• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • Krickeline
     Dessutom gjorde han gluten och mjölkproteintester innan vi ens hann be om det. Men, inga parasit eller bakterietester har vi gjort ännu. Kan man tjata sig till det via den vanliga sjukvården?
    Det beror på HUR tjatig och övertygande man kan vara Och vilken läkare man har. Jag fick igenom att göra en födoämnestest samt en svampodling. Sedan ville vi ha en mer heltäckande bild av tarmfunktion mm så då gjorde vi ett test (CDSA 2.0)via scandlab som vi fick betala själva. Andra vet jag har lyckats få remiss för detta i den vanliga sjukvården hos dr modin här i sthlm. Men han tar ej längre emot autismbarn, tyvärr.
  • Krickeline
    Jonathanmamma skrev 2010-04-28 10:49:00 följande:
    Vad är det för beteenden som visar sig då, vid svamp/jäst *nyfiken*?! Måste komma till skott och ta den här biten också, men det känns så stort att ta prover och skicka iväg och så.../Anna
    Att ta och skicka iväg proverna är en piece of cake i jämförelse med att tolka resultaten sedan. Man måste - eller bör- ha en DAN-läkare till hjälp. Scandlab förmedlar bara testerna, de är INTE tillförlitliga när det gäller tolkningen av dem.

Jästbeteende kan vara tex att barnet skrattar omotiverat (ibland mitt i natten), utzonat eller fnittrigt/larvigt beteende (som om hon vore full, vilket beror på att en biprodukt av jäst är alkohol) har mycket stims, gasig uppsvälld mage, OCD osv. 
  • kaffemamma
    intressant!

"Parents of children with autism often report gastrointestinal problems as well as picky eating and selective eating in their children. The purpose of this study was to evaluate the nutritional status and the nutrient intake in 111 Chinese children with autism, aged between 2 and 9 years. Anthropometric data were expressed as Z scores. A 3-day dietary recall was provided by the parents, and the data were compared with the national Dietary Reference Intakes (DRI) standards for Chinese children. The results showed that only nine of the autistic children (8.1%) were acute or chronically malnourished. From the remaining 102 patients, 67 (60.4%) were eutrophic and 35 (31.5%) had either overweight or obesity. Intakes of both calories and proteins were adequate in the vast majority of these children, but the calories from fat was lower than DRI in the same age group. The average intake of vitamin E and niacin exceeded 100% of DRI, and the intakes of vitamin B1 and B2, magnesium, and iron were between 80% and 90% of DRI range. However, the following nutrients did not meet the DRI requirements at all: vitamins A, B6 and C, folic acid, calcium, and zinc. Although growth was satisfactory in the vast majority of these children with autistic disorder, this study revealed serious deficiencies in the intakes of several vitamins and essential nutrients. "
    http://www.springerlink.com/content/b2t988w13923277x/
  • kaffemamma
    kjempekul skrev 2010-04-29 21:20:18 följande:
    Kanske konserveringsmedel och jäst, färgämnen och tillsatser är det som skapar överaktiviteten, jag skulle tro att socker i alla former gör det också.Sen i julas har vi hållt sträng diet, och vår pojk har faktiskt blivit lugnare, även om det beror på vad man jämför med!Istället för socker kan man använda stevia, finns på stevia.se, funkar retså bra oftast!Se upp för syntetiska kosttillskott, på www.firma-vital.se finns massa bra grejer, kolla in det! Just nu provar vi en avgiftningsgrej man har på fotsulan på natten som ska dra gifter ur kroppen därifrån. Om detta kan hjälpa någon är det ju bra! Kram!
    Hej!
    Tack för länken till var man kan köpa Stevia, det är inte lätt att hitta annars!
    Vi har inte gjort någon jästbehandling än, det står snart på tur. Hans kost är hyfsat fri allt detta utom jäst eftersom han äter bröd (gf / cf). Nu körde vi scd för kort tid för att egentligen kunna säga något om effekterna, men den månaden (förra sommaren) var han väldigt hyperaktiv, och som sagt, kosten är även sen dess hyfsat fri från dessa ämnen. Hans hyperaktivitet är nästan ständigt närvarande men växlar väldigt mycket i styrka. Ibland tycker vi att vi ser en koppling till tillskott och kost, ibland inte. Vi funderar vidare på om hurvida vi ska prova något methylphenidat eller inte...

Så här svarar norske läkaren på min fråga om hans inställning till methylphenidat:
    Min holdning til Metylphenidat (Ritalin / Concerta)
    er generelt negativ, 
    det er rein symptom demper , og har ingen positive effekter utover å gi bedret kosnsentrasjon og i såfall innlæring hos om lag 80% av dei ADHD barn som prøver det iflg studier.
    Samme effekt ( men ikkje samme biverknader )  er det vist ved bruk av
    diett ( Feigold / gfcf diett)
    Nikotin plaster
    TNS
    Neurofeedback,
    DMG
    Mg / B6 behandling.

Poenget mitt er at eg har ingen innvendinger mot å prøve,
    men vil alltid tilrå å forsøke andre tilnærminger før eller etter alt ettersom....
  • cruz

Tack för svaret Krickeline. Ska träffa en doktor för magutredning på sonen nästa vecka.

• kaffemamma

Zelia - det kanske är självklart för läkaren, men kanske inte...  se om du inte kan få en ordentlig provtagning av sonens näringssituation också. Om du är orolig för att han inte tar upp all näring som han ska så kan de knappast neka, och det kan ju vara till stor hjälp vad det gäller tillskott och liknande. Lycka till!

• cruz

Kaffemamma: Tack för tipset, det är nog vettigt att kolla upp hans näringsstatus.

• Jonathanmamma

Förstärkare - IBT-träning!
    Ni som tränar IBT (TBA/BTI) - jag skulle vilja ha litet tips vad just NI använder som förstärkare?! Det är till Bok2 - "Intensivträning i praktiken". Det är en bok skriven av mig själv och en tjej i Uppsala som tränar IBT med våra barn, och är riktad mot föräldrar som också tränar eller ska sätta igång...

Vi har listat i slutet alla förstärkare vi använder. Jonathan använder ju mest olika leksaker, med mycket ljus och ljud, och på förskolan har han musikinstrument. Hur länge körde ni med mat i olika former och/eller gör ni det fortfarande???

Tacksam för svar - om ni inte vill ange det här så maila mig på jonathanmamma@hotmail.com

Och om det är någon som undrar så går det undan med Bok 2. Min medförfattarinna står för 40 sidor/bilder och jag något liknande. Nu är vi uppe i 134 sidor och har precis skickat manus till ett förlag. Vi skulle nog kunna göra en bok på uppemot 200 sidor tror jag, men vi får kanske stoppa snart... Det kanske får bli en bok 3 sedan med fortsättnings och avancerade övningar... Äsch, jag vet inte - det är jättekul att skriva i alla fall...

Vänliga hälsningar
    Anna

• cruz

Jonathanmamma: Hur hinner du skriva böcker mitt uppe i all intensivträning ?

De bästa förstärkarna för oss är att utnyttja sonens specialintressen. Just nu är det mycket tåg och hästar. Långsiktlig förstärkare som vi tänker använda nu när vi börjat lite med teckenekonomi är en tur med tunnelbanan eller en ridtur. Annars är våra förstärkare främst leksakståg av olika slag, titta på tunnelbaneklipp på Youtube eller i mobilen, låtsaståglekar, leksakshästar, dataspel. Olika typer av killekill- och buslekar funkar också bra (flyga flygplan, helikopter, endel barnramsor). Bra utomhusförstärkare är rutchkanor och studsmattor. Vi kör med godis som förstärkare på lördagsförmiddagarna. På vardagarna får han också ätbara förstärkare ibland, men vi försöker begränsa det. Leksaker funkar ju lika bra.

• kaffemamma

Förstärkare: den som hållit absolut bäst är en Mp4 spelare - liten filmspelare där vi laddar in korta filmer från Youtube, som vi har på målstegen. Innan vi skaffade den filmade jag av youtubeklippen med telefonen och visade filmerna där - det funkade det med. Ekologiska vindruvor - de gånger jag hittar dem (de vanliga är bland de mest överförgiftade frukter man kan äta tyvärr). Ballong som man blåser upp och som han får släppa. En sjungande åsna - alltså en sån där man trycker på handen eller liknande så kör den igång. Säg till honom att säga bu så blir jag så rädd att jag trillar av stolen.  tja, det var några exempel.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7