Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Glad idag - M var jättetrött för de stora barnen på dagis hade fått gå till skolan där de (och troligtvis även M) ska börja sexårsverksamhet till hösten. Under besöket hade de fått gå runt och titta på klassrummen, matsalen och gympsasen och de var väldigt mycket intryck. Efter dagis hade jag bjudit hem en dagiskompis, och var lite orolig att M inte skulle orka och få ett utbrott. Men det gick bra! De lekte fint ihop och M sa efteråt att hon ville bjuda hem en kompis i morgon igen. Det känns som att hon gör stora framsteg socialt
Som vanligt är det jättesvårt att veta säkert, men jag tror ju att dieten, MB12 och inte minst oxitocynsprayen som vi ger henne spelar in.
Meh, hur stavar jag... gympsasen = gympasalen
ny undersökning INte så munter läsning för mig, men kanske mer hoppingivande för andra:
Kennedy Krieger Institute announced today new study results showing that when and how autism symptoms appear in the first three years of life has vital implications to a child's developmental, diagnostic, and educational outcomes. Published this month in the Journal of Autism and Developmental Disorders (Epub ahead of print), this study found children with early developmental warning signs may actually be at lower risk for poor outcomes than children with less delayed early development who experience a loss or plateau in skills.
http://www.news-medical.net/news/20100421/Children-with-developmental-regression-at-increased-risk-for-more-severe-autism-Study.aspx
liten uppdatering från oss som kanske kan vara tankeställare vid magproblem.
Vi testade ju att återinföra mjölk ett tag i januari. Först ingen reaktion, sen vaken & ledsen på nätterna, sen ett par dagar rejält magont. Efter att vi tagit bort mjölken blev magen bara värre och värre, han har haft diarreer sen dess och fram till nyligen. För ett par veckor sen bestämde vi oss för att plocka bort alla tillskott. Tillskotten hade i och för sig varit lika som under hösten då magen fungerade fint, men många tillskott har ju diarre som biverkning. Och omedelbart så rättade magen till sig. Nu håller vi på och återinför långsamt: först enzymer, sen omega 3, nu kalcium och magnesium i mindre dos än tidigare. Än så länge går allt bra. Men ensymerna funderar jag på att ta bort för vi märker ingen skillnad. Samtidigt kan de ju i teorin åtminstonde hjälpa till att fånga upp gluten 6 mjölkpartiklar som smiter förbi (märket Trienza) så vi får väl se hur vi gör.
traditionella mediciner vid autism och adhd... Jag har egentligen aldrig tänkt tanken att det skulle vara aktuellt, och jag vet mycket lite om dessa. Ingen har heller föreslagit något sådant för sonen. Jag frågade en läkare om vi borde göra en ad hd utredning en gång och hon sa att eftersom autismen var en så övergripande diagnos så tyckte hon inte vi behövde det, men att vi kunde få prova ad hd medicinering om vi ville. Vi var inte intresserade eftersom jag inte upplever hans eventuella hyperaktivitet som särskilt besvärlig. Men jag har bara börjat tänka. Han kanske skulle kunna koncentrera sig på det han behöver om han inte behövde pilla på / bita på / rycka i allt hela tiden? Spontant är jag rädd för mediciner som tex concerta och zoloft när det gäller barn, men som sagt, jag vet egentligen för lite om detta. Någon med erfarenheter eller tankar?