• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • Krickeline
    moegumsan skrev 2010-05-08 17:24:47 följande:
    Ok... en fråga till er GF/CF:are... eller ett antal faktiskt. =)Hur länge har ni hållit på? Har ni märkt någon skillnad? Hur noga är ni? Vad äter ni till frukost?? Hur är utbudet på godis? Hur gör ni med dagis, hur funkar det där?Jag har, mot min vilja nästan, gått in och börjat läsa och kan ju förstå att man provar. Även om jag känner att det är lite för mycket för oss just nu, så är det ju väldigt mycket "tänk om det ligger något i det och vi inte provat en så pass enkel sak" över det hela. Dessutom är vi alla hemma nu och fram tills i höst, sen börjar tjejen i förskola. Så skulle vi göra det "enkelt" ett tag, så vore det ju nu...Jag förstår att det är mycket att sätta sig in i, och jag vet faktiskt inte riktigt var jag ska börja. Men jag fastnar direkt på det där med godis... knäppt eller hur..? =) Men vi använder en hel del godis till tjejen i IBT:n än och kommer nog göra ett tag, och det får inte äventyras. Så, finns det godis som funkar och är gott?
    Lite för trött i huvudet för att formulera något bra svar just nu, men kolla på www.autismdiet.se En jättebra sajt att börja läsa på.
  • FinaFamiljen
    Krickeline skrev 2010-05-10 00:12:39 följande:
    Lite för trött i huvudet för att formulera något bra svar just nu, men kolla på www.autismdiet.se En jättebra sajt att börja läsa på.
    Har kikat där lite, och har lite planer på var jag ska fortsätta kika. Känner bara att jag skulle vilja ha ytterligare erfarenheter - jag har just nu lite svårt att se hur vi skulle få till IBT:n utan godis och hur vi skulle kunna få med framtida förskola på alltihop... =)
  • kaffemamma
    moegumsan skrev 2010-05-08 17:24:47 följande:
    Ok... en fråga till er GF/CF:are... eller ett antal faktiskt. =)Hur länge har ni hållit på? Har ni märkt någon skillnad? Hur noga är ni? Vad äter ni till frukost?? Hur är utbudet på godis? Hur gör ni med dagis, hur funkar det där?Jag har, mot min vilja nästan, gått in och börjat läsa och kan ju förstå att man provar. Även om jag känner att det är lite för mycket för oss just nu, så är det ju väldigt mycket "tänk om det ligger något i det och vi inte provat en så pass enkel sak" över det hela. Dessutom är vi alla hemma nu och fram tills i höst, sen börjar tjejen i förskola. Så skulle vi göra det "enkelt" ett tag, så vore det ju nu...Jag förstår att det är mycket att sätta sig in i, och jag vet faktiskt inte riktigt var jag ska börja. Men jag fastnar direkt på det där med godis... knäppt eller hur..? =) Men vi använder en hel del godis till tjejen i IBT:n än och kommer nog göra ett tag, och det får inte äventyras. Så, finns det godis som funkar och är gott?
    Hej!
    Jag tycker det är svårt det där, att råda andra om de borde prova. Å ena sidan finns det ganska många som får en så radikal förbättring nästan omedelbart, och skulle man vara en av dem så är det förstås bättre ju tidigare man gör det. Jenny Mac Carthy säger något käckt om att dagen man hör talas om dieten är dagen man ska sluta med mjölk. Lätt för henne att säga. Ska man samtidigt jobba, sköta IBT, syskon osv så är det inte lika självklart. För det är det som är den andra sidan. Jag måste erkänna att diet och biomedicin tagit en del fokus från IBT, fast jag försöker att inte låta det göra det. Vi hade hållit på med IBT i lite över ett halvår när vi gav oss in i dieten. Våra resultat har inte varit så drastiska, men det känns som en kontinuerlig förbättring som jag av olika anledningar kopplar till bla. dieten. Han gjorde ett stort hopp språkligt samma vecka vi tog bort gluten & soja. Han har slutat vakna och gråta på nätterna (han började igen när vi provade återinföra det vi tagit bort för ett tag sen). Hans hyperaktivitet / stress varierar, men överlag är det bättre med dieten. Ska man göra det ska man göra det så noga det bara går så att man vet om man har ett rättvist resultat att jämföra med. Alla spår av vetestärkelse, gluten, mjölk, mjölkprotein, soja, sojalecetin osv. Däremot tycker jag personligen att man kanske inte behöver vara hårdare än så i början; självklart är det bra att hålla nere på socker, kanske även kolhydrater, men det blir så otroligt komplicerat om man ska ta allt på en gång, fenoler, oxalater, kolhydrater osv. Det viktiga är att prova om barnet blir bättre utan gluten, vete, soja och mjölk sen kan man eventuellt ta ytterligare beslut.
    Vi tar med mat & mellis till dagis de flesta dagar. Lagar stora portiner hemma och fryser in (jag har lagt en del recept på det osmidiga forumet på www.behandlaautism.se även om det var länge sen nu, ska göra ett ryck igen snart)
    Till frukost äter han rostat gf / cf bröd med kokosfett och skinka. Och päronpuré med omega 3, kalcium och magnesium. Har äntligen fått tag i ett bra mjölkalternativ som han kan äta med olika flingor (DairyFree beställs från www.renkost.no men kanske har du tur och barnet gillar ris, mandel eller någon av de andra mjölkaltenativen) . Man kan även göra god risgrynsgröt på tex cocosmjölk och mannagrynsliknande gröt på polenta, men det behangar inte min kille äta. Äggröra & bacon är ju ett alternativ för de som gillar det.

Godis är lite klurigt. Fram till nyligen hade jag inte fattat att glukos-sirap ofta kommer från vete och det finns i det mesta. Men man kan köpa dyrare mer "hemmagjorda karameller", finns även en del godis i hälsokostaffärerna. Så kan man så klart göra själv, typ julgodis. Mandelmassa gjord med honung finns i hälsokost. Sen finns det som sagt chips, popcorn, potatisskruvar och liknande. Piggelin kör vi med ibland (lägger den i en sån där termosmugg på målstegen så får han en tugga i taget) 

Jag tyckte att en bra bok att börja med var Karyn Seourussi "Autism unravelled"
  • cruz

Jag har kört gf/df i dryga två månader nu och har ännu inte sett någon som helst effekt av dieten. Inte ens magen har blivit bättre. Men vi kör bara gluten och mjölkfritt, ingenting annat. Kolhydrater, oxalater etc har vi ingen koll på. En och annan sojaprodult slinker ned också, även om vi försöker att undvika det så gott det går. Om man inte lägger ribban högre än vad vi har gjort så funkar det hyfsat ihop med IBT och vardag med tre småbarn. Men ska man vara riktigt noggrann så blir det också betydligt jobbigare, det förstår jag. Vi kommer köra på ett tag till, men lägger antagligen ned ganska snart om vi inte ser någon förbättring. Glukossirap är tillåtet för glutenallergiker men inte i dieten för autistiska barn. Det är ofta gjort på vetestärkelse men processat i så många steg att gluten inte längre ska finnas kvar egentligen. Men spår av det kan kanske förekomma (fast under 20 ppm eftersom allergikerna tål det).  

• FinaFamiljen

Jag har precis börjat läsa Autism unravelled, och man blir ju fundersam. Samtidigt ÄR det lite nedslående att det verkar vara så obefintlig effekt för många också. Man BÖR ju prova för att veta säkert för egen del, men det är ju rätt mycket jobb. Tvingas jag välja mellan strategier så väljer jag utan att tveka IBT:n, men som komplement kan jag tänka mig gf/cf. Men då måste förstärkarna funka, och godis är ju väldigt fungerande och jag tror det kommer fortsätta så ett bra tag framöver. Jäkla svårt det här...

Sanera lite allmänt i kosthållningen skulle vi behöva göra ändå, men ska man ändå göra det så kanske man skulle köra hela vägen.

• kaffemamma

ja som sagt, en del får ju en väldigt drastisk effekt nästan genast. Att ha ett barn som inte vaknar och gråter ett par timmare varje natt är värt mycket, kanske är man girig som önskar sig mer än så i effekt.... Abslot inte istället för IBT, men som sagt, har ni möjlighet att prova innan dagis börjar så kan det ju vara en bra tid att göra det nu. Skriv gärna ner status innan under 1-2 veckor: sömn, beteende, stims, verbalt, mage, alla tänkbara kriterier, så kan du göra samma sak efter någon månad på dieten och jämföra. En del saker går så gradvis att man inte märker det.

• kjempekul

Jag kan rekommendera en bok av Peter Wilhelmsson, "Friskare barn"
    Den tar upp en massa runt omkring mat, hjälper en förstå i stort vad diet gör över lag, läs den gärna. IBT är ett måste absolut, eller framförallt förhållningssättet, låta vardagen bli "träningsläger".

• FinaFamiljen
    kjempekul skrev 2010-05-10 17:44:12 följande:
    Jag kan rekommendera en bok av Peter Wilhelmsson, "Friskare barn"Den tar upp en massa runt omkring mat, hjälper en förstå i stort vad diet gör över lag, läs den gärna. IBT är ett måste absolut, eller framförallt förhållningssättet, låta vardagen bli "träningsläger".
    Ska kolla upp boken, tack för tipset!

kaffemamma skrev 2010-05-10 14:14:04 följande:
    ja som sagt, en del får ju en väldigt drastisk effekt nästan genast. Att ha ett barn som inte vaknar och gråter ett par timmare varje natt är värt mycket, kanske är man girig som önskar sig mer än så i effekt.... Abslot inte istället för IBT, men som sagt, har ni möjlighet att prova innan dagis börjar så kan det ju vara en bra tid att göra det nu. Skriv gärna ner status innan under 1-2 veckor: sömn, beteende, stims, verbalt, mage, alla tänkbara kriterier, så kan du göra samma sak efter någon månad på dieten och jämföra. En del saker går så gradvis att man inte märker det.
    Bra idé att skriva ner. Visst är det så att alla förbättringar är välkomna, så är det ju. Man blir ju alldeles löjligt till över små saker nu för tiden...! =) Sova bra är ju dessutom en väldigt stor grej.
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7