Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Om ni inte redan sett den så missa för allt i världen inte Hästpojken på SVT1 kl 22 idag. Faschinerande film om amerikansk familj som åker till schamaner i mongoliet med sin autistiske son.
Aha! Här kan man ladda ner hela dietstudien! Har inte läst än, ska bli spännande! http://www.bmlab.no/filestore/Automatisk_opprettede_filer/WhitleyPetal.ASDGFCFdiett.Nutr.Neuroscience2010.pdf
favorit i repris. Råkade stöta på den här listan med naturliga förstärkare. Jag tror det var JOnathanmamma som tipsade sist, men det var väl ett år sen...:
http://www.varvei.no/wsp/varvei/frontend.cgi?session=97ddc4141828b80eee36f2b879805b&func=publish.show&func_id=1340&table=CONTENT
Styrkan med joining!
I gåt fick jag ännu ett exempel på hur kraftfullt det är att engagera sig i våra barns aktiviteter istället för att direkt propsa på att de skall göra som vi vill och styra dem.
Vi har en ung man från Kenya på besök. Han har en lillebror med autism som han har tagit på sig ansvaret för. Han har hört talas om son-rise och vi har bjudit in honom för att lära sig av oss hur vi jobbar.
I förrgår var han inne hos Nils första gången. Han försökte väldigt mycket att få Nils att samspela. Han"pushade" ganska mycket. Efter några minuter blev Nils irriterad och började bita sig. Han drog sig mer och mer tillbaks och det blev inte något som helst samspel på hela tiden.
I går gick han in igen efter ganska mycket diskussioner om hur det känns om människor försöker kontrollera oss och få oss att sluta göra det vi gillar jämfört med de som gillar samma saker som vi gör och engagerar sig i dem. Istället för att gå in med fokus på att "få Nils till att samspela" gick han in med fokus på att "hitta glädjen i att göra samma saker som Nils"
Hur gick det då ? Efter ungefär 3 minuter med den attityden så lägger Nils på eget initiativ upp foten i hans knä för att få den masserad. Skillnaden var enorm på Nils vilja till att samspela
Konstigt? Flummigt? Nej - det handlar egentligen bara om att sätta sig in i våra barns situation och tänka på hur man själv skulle reagera.
Kaffemamma: Ja, tack för tipset. Det var en häftig film verkligen.
Hörrni, i väntan på att BAN ska få ett vettigt forum (kommer snart hoppas jag) så gör jag ett nytt försök med gf / Cf recepttråd. Jag har bara lagt in sånt jag skrivit om tidigare hitills men mer kommer. Kan ni inte lägga in vad som funkar för er?
Vi har lite lätt matpanik hemma - sen typ en vecka tillbaka vill killen i princip endast ha pommes från mac Donalds (testade att fritera egna och lägga i låda från mac donalds, funkade en gång, sen inte mer), ris & majspasta, päron och mandariner.... Säkra kort som köttbullar, bananer mm vill han plötsligt inte alls ha.
Här är tråden:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html#Scen_1