Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Många av er berättar om magproblem och jag vet ju att det är ganska vanligt hos de här barnen. Men de flesta verkar prata om lös avföring? Någon annan med förstoppningsproblematik istället? Dottern har haft problemen sedan ca ett och ett halvt års ålder när amningen minskade och hon började äta mer vanligt. Medicinerar nu med movicol junior vilket gör att det funkar, men visst önskade man att man kunde klara sig utan mediciner...
Jonathanmamma - vilka tillskott ger du?
Själv våndas jag just nu mycket över det här med om vi ska prova ADHD medicinering. Nej-sägarna är så vansinnigt övertygade om att detta skapar livslånga skador på hjärnan, och de båda vettiga personerna jag pratade med igår (EF på autismcentrum och psykologen) svarade när jag frågade om det att de trodde att det skulle kunna hjälpa sonen mycket (också fashinerande, om det nu finns medicinering som de tror skulle kunna vara så bra för mitt barn, varför är det ingen som säger det förrän jag frågar???) De jag pratade med igår menade att det inte fanns några risker med att prova - man ser effekten omedelbart, eventuella biverkningar ser man också snabbt och kan bestämma sig för om man vill fortsätta, sluta eller ändra. Scinetologerna ser jag ju inte som någon trovärdig källa för att inte prova, men även många andra pratar om stora risker. Får väl söka på Pub Med och läsa mer. Undrar hur DAN-läkarnas inställning är? Ska fråga. Tror också att om man kom tillrätta med hans inre stress, hans behov av att ständigt fippla med något, bita i saker, röra sig osv så skulle han kunna lära sig mer.
Vi har inte heller fått utslag på gluten tester - kan vara värt att testa ändå, men kanske i sinom tid, när ni kommit in i de nya rutinerna. Det finns en uppsjö olika enzymer som har lite olika "specialiteter". Vi har använt denna: https://www.houston-enzymes.com/store/product.php?c=1&p=4 som vi beställer häreifrån www.medhelse.no men det finns massor på vanlig hälsokost. De ska hjälpa till att bryta ner maten så att näringsupptaget ökar. Jag var orolig att det fanns en risk att kroppen skulle sluta producera egna enzymer, men jag har inte fått fram att så skulle vara fallet. Man ska egentligen ta till varje måltid. Om barnet kan svälja kapslar så gör man det, annars kan man strö det på maten (det gör de på dagis) och vi blandar i juice.
Tack för listan på tillskott, alltid intressant att se vad som ger effekt för andra. D-vitamin avråder norske dan-läkaren för om man inte kollat d-vitamin OCH kalcitrolvärdet. Har inte läst något om fobier i tillskottssammanhang vad jag kan minnas. I Julie Mathews bok "Nourishing hope for autism" tar hon upp en del om vad de oiak tillskotten används för osv.
Ja, hans ständiga rastlöshet, stressen i kroppen, kan ju vara utslag av ADHD och då kan dessa mediciner vara till stor hjälp menar de. Han biter i tröjan, biter ihop tänderna, spänner sig, gör ljud, rasslar med fönsterkedjan maniskt, pillar på allt runtomkring sig. Jag har faktiskt börjat köpa bitringar till honom nu att ha framför TVn, annars bits och pillas det sönder så många böcker och annat som tydigen är skönt att bita i. Tänker att plasten i dem borde vara mer kontrollerad vad det gäller flalater ody än vanliga plastleksaker som han annars gärna biter i. Jag tror självklart mycket skulle vara vunnet om vi kunde komma tillrätta med det här - det har också blivit mycket bättre sen kostomläggningen, men går upp och ner. Frågan är bara vilken väg som är rätt att gå.... öka omega dosen är väl det enklaste att testa först kanske om magen tål det. Han får ca 12 ml / dag nu.
Kanske konserveringsmedel och jäst, färgämnen och tillsatser är det som skapar överaktiviteten, jag skulle tro att socker i alla former gör det också.
Sen i julas har vi hållt sträng diet, och vår pojk har faktiskt blivit lugnare, även om det beror på vad man jämför med!
Istället för socker kan man använda stevia, finns på stevia.se, funkar retså bra oftast!
Se upp för syntetiska kosttillskott, på www.firma-vital.se finns massa bra grejer, kolla in det! Just nu provar vi en avgiftningsgrej man har på fotsulan på natten som ska dra gifter ur kroppen därifrån.
Om detta kan hjälpa någon är det ju bra! Kram!