• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • FinaFamiljen

Många av er berättar om magproblem och jag vet ju att det är ganska vanligt hos de här barnen. Men de flesta verkar prata om lös avföring? Någon annan med förstoppningsproblematik istället? Dottern har haft problemen sedan ca ett och ett halvt års ålder när amningen minskade och hon började äta mer vanligt. Medicinerar nu med movicol junior vilket gör att det funkar, men visst önskade man att man kunde klara sig utan mediciner...

• Jonathanmamma
    moegumsan skrev 2010-04-28 10:33:26 följande:
    Många av er berättar om magproblem och jag vet ju att det är ganska vanligt hos de här barnen. Men de flesta verkar prata om lös avföring? Någon annan med förstoppningsproblematik istället? Dottern har haft problemen sedan ca ett och ett halvt års ålder när amningen minskade och hon började äta mer vanligt. Medicinerar nu med movicol junior vilket gör att det funkar, men visst önskade man att man kunde klara sig utan mediciner...
    Den tjej jag skriver bok med just nu, hennes son hade kraftig förstoppning. De fick också sådan Movicol att dricka under 2 månader. Jag har hört att det finns bägge delar - alltså både lös i magen och hård i magen - men det kanske det finns fler här som vet bättre...?!

Min Jonathan har inte sådana problem tack och lov. Men utan kosttillskotten vet jag inte vad vi skulle göra. Slutade med dem i 3-4 dagar nu när han bröt lilltån för att han fick smärtstillande istället - då kom den "gamle" Jonathan tillbaks, som bara talade "sitt" språk osv. Otäckt, men samtidigt bra - för man vet då att de kosttillskott han får GÖR verkan!

Lycka till
  • Jonathanmamma
    Krickeline skrev 2010-04-25 21:17:58 följande:
    Från Geir har vi nu också fått recept på antisvampmedel, Diflucan. Ska bli intressant att se om hennes beteende förändras. Vi har inte hittat så mycket svamp på de tester som gjorts, men hon har vissa beteenden som gör att vi ändå misstänkter svamp/jäst.
    Vad är det för beteenden som visar sig då, vid svamp/jäst *nyfiken*?! Måste komma till skott och ta den här biten också, men det känns så stort att ta prover och skicka iväg och så...

/Anna
  • kaffemamma

Jonathanmamma - vilka tillskott ger du?

Själv våndas jag just nu mycket över det här med om vi ska prova ADHD medicinering. Nej-sägarna är så vansinnigt övertygade om att detta skapar livslånga skador på hjärnan, och de båda vettiga personerna jag pratade med igår (EF på autismcentrum och psykologen) svarade när jag frågade om det att de trodde att det skulle kunna hjälpa sonen mycket (också fashinerande, om det nu finns medicinering som de tror skulle kunna vara så bra för mitt barn, varför är det ingen som säger det förrän jag frågar???)  De jag pratade med igår menade att det  inte fanns några risker med att prova - man ser effekten omedelbart, eventuella biverkningar ser man också snabbt och kan bestämma sig för om man vill fortsätta, sluta eller ändra. Scinetologerna ser jag ju inte som någon trovärdig källa för att inte prova, men även många andra pratar om stora risker. Får väl söka på Pub Med och läsa mer. Undrar hur DAN-läkarnas inställning är? Ska fråga. Tror också att om man kom tillrätta med hans inre stress, hans behov av att ständigt fippla med något, bita i saker, röra sig osv så skulle han kunna lära sig mer.

• kaffemamma
    moegumsan skrev 2010-04-28 10:33:26 följande:
    Autism - magproblematiken handlar ofta om förstoppning. Även när det är diarré är det ofta förstoppning som är grundproblemet enligt DAN-läkarna. Min son hade inga uppenbara magproblem innan vi började med dieten (även om jag nu undrar om han inte hade ont utan att vi visste det) men när vi slutade med gluten bajsade ungen ut flera kilo på ett par dagar - gammal och unket, kändes verkligen som gammal förstoppning. Han satte stopp i toaletten....
    Kanske kan matsmältningsenzymer vara något för er?
  • FinaFamiljen
    kaffemamma skrev 2010-04-28 11:45:15 följande:
    Autism - magproblematiken handlar ofta om förstoppning. Även när det är diarré är det ofta förstoppning som är grundproblemet enligt DAN-läkarna. Min son hade inga uppenbara magproblem innan vi började med dieten (även om jag nu undrar om han inte hade ont utan att vi visste det) men när vi slutade med gluten bajsade ungen ut flera kilo på ett par dagar - gammal och unket, kändes verkligen som gammal förstoppning. Han satte stopp i toaletten....Kanske kan matsmältningsenzymer vara något för er?
    Ja det finns säkert en hel del för oss att undersöka. Vi är ju precis i starten och bara att komma igång med IBT:n känns fullt upp nu, vi är glada om vi orkar laga mat över huvud taget... =( Dottern är kollad för glutenalleri eftersom vi har det i släkten på makens sida, men det visade inget. Jag är naturligtvis väldigt fundersam på om man skulle kunna förbättra hennes mag/tarmfunktion om man la om kosten - det vore ju toppen - men det känns samtidigt läskigt eftersom vi bor där vi bor. Svårt att få tag i specialvaror, och sen är hon rätt så kinkig med maten redan. Jag är rädd att hon slutar äta. Så svårt.
    Kosttillskott ger vi inga än, mer än omega-3. Så vi har mycket att fundera över... Enzymerna, vad är det och hur funkar de?
  • kaffemamma

Vi har inte heller fått utslag på gluten tester - kan vara värt att testa ändå, men kanske i sinom tid, när ni kommit in i de nya rutinerna. Det finns en uppsjö olika enzymer som har lite olika "specialiteter". Vi har använt denna: https://www.houston-enzymes.com/store/product.php?c=1&p=4 som vi beställer häreifrån www.medhelse.no men det finns massor på vanlig hälsokost. De ska hjälpa till att bryta ner maten så att näringsupptaget ökar. Jag var orolig att det fanns en risk att kroppen skulle sluta producera egna enzymer, men jag har inte fått fram att så skulle vara fallet. Man ska egentligen ta till varje måltid. Om barnet kan svälja kapslar så gör man det, annars kan man strö det på maten (det gör de på dagis) och vi blandar i juice.

• Jonathanmamma
    kaffemamma skrev 2010-04-28 11:41:54 följande:
    Jonathanmamma - vilka tillskott ger du? Själv våndas jag just nu mycket över det här med om vi ska prova ADHD medicinering. Nej-sägarna är så vansinnigt övertygade om att detta skapar livslånga skador på hjärnan, och de båda vettiga personerna jag pratade med igår (EF på autismcentrum och psykologen) svarade när jag frågade om det att de trodde att det skulle kunna hjälpa sonen mycket (också fashinerande, om det nu finns medicinering som de tror skulle kunna vara så bra för mitt barn, varför är det ingen som säger det förrän jag frågar???)  De jag pratade med igår menade att det  inte fanns några risker med att prova - man ser effekten omedelbart, eventuella biverkningar ser man också snabbt och kan bestämma sig för om man vill fortsätta, sluta eller ändra. Scinetologerna ser jag ju inte som någon trovärdig källa för att inte prova, men även många andra pratar om stora risker. Får väl söka på Pub Med och läsa mer. Undrar hur DAN-läkarnas inställning är? Ska fråga. Tror också att om man kom tillrätta med hans inre stress, hans behov av att ständigt fippla med något, bita i saker, röra sig osv så skulle han kunna lära sig mer.
    Jag ger Omega-3, dubbel dos, D-vitamindroppar (AD-droppar som det tidigare hette), multivitamin från mina föräldrars naprapat, 1 tesked av två olika sorter samt B12-tablett. Jag har prövat magnesium som sagt, men det får Jonathan ont i magen av. Nu ska jag testa att ha det i badvattnet nästa gång och se om jag får effekt av det. Tja, zink får han också förresten...

Jag har prövat pro-biotika flytande också under några veckor utan att det gav någon effekt, ingen heller när jag tog bort det.

Är det någon av er som vet vad som kan göra fobier och dylikt bättre?! Jonathan har en del sånt för sig numera och det känns som det eskalerar litet. Han tycker massor av saker är livsfarliga, ett begrepp han använder om mycket iofs....

Jonathan känner jag igen med det där att fippla med något, biter sig i handen eller suger på den, nu sist har han börjat stoppa mynt i munnen, sand och snö givetvis, rör sig hela tiden förutom framför datorn, men jag vet inte - menar de att medicinering skulle göra det bättre?!

MVH
    Anna
  • kaffemamma

Tack för listan på tillskott, alltid intressant att se vad som ger effekt för andra. D-vitamin avråder norske dan-läkaren för om man inte kollat d-vitamin OCH kalcitrolvärdet. Har inte läst något om fobier i tillskottssammanhang vad jag kan minnas. I Julie Mathews bok "Nourishing hope for autism" tar hon upp en del om vad de oiak tillskotten används för osv.
    Ja, hans ständiga rastlöshet, stressen i kroppen, kan ju vara utslag av ADHD och då kan dessa mediciner vara till stor hjälp menar de. Han biter i tröjan, biter ihop tänderna, spänner sig, gör ljud, rasslar med fönsterkedjan maniskt, pillar på allt runtomkring sig. Jag har faktiskt börjat köpa bitringar till honom nu att ha framför TVn, annars bits och pillas det sönder så många böcker och annat som tydigen är skönt att bita i. Tänker att plasten i dem borde vara mer kontrollerad vad det gäller flalater ody än vanliga plastleksaker som han annars gärna biter i. Jag tror självklart mycket skulle vara vunnet om vi kunde komma tillrätta med det här - det har också blivit mycket bättre sen kostomläggningen, men går upp och ner. Frågan är bara vilken väg som är rätt att gå.... öka omega dosen är väl det enklaste att testa först kanske om magen tål det. Han får ca 12 ml / dag nu.

• kjempekul

Kanske konserveringsmedel och jäst, färgämnen och tillsatser är det som skapar överaktiviteten, jag skulle tro att socker i alla former gör det också.
    Sen i julas har vi hållt sträng diet, och vår pojk har faktiskt blivit lugnare, även om det beror på vad man jämför med!
    Istället för socker kan man använda stevia, finns på stevia.se, funkar retså bra oftast!
    Se upp för syntetiska kosttillskott, på www.firma-vital.se finns massa bra grejer, kolla in det! Just nu provar vi en avgiftningsgrej man har på fotsulan på natten som ska dra gifter ur kroppen därifrån.
    Om detta kan hjälpa någon är det ju bra! Kram!

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7