• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • Krickeline

Dotterns porfyrintest visar på både för mycket tungmetaller och kemikalier. Håller på att byta ut teflonpannor mot järn och aluminiumkastruller mot rostfritt stål.

Vi också ska köpa ett vattenfilter. Nån som har tips på någon bra variant? Vet ju att bla du Kaffemamma har en.

• kaffemamma

oh, det där med teflonet måste jag också ta tag i...
    vattenrenaren vi har är denna: www.espring.com/English/products/doc8055.aspx
    Jag undersökte aldrig marknaden, mina föräldrar hade redan en sån och svärmor och mamma kom med en sån helt enkelt. Det säljs via hemförsäljning, vill du ha just en sån så kan du inboxa mig. Dyr, flera tusenlappar tror jag. Tar stor plats på diskbänken. Men efter ett år väger filtret ett kilo... partiklar den rensat bort. Finns säkert massa andra sorter. Betydligt billigare hade tex elsa black widow - om du söker på hennes blogg så hade hon länkar till tillverkaren: googla blogg + urkraft.

• Jonathanmamma

JÄTTETACK Zelia och Kaffemamma. Infogar det i boken i listan över förstärkare!!! Jag refererar till forumet och era nick om det är OK?! Kram på er - toppenhärliga människor härinne! Anna

• Krickeline
    kaffemamma skrev 2010-05-04 21:04:24 följande:
    oh, det där med teflonet måste jag också ta tag i...vattenrenaren vi har är denna: www.espring.com/English/products/doc8055.aspx... Jag undersökte aldrig marknaden, mina föräldrar hade redan en sån och svärmor och mamma kom med en sån helt enkelt. Det säljs via hemförsäljning, vill du ha just en sån så kan du inboxa mig. Dyr, flera tusenlappar tror jag. Tar stor plats på diskbänken. Men efter ett år väger filtret ett kilo... partiklar den rensat bort. Finns säkert massa andra sorter. Betydligt billigare hade tex elsa black widow - om du söker på hennes blogg så hade hon länkar till tillverkaren: googla blogg + urkraft.
    Kaffemamma: Tack för svaret! Vill också tacka för tipset längre bak i tråden om dr Buckleys bok "Healing our autistic children". Den är en av de bästa böcker om biomedicinsk behandling av autism jag läst.
    En annan fråga: visst hade du eller sonen varit hos en osteopat som var bra? Kan du inboxa mig vad h*n hette, eller svara i tråden om du hellre vill.

För alla som vill veta mer om enzymbehandling så finns en intressant bok som jag läser just nu:
    "Enzymes for Autism and other neurological Conditions" av Karen DeFelice.
  • kaffemamma

ahhh, har glömt Banyans seminarie om incidental teaching idag! Hoppas någon av oss kan gå. Någon annan?

• cruz

Kaffemamma: Jag ska gå. Vi ses kanske där?

• kjempekul

Vital-firma har vattenrenare också, vi ska också köpa en snart men undrar bara vilken man ska satsa på, är det fler som har vattenrenare här inne? Kunde ju vara bra att kolla upp några så man iallafall tror att man satsat på en bra!!!
    Kram

• FinaFamiljen

Ok... en fråga till er GF/CF:are... eller ett antal faktiskt. =)

Hur länge har ni hållit på? Har ni märkt någon skillnad? Hur noga är ni? Vad äter ni till frukost?? Hur är utbudet på godis? Hur gör ni med dagis, hur funkar det där?

Jag har, mot min vilja nästan, gått in och börjat läsa och kan ju förstå att man provar. Även om jag känner att det är lite för mycket för oss just nu, så är det ju väldigt mycket "tänk om det ligger något i det och vi inte provat en så pass enkel sak" över det hela. Dessutom är vi alla hemma nu och fram tills i höst, sen börjar tjejen i förskola. Så skulle vi göra det "enkelt" ett tag, så vore det ju nu...
    Jag förstår att det är mycket att sätta sig in i, och jag vet faktiskt inte riktigt var jag ska börja. Men jag fastnar direkt på det där med godis... knäppt eller hur..? =) Men vi använder en hel del godis till tjejen i IBT:n än och kommer nog göra ett tag, och det får inte äventyras. Så, finns det godis som funkar och är gott?

• kjempekul

moegumsan:
    Här är vi väldigt noga och det svåraste är att hitta bra förstärkare, inte lätt, men har ni fortfarande kvar potatis och socker och salt så går chips och sånt bra, vi har tagit bort socker så här är det svårt. Vi tror dieten gör verkan, hur mycket är svårt att säga men magen har blivit bättre, tyvärr tar det lång tid innan saker märks och allt förbättras ju inte, men är magen lugn i sig så blir barnet lugnare, här har vi haft mycket överaktivitet och vart på allt och mycket dra i håret m en allt detta har blivit bättre, men mycket kvar att jobba på.
    Tänk på detta med tillsatser, färgämnen, konserveringsmedel som finns mycket i godis, välj så rent godis som möjligt, kanske rostade nötter kan fungera!!
    Tillsatser i maten skapar garanterat överaktivitet, det finns mycket som tyder på det, så börja absolut där, bara det kan göra stor skillnad!
    Hoppas det går bra och ni förstår vad ni ska to bort och inte, det är krångigt!!
    Kram!

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7