• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • kaffemamma

Om ni inte redan sett den så missa för allt i världen inte Hästpojken på SVT1 kl 22 idag. Faschinerande film om amerikansk familj som åker till schamaner i mongoliet med sin autistiske son.

• Nilsfar

Styrkan med joining!

I gåt fick jag ännu ett exempel på hur kraftfullt det är att engagera sig i våra barns aktiviteter istället för att direkt propsa på att de skall göra som vi vill och styra dem.

Vi har en ung man från Kenya på besök. Han har en lillebror med autism som han har tagit på sig ansvaret för. Han har hört talas om son-rise och vi har bjudit in honom för att lära sig av oss hur vi jobbar.

I förrgår var han inne hos Nils första gången. Han försökte väldigt mycket att få Nils att samspela. Han"pushade" ganska mycket. Efter några minuter blev Nils irriterad och började bita sig. Han drog sig mer och mer tillbaks och det blev inte något som helst samspel på hela tiden.

I går gick han in igen efter ganska mycket diskussioner om hur det känns om människor försöker kontrollera oss och få oss att sluta göra det vi gillar jämfört med de som gillar samma saker som vi gör och engagerar sig i dem.  Istället för att gå in med fokus på att "få Nils till att samspela" gick han in med fokus på att "hitta glädjen i att göra samma saker som Nils"

Hur gick det då ? Efter ungefär 3 minuter med den attityden så lägger Nils på eget initiativ upp foten i hans knä för att få den masserad. Skillnaden var enorm på Nils vilja till att samspela

Konstigt? Flummigt? Nej - det handlar egentligen bara om att sätta sig in i våra barns situation och tänka på hur man själv skulle reagera.

• mammaannika
    Nilsfar skrev 2010-05-13 12:00:18 följande:
    Styrkan med joining!I gåt fick jag ännu ett exempel på hur kraftfullt det är att engagera sig i våra barns aktiviteter istället för att direkt propsa på att de skall göra som vi vill och styra dem.Vi har en ung man från Kenya på besök. Han har en lillebror med autism som han har tagit på sig ansvaret för. Han har hört talas om son-rise och vi har bjudit in honom för att lära sig av oss hur vi jobbar. I förrgår var han inne hos Nils första gången. Han försökte väldigt mycket att få Nils att samspela. Han"pushade" ganska mycket. Efter några minuter blev Nils irriterad och började bita sig. Han drog sig mer och mer tillbaks och det blev inte något som helst samspel på hela tiden.I går gick han in igen efter ganska mycket diskussioner om hur det känns om människor försöker kontrollera oss och få oss att sluta göra det vi gillar jämfört med de som gillar samma saker som vi gör och engagerar sig i dem.  Istället för att gå in med fokus på att "få Nils till att samspela" gick han in med fokus på att "hitta glädjen i att göra samma saker som Nils"Hur gick det då ? Efter ungefär 3 minuter med den attityden så lägger Nils på eget initiativ upp foten i hans knä för att få den masserad. Skillnaden var enorm på Nils vilja till att samspela Konstigt? Flummigt? Nej - det handlar egentligen bara om att sätta sig in i våra barns situation och tänka på hur man själv skulle reagera.
    Nilsfar:

Intressant iakttagelse. Det där tror jag också. Det är därför jag pushar lite för FMT-metoden här på autismtrådarna. Den musikterapimetoden handlar om att locka till samspel, samverkan på barnets initiativ och utvecklingsnivå.
  • Nilsfar
    mammaannika skrev 2010-05-13 12:09:54 följande:
    Nilsfar:Intressant iakttagelse. Det där tror jag också. Det är därför jag pushar lite för FMT-metoden här på autismtrådarna. Den musikterapimetoden handlar om att locka till samspel, samverkan på barnets initiativ och utvecklingsnivå.
    Det finns säkert likheter, speciellt om du har ett barn som tycker väldigt mycket om musik.
  • Krickeline
    mammaannika skrev 2010-05-13 12:09:54 följande:
    Nilsfar:Intressant iakttagelse. Det där tror jag också. Det är därför jag pushar lite för FMT-metoden här på autismtrådarna. Den musikterapimetoden handlar om att locka till samspel, samverkan på barnets initiativ och utvecklingsnivå.
    Anla: Är det samma sak som Tomatis? Du kan väl berätta mer.

Kaffemamma: tack för tipset om hästpojken. Vilken häftig film! Man blir sugen på att åka till inre Mongoliet bums
  • cruz

Kaffemamma: Ja, tack för tipset. Det var en häftig film verkligen.

• kaffemamma

Hörrni, i väntan på att BAN ska få ett vettigt forum (kommer snart hoppas jag) så gör jag ett nytt försök med gf / Cf recepttråd. Jag har bara lagt in sånt jag skrivit om tidigare hitills men mer kommer. Kan ni inte lägga in vad som funkar för er?
    Vi har lite lätt matpanik hemma - sen typ en vecka tillbaka vill killen i princip endast ha pommes från mac Donalds (testade att fritera egna och lägga i låda från mac donalds, funkade en gång, sen inte mer), ris & majspasta, päron och mandariner.... Säkra kort som köttbullar, bananer mm vill han plötsligt inte alls ha.
    Här är tråden:

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html#Scen_1 

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7