• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • kjempekul
    moegumsan skrev 2010-04-24 22:05:41 följande:
    Fortsätter att fundera, det här intresserar mig oerhört... =) Får man fråga hur ofta ni ger sprayen?
    Är det B12 det gäller eller vad för spray?
  • FinaFamiljen
    kjempekul skrev 2010-04-25 13:34:48 följande:
    Är det B12 det gäller eller vad för spray?
    Oxytocinsprayen...! =)
  • Jonathanmamma
    zelia skrev 2010-04-25 09:33:40 följande:
    Ni som kör IBT och har syskon i nära ålder, hur gör ni med allt träningsmaterial? Har ni separata leksaker som ni bara använder till träningen eller får syskonen till det autistiska barnet också leka med leksakerna som används vid IBTn? Vi har alltid haft gemensamma leksaker, så mycket av det som tvillingbrodern och hans kompisar leker med är just de saker som vi också använder till Max träning (med några få undantag). Eftersom vi bor trångt så har vi liksom inte plats att ha dubbelt av alla leksaker utan de delar på kassa-apparat, dockhus, bondgård, dockspis, tågbana etc. Men det börjar bli ohållbart. Inför varje träningspass får man ju börja med storstädning och jakt efter träningsmaterialet. Börjar bli så less, man har ju nog jobb ändå. Ibland orkar jag inte ens låta kompisar får komma hem och leka med David för jag är så himla less på all städning och leksaksjakt efteråt. Vad tror ni,är det bättre att förbjuda David och hans kompisar att leka med vissa av leksakerna som vi måste ha till Max träning? Hur har ni gjort?
    Jag har separata saker till Jonathans träning. Nu har vi ju kommit långt med vissa saker, så det händer ju att han får "jobba" sig till en leksak och när han klarat träningen och fått den så får han ta upp den i lekrummet och då är det allmängods. De saker som är till själva träningen finns i träningsrummet (vårt gästrum/arbetsrum). Det underlättar när man ska förbereda för träningen också. Här har det ju inte varit ett stort problem i alla fall, eftersom storebror är 4 år äldre än honom.

Något som jag gjort som fungerat rätt bra är att ha alla aktuella saker i en plastlåda med rätt så hårt stängbart lock, som Jonathan själv inte får upp. För min del är det en sån där underbäddförvaring, men det är ju beroende på hur ert upplägg ser ut. Jag tycker också att det är viktigt att det är separata saker, såna som han inte får leka med varje dag eller som man plockar fram ibland, utan det ska ju finnas ett sug efter sakerna... Då fungerar det som bra förstärkare. Bra förstärkare, enligt vårt team, kan också vara något han tycker är roligt att träna med. Just nu har han fastnat för Alfa och Petter, barnalfapet på DVD, och eftersom han kan hålla på med det en timme eller så, så är det bättre som förstärkning menar de på...

Vi har även hopfällbart bord och ett litet tidningsbord under det som lätt går att plocka undan. Min kompis i Uppsala har campingbord som hon (lättare än mitt konferensbord) fäller ihop och sedan har de satt upp hyllor ovanför där de sitter där hon har alla träningssaker, spel och annat.

Och ja, det blir mycket. Vill du se vår inledande inköpslista så gå in på min blogg, i februari eller mars. Sedan kan du ju se en bråkdel av det jag lagt ut i bildväg på bloggen för att se de saker vi köpt in under senaste året. (inte riktigt klokt, men min son förverkar grejer på löpande band - han är så snabb ibland att lära sig saker och blir annars uttråkad...) Lycka till!

Hoppas det var svar på din fråga
    blogg: annahelena70.bloggagratis.se

Anna
  • Krickeline
    kjempekul skrev 2010-04-25 13:31:07 följande:
    Jag hittade en intressant artikel:www.peterularsson.se/fakta-om-adhd-ritalina-c...-strattera
    Självklart finns det för- och nackdelar med ADHD-medicin, liksom de flesta andra mediciner. Men denne man är ju extremt kategorisk, han är emot ALLA psykiatriska medicinbehandlingar.
    Det finns många som blivit hjälpta, tom fått ett helt nytt liv, av antidepressiv medicin och/eller centralstimulantia. Funkar det inte för en själv eller ens barn är det bara att sluta.
  • Krickeline
    moegumsan skrev 2010-04-24 22:05:41 följande:
    Fortsätter att fundera, det här intresserar mig oerhört... =) Får man fråga hur ofta ni ger sprayen?
    Varje morgon på dagisdagar, samt vid behov om hon ska göra något som stressar henne eller kräver mycket socialt samspel.
    Idag träffade vi den norske DAN-läkaren och han menar att det kan vara så att sprayen har kickat igång den egna oxitocinproduktionen, så nu ska vi pröva att göra uppehåll med sprayen ett tag och se om den positiva effekten kvarstår.
  • Krickeline

Från Geir har vi nu också fått recept på antisvampmedel, Diflucan. Ska bli intressant att se om hennes beteende förändras. Vi har inte hittat så mycket svamp på de tester som gjorts, men hon har vissa beteenden som gör att vi ändå misstänkter svamp/jäst.

• SaramedM
    kjempekul skrev 2010-04-25 13:31:07 följande:
    Jag hittade en intressant artikel:www.peterularsson.se/fakta-om-adhd-ritalina-c...-strattera
    Jag tycker inte att KMR är nått som öht ska betraktas som intressant faktiskt, utan mer som propaganda
    Scientologerna är inte att leka med
  • SaramedM
    Krickeline skrev 2010-04-25 21:06:20 följande:
    Självklart finns det för- och nackdelar med ADHD-medicin, liksom de flesta andra mediciner. Men denne man är ju extremt kategorisk, han är emot ALLA psykiatriska medicinbehandlingar. Det finns många som blivit hjälpta, tom fått ett helt nytt liv, av antidepressiv medicin och/eller centralstimulantia. Funkar det inte för en själv eller ens barn är det bara att sluta.
    KMR är även emot att man öht utrederer och sätter diangos på barn
  • cruz

Tack Jonathanmamma för ditt långa svar Jag måste hitta en lösning som funkar och det lutar nog åt egna leksaker till Max träning. Får göra en stor utrensning också av sådant vi inte använder längre.

Moegumsan, ja det blir enhel del grejer efter ett tag... Vi har en stor hylla i lekrummet som är fylld med leksaker och annat material till träningen.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7