• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • cruz

Kaffemamma: Spännande. Tyvärr får jag inte tag på artikeln hemifrån. Måste till KI biblioteket och kopiera upp den så det blir nog någon gång nästa vecka i så fall.

• Little Ms Chatterbox
    kaffemamma skrev 2010-04-21 13:31:19 följande:
    traditionella mediciner vid autism och adhd... Jag har egentligen aldrig tänkt tanken att det skulle vara aktuellt, och jag vet mycket lite om dessa. Ingen har heller föreslagit något sådant för sonen. Jag frågade en läkare om vi borde göra en ad hd utredning en gång och hon sa att eftersom autismen var en så övergripande diagnos så tyckte hon inte vi behövde det, men att vi kunde få prova ad hd medicinering om vi ville. Vi var inte intresserade eftersom jag inte upplever hans eventuella hyperaktivitet som särskilt besvärlig. Men jag har bara börjat tänka. Han kanske skulle kunna koncentrera sig på det han behöver om han inte behövde pilla på / bita på / rycka i allt hela tiden? Spontant är jag rädd för mediciner som tex concerta och zoloft när det gäller barn, men som sagt, jag vet egentligen för lite om detta. Någon med erfarenheter eller tankar?
    Vi ger vår son Strattera, han har ADHD (huvuddiagnos) och Atypisk autism. Det vi upplevde när vi började med medicinen så blev autismdragen väldigt små, obetydliga. Tror faktiskt om man skulle göra en utredning nu så skulle det nog inte bli någon diagnos på det, om han inte hade varit inne i en väldigt dålig period.
    Strattera är inte centralstimulerande utan mer besläktade med antidepressiva mediciner. Vi ger även Omega, 1 PlusEPA på morgonen och 2 Eye Q på kvällen, innan vi började med PlusEPA fick han 2 Mor-EPA mini på morgonen. Ibland funderar jag på att han även ska få någon Mor-EPA mini mitt på dagen eftersom det har varit väldigt mycket spring på kvällarna om att han inte kan sova och så. Men det är inte alls som det var innan vi började med Omega första början så vi är väl lite bortskämda
    Plus-EPA har samma dos EPA som e-epa som jag vet andra ger sina barn. PlusEPA är från samma företag som gör Mor-EPA mini. Plus-EPA ska komma ut på marknaden inom kort, men jag har fått testa den tidigare av företaget, Hela Pharma.

Men nu kom jag helt bort från ämnet När vi fick hans diagnoser så pratade vi med läkarna om det här om just autismen och hon trodde det var så att ADHDn var så kraftig att Z. helt enkelt hade slutit sig inom sig på det sättet för ren självbevarelsedrift. Lite som om att alla intryck bombarderade honom alltid, hela tiden så han gick in i bunkern, men där inne funkade han.

Om det är så att ni börjar med att ge ADHD medicin så kan det ju vara så att "Autism-dimman" lättar lite runt ert barn. Och personligen så tror jag att bara lite kan hjälpa mycket i de flesta fallen. Ert barn kanske inte har så mycket hyperaktivitet men koncentrationsproblem kan göra att det blir svårt för någon med autism att vara aktivt "med och här". Men ADHD medicin så kanske det går lättare med träning och annat för ert barn.

Z. har inte så många biverkningar, lite aptitlöshet och han har varit lite trött på eftermiddagarna ibland. Listan på biverkningar är jättelång men det är inte så många som får så mycket. Tror aptitlöshet är den vanligaste.
  • FinaFamiljen

Kommer med ytterligare en IBT-fråga, till er med riktigt små barn...

NÄR börjar man köra lägg lika på olika färger? Undrar lite eftersom "lägg lika" på en färg och med "distraktion" går bra, men sonen är ju inte ens två än och efter vad jag kan se enligt "normalstörda barns utveckling" så är det typ mellan två och tre års ålder de börjar sortera efter färg...?

• kaffemamma

jättetack för alla svar om mediciner. Jag ska fundera och undersöka vidare! Jag tror att saker som bättre fokus på träning, hbot, förfina kost & tillskott får komma först, men jag ska prata med en läkare om saken också.

• Jonathanmamma
    zelia skrev 2010-04-22 10:49:50 följande:
    SaramedM: Vem är författaren? Kaffemamma och Jonathanmamma: Katherine Maurice barn hade också den typen av autism där man först utvecklas normalt. De blev till och med av med sina diagnoser. Samma sak för Karyn Seroussis son om jag inte minns fel.
    Författaren heter Elisabet Råberg. www.aspereds.se

Tack för påminnelsen om Maurices barn Nu blev livet litet lättare igen...

Soliga hälsningar
    Anna
  • FinaFamiljen
    Krickeline skrev 2010-04-20 22:14:49 följande:
    Ja det är receptbelagt och man kan få det utskrivet av DANdoktorn här www.medhelse.no. Vi behövde inte träffa honom för att få receptet utan fick det via telefonkonsultation med honom.
    Fortsätter att fundera, det här intresserar mig oerhört... =) Får man fråga hur ofta ni ger sprayen?
  • cruz

Ni som kör IBT och har syskon i nära ålder, hur gör ni med allt träningsmaterial? Har ni separata leksaker som ni bara använder till träningen eller får syskonen till det autistiska barnet också leka med leksakerna som används vid IBTn? Vi har alltid haft gemensamma leksaker, så mycket av det som tvillingbrodern och hans kompisar leker med är just de saker som vi också använder till Max träning (med några få undantag). Eftersom vi bor trångt så har vi liksom inte plats att ha dubbelt av alla leksaker utan de delar på kassa-apparat, dockhus, bondgård, dockspis, tågbana etc. Men det börjar bli ohållbart. Inför varje träningspass får man ju börja med storstädning och jakt efter träningsmaterialet. Börjar bli så less, man har ju nog jobb ändå. Ibland orkar jag inte ens låta kompisar får komma hem och leka med David för jag är så himla less på all städning och leksaksjakt efteråt. Vad tror ni,är det bättre att förbjuda David och hans kompisar att leka med vissa av leksakerna som vi måste ha till Max träning? Hur har ni gjort?

• FinaFamiljen
    zelia skrev 2010-04-25 09:33:40 följande:
    Ni som kör IBT och har syskon i nära ålder, hur gör ni med allt träningsmaterial? Har ni separata leksaker som ni bara använder till träningen eller får syskonen till det autistiska barnet också leka med leksakerna som används vid IBTn? Vi har alltid haft gemensamma leksaker, så mycket av det som tvillingbrodern och hans kompisar leker med är just de saker som vi också använder till Max träning (med några få undantag). Eftersom vi bor trångt så har vi liksom inte plats att ha dubbelt av alla leksaker utan de delar på kassa-apparat, dockhus, bondgård, dockspis, tågbana etc. Men det börjar bli ohållbart. Inför varje träningspass får man ju börja med storstädning och jakt efter träningsmaterialet. Börjar bli så less, man har ju nog jobb ändå. Ibland orkar jag inte ens låta kompisar får komma hem och leka med David för jag är så himla less på all städning och leksaksjakt efteråt. Vad tror ni,är det bättre att förbjuda David och hans kompisar att leka med vissa av leksakerna som vi måste ha till Max träning? Hur har ni gjort?
    Intressant fråga så jag följer kommande diskussion... =) Här är det inte ett problem nu, men vi är ju i uppstart så det gäller inte alls många saker än så länge. Men vi plockar saker från lekrummet och byter lite, så jag kan tänka mig att det blir strul och stök längre fram. Men dubbelt upp kan man ju inte ha av allt... Hur många saker är det som är aktuella under en period? Lite svårt att tänka mig in i det än, men jag antar att det handlar om en hel del saker ändå?
  • kjempekul
    kaffemamma skrev 2010-04-24 11:03:27 följande:
    jättetack för alla svar om mediciner. Jag ska fundera och undersöka vidare! Jag tror att saker som bättre fokus på träning, hbot, förfina kost & tillskott får komma först, men jag ska prata med en läkare om saken också.
    Har ni testat hbot?
    Jag undrar så om det kunde hjälpa i vårt fall,,,,
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7