Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Jag har kört gf/df i dryga två månader nu och har ännu inte sett någon som helst effekt av dieten. Inte ens magen har blivit bättre. Men vi kör bara gluten och mjölkfritt, ingenting annat. Kolhydrater, oxalater etc har vi ingen koll på. En och annan sojaprodult slinker ned också, även om vi försöker att undvika det så gott det går. Om man inte lägger ribban högre än vad vi har gjort så funkar det hyfsat ihop med IBT och vardag med tre småbarn. Men ska man vara riktigt noggrann så blir det också betydligt jobbigare, det förstår jag. Vi kommer köra på ett tag till, men lägger antagligen ned ganska snart om vi inte ser någon förbättring. Glukossirap är tillåtet för glutenallergiker men inte i dieten för autistiska barn. Det är ofta gjort på vetestärkelse men processat i så många steg att gluten inte längre ska finnas kvar egentligen. Men spår av det kan kanske förekomma (fast under 20 ppm eftersom allergikerna tål det).
gf/cf menar jag.
Jag har precis börjat läsa Autism unravelled, och man blir ju fundersam. Samtidigt ÄR det lite nedslående att det verkar vara så obefintlig effekt för många också. Man BÖR ju prova för att veta säkert för egen del, men det är ju rätt mycket jobb. Tvingas jag välja mellan strategier så väljer jag utan att tveka IBT:n, men som komplement kan jag tänka mig gf/cf. Men då måste förstärkarna funka, och godis är ju väldigt fungerande och jag tror det kommer fortsätta så ett bra tag framöver. Jäkla svårt det här...
Sanera lite allmänt i kosthållningen skulle vi behöva göra ändå, men ska man ändå göra det så kanske man skulle köra hela vägen.
ja som sagt, en del får ju en väldigt drastisk effekt nästan genast. Att ha ett barn som inte vaknar och gråter ett par timmare varje natt är värt mycket, kanske är man girig som önskar sig mer än så i effekt.... Abslot inte istället för IBT, men som sagt, har ni möjlighet att prova innan dagis börjar så kan det ju vara en bra tid att göra det nu. Skriv gärna ner status innan under 1-2 veckor: sömn, beteende, stims, verbalt, mage, alla tänkbara kriterier, så kan du göra samma sak efter någon månad på dieten och jämföra. En del saker går så gradvis att man inte märker det.
Jag kan rekommendera en bok av Peter Wilhelmsson, "Friskare barn"
Den tar upp en massa runt omkring mat, hjälper en förstå i stort vad diet gör över lag, läs den gärna. IBT är ett måste absolut, eller framförallt förhållningssättet, låta vardagen bli "träningsläger".