Ilsa, det var länge sedan . Hoppas allt är bra! Vi kör med plamilchoklad i påskäggen . Hallonbåtar innehåller heller ingen glukossirap men lite olika E nummer iofs. Än så länge har vi inte sett någon större effekt av dieten, vare sig på beteende eller magen. Lite mindre självskadebeteende kanske, men inte så markant ändå. Däremot har han börjat att bitas en del.

Ni som har koll, hur kommer det sig att a-barn tål mindre mängd gluten än glutenallergiker?

• kaffemamma

vidarebefodrar ett mail från Siaglass:
    "Ja, all vår glukossirap kommer från vete om inget annat anges. Är Du
    glutenintolerant kan Du utan problem äta produkten eftersom den innehåller en mycket låg halt gluten. Är Du allergisk mot veteproteiner ska Du däremot undvika produkten. I våra ekologiska sorbeter, Hallon och Blåbär,  ingår inte glukossirap i receptet."

HIttade en jättegod glass på Goodstore vid nytorget (där jag förövrigt storhandlade godis, kakor osv som var ok). Märket är B´Nice "non-dairy Rice Cream" mycket mera glasslik än sorbén vi annars brukar köra på. De hade även en glass som verkade helt underbar "raw food" gjord på cahwenötter, men svindyr och ändå för hög i oxalater för oss.

• RBK
    kaffemamma skrev 2010-03-28 01:18:21 följande:
    Det är inte helt lätt att använda metoden på rätt sätt, och gör man fel är det lätt att tex förstärka fel beteenden. Kanska kan man hyra in lite handledning vid sidan om så att säga? Tex från Banyan / Psykologparters? Eller TBA-tränaren som fanns länk till här tidigare? Nu tror jag att du har bra koll efter allt jobb med floortime osv, men det kan ju vara bra med "levande hjälp" om möjligt. Appropå Floortime, kan inte flera maila till [email protected]">[email protected] (autism-biblioteket på Rosenlund) och berätta att det väldigt gärna vill se deras många Floortime-filmer? Om de ser att intresse finns kanske de bemödar sig med att omvandla dem från amerikansk VHS vilket jag tror att det inte är bara vi som har problem med att se....
    Tack för bra tips (även tack för de råd som du Zeila gav) och ursäkta att jag inte svarat tidigare. Vi har varit en vecka på skidsemester.

Vi börjar successivt köra med belöning och jag blir mer och mer övertygad om att kombinationen beteendeterapi och Floortime/Son-Rise är den bästa. Med Floortime har vi lyckats ganska bra med lek, ögonkontakt och samspel och det har verkligen varit suveränt de första åren. Men som sagt det är svårare att få O att koncentera sig mer än 3-4 minuter när t ex är hos vår nya logoped - även när vi kör med belöningar... Så tipset att hyra in lite handledning får nog bli den väg vi kör.
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7