Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Men du Sara - om ni fått bra effekt av att ta bort nästan allt, (visst är det så att ni använder havre? Och kanske vetestärkelse ibland?) - är du då inte nyfiken på hur effekten skulle bli om ni tog bort allt? Det lär ju kunna komma an på de minsta partiklar, skillnaden mellan succé och ingen effekt....
"Men du Sara - om ni fått bra effekt av att ta bort nästan allt, (visst är det så att ni använder havre? Och kanske vetestärkelse ibland?) - är du då inte nyfiken på hur effekten skulle bli om ni tog bort allt? Det lär ju kunna komma an på de minsta partiklar, skillnaden mellan succé och ingen effekt...." Jaa jag tänker på hur föreläsarna förklara alla samband och ur en smula innehåller flera proteiner (eller peptider)...
Kopierar och lägger in mitt mailsvar till kaffemamma, angående påskägget:
"Jag har köpt ett par påsar på Gryningen (de har massor som är ok!) och deras klubbor av majssirap älskar både jag och Viktor, visst är det jämförelsevis dyrt men Viktor och jag äter inte så mycket godis ändå. Sen har jag lagt i ekologiska russin, och Printzells små påsar nötcreme (köper annars asken i bakayllan, mindre socker i den) sen satsar jag på små roliga leksaker.
Suck, jag hade faktiskt missat det där med glukossirap :S, mest för egen del då för Viktor har som tur är precis börjat äta lite smågodis.
Gillar han choklad förresten så har ju Plamil många sorter som funkar, finns ofta någon av dem i Ica-butiker och även på Gryningen och Lifeland."
Både Gryningen och Lifeland har mycket godis som funkar, även smågodis i form av vanligare figurer som nappar och björnar. Vanliga Hälsokoster brukar ha någon variant och flera kan beställas på nätet.
Hej Ilsa, det var länge sedan
. Hoppas allt är bra! Vi kör med plamilchoklad i påskäggen
. Hallonbåtar innehåller heller ingen glukossirap men lite olika E nummer iofs. Än så länge har vi inte sett någon större effekt av dieten, vare sig på beteende eller magen. Lite mindre självskadebeteende kanske, men inte så markant ändå. Däremot har han börjat att bitas en del.
Ni som har koll, hur kommer det sig att a-barn tål mindre mängd gluten än glutenallergiker?
vidarebefodrar ett mail från Siaglass:
"Ja, all vår glukossirap kommer från vete om inget annat anges. Är Du
glutenintolerant kan Du utan problem äta produkten eftersom den innehåller en mycket låg halt gluten. Är Du allergisk mot veteproteiner ska Du däremot undvika produkten. I våra ekologiska sorbeter, Hallon och Blåbär, ingår inte glukossirap i receptet."
HIttade en jättegod glass på Goodstore vid nytorget (där jag förövrigt storhandlade godis, kakor osv som var ok). Märket är B´Nice "non-dairy Rice Cream" mycket mera glasslik än sorbén vi annars brukar köra på. De hade även en glass som verkade helt underbar "raw food" gjord på cahwenötter, men svindyr och ändå för hög i oxalater för oss.