• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • SaramedM

FIck av en god vän boken "vård utan våld" på posten
    Kan varmt rekomenderas

• cruz

Kaffemamma: Tack för alla länkar. Ska läsa orginalartikeln i Journal of autism and  developmental disorders så fort barnen slocknat ikväll (bara inte jag somnar före dem). När det gäller medicinering så är ju biverkningarna jobbiga ibland, samt även det att kroppen vänjer sig vid medicin och man ibland blir tvungen att öka dosen för att få samma effekt. Men ibland överväger nyttan av medicin. Om sonen fortfarande har kvar sina aggressionsutbrott som tonåring kommer vi absolut fundera på att medicinera.

• Jonathanmamma
    SaramedM skrev 2010-04-21 13:33:27 följande:
    FIck av en god vän boken "vård utan våld" på postenKan varmt rekomenderas
    Nu har jag beställt boken!
    Författaren bor ju bara några mil från oss... Helt otroligt att man inte vet om det!

Pratade med en god vän som sade att de hade verksamhet för barn med autism, så hon ska försöka ta kontakt med henne och att vi ska åka ut (vi har varsin pojk med autism) dit. Vore verkligen intressant!

MVH
    Anna
  • Jonathanmamma
    kaffemamma skrev 2010-04-21 13:15:51 följande:
    ny undersökning INte så munter läsning för mig, men kanske mer hoppingivande för andra: Kennedy Krieger Institute announced today new study results showing that when and how autism symptoms appear in the first three years of life has vital implications to a child's developmental, diagnostic, and educational outcomes. Published this month in the Journal of Autism and Developmental Disorders (Epub ahead of print), this study found children with early developmental warning signs may actually be at lower risk for poor outcomes than children with less delayed early development who experience a loss or plateau in skills.www.news-medical.net/news/20100421/Children-w...
    Det var ingen rolig läsning för mig heller. Jonathan hade ju normal utveckling fram till 1,5-års åldern, sedan tappade han de ord han lärt sig, slutade vända sig om efter ljud etc. Hmmm... Fast de poängterar ju att det är av vikt att få tidig diagnos och tidiga insatser i alla fall...
    MVH
    Anna
  • Krickeline
    kaffemamma skrev 2010-04-21 13:31:19 följande:
    Spontant är jag rädd för mediciner som tex concerta och zoloft när det gäller barn, men som sagt, jag vet egentligen för lite om detta. Någon med erfarenheter eller tankar?
    Jag har bara erfarenhet av att själv använda ADHD-mediciner (Concerta och Ritalin), inte ge till barnet. Om ni funderar på Concerta, vilket är det som man brukar ge som förstahandsval till barn, kan det vara bra att veta att till skillnad från dpressionsmediciner så ger ADHD en kortvarig, snabbt övergående effekt. Ni behöver alltså inte vänta en månad för att effekten ska byggas upp som tex hos Zoloft, utan eventuell effekt kommer redan efter någon halvtimme och går ur kroppen samma dag.

Man märker alltså mycket snabbare om ADHD-mediciner (som påverkar dopaminsystemet) är något att ha, och vill man inte fortsätta slutar man tvärt. Depressionsmediciner typ Zoloft och Cipralex - som påverkar serotoninsystemet i hjärnan - måste man däremot både ha en lång insättnings- och utsättningstid på.
    ADHD-mediciner kan man också ta uppehåll i, tex skolfria dagar och lov, som man själv känner.

För mig funkade vare sig Concerta eller Ritalin men fler barn än vuxna svarar positivt på behandling.

Finns en sajt (som läkemedelsföretaget som gör Concerta står bakom) med massa info www.levamedadhd.se
  • SaramedM
    Jonathanmamma skrev 2010-04-21 22:31:15 följande:
    Nu har jag beställt boken!Författaren bor ju bara några mil från oss... Helt otroligt att man inte vet om det!Pratade med en god vän som sade att de hade verksamhet för barn med autism, så hon ska försöka ta kontakt med henne och att vi ska åka ut (vi har varsin pojk med autism) dit. Vore verkligen intressant! MVHAnna
    en av min vänner var just där i 3 dagar på studiebesök
    Hon sa att alla som får chansen att lyssna på henne borde ta den
  • kaffemamma

Nu hittar jag inte i trådarna - jag har för mig att det var en länk till en artikel om självskadande beteende fr ett tag sen som många tyckte var bra. Jag skulle vilja hjälpa en kompis med lite att läsa om hur hon kan hjälpa sin son som dunkar huvudet och slår i väggar. Han har ingen diagnos men mycket låter allt för bekant. Förutom huvuddunkningarna är han för sig själv på dagis, har omväxlande diarré och förstoppning, många öroninflammationer och väldigt sen i talet.... Utredning är på gång, men det självskadande skulle hon behöva omedelbar hjälp med tänker jag.

• cruz

SaramedM: Vem är författaren?

Kaffemamma och Jonathanmamma: Katherine Maurice barn hade också den typen av autism där man först utvecklas normalt. De blev till och med av med sina diagnoser. Samma sak för Karyn Seroussis son om jag inte minns fel.

• FinaFamiljen
    zelia skrev 2010-04-22 10:49:50 följande:
    SaramedM: Vem är författaren? Kaffemamma och Jonathanmamma: Katherine Maurice barn hade också den typen av autism där man först utvecklas normalt. De blev till och med av med sina diagnoser. Samma sak för Karyn Seroussis son om jag inte minns fel.
    Tack för påminnelsen om Katherine Maurice... Ska nog läsa den en gång till nu när jag kommit igång..
  • kaffemamma

Mycket intressant! Någon som har tillgång till hela artikeln? http://www.mdlinx.com/PsychLinx/xml-article.cfm/3114322

The ScanBrit randomised, controlled, single-blind study of a gluten- and casein-free dietary intervention for children with autism spectrum disorders
    Abstract:
    There is increasing interest in the use of gluten- and casein-free diets for children with autism spectrum disorders (ASDs). We report results from a two-stage, 24-month, randomised, controlled trial incorporating an adaptive 'catch-up' design and interim analysis. Stage 1 of the trial saw 72 Danish children (aged 4 years to 10 years 11 months) assigned to diet (A) or non-diet (B) groups by stratified randomisation. Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS) and the Gilliam Autism Rating Scale (GARS) were used to assess core autism behaviours, Vineland Adaptive Behaviour Scales (VABS) to ascertain developmental level, and Attention-Deficit Hyperactivity Disorder - IV scale (ADHD-IV) to determine inattention and hyperactivity. Participants were tested at baseline, 8, and 12 months. Based on per protocol repeated measures analysis, data for 26 diet children and 29 controls were available at 12 months. At this point, there was a significant improvement to mean diet group scores (time*treatment interaction) on sub-domains of ADOS, GARS and ADHD-IV measures. Surpassing of predefined statistical thresholds as evidence of improvement in group A at 12 months sanctioned the re-assignment of group B participants to active dietary treatment. Stage 2 data for 18 group A and 17 group B participants were available at 24 months. Multiple scenario analysis based on inter- and intra-group comparisons showed some evidence of sustained clinical group improvements although possibly indicative of a plateau effect for intervention. Our results suggest that dietary intervention may positively affect developmental outcome for some children diagnosed with ASD. In the absence of a placebo condition to the current investigation, we are, however, unable to disqualify potential effects derived from intervention outside of dietary changes. Further studies are required to ascertain potential best- and non-responders to intervention. The study was registered with ClincialTrials.gov, number NCT00614198.
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7