Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
tror jag kanske är ensam kvar på denna tråd just nu, men testar ändå: Har någon läst denna bok? Doman-metoden var något nytt för mig och blev en aning nyfiken.
What to Do About Your Brain-injured Child Or Your Brain-damaged, Mentally Retarded, Mentally Deficient, Cerebral-palsied, Epileptic, Autistic, Athetoid, Hyperactive, Attention Deficit av Glenn Doman
Jag läser de flesta autismtrådarna men är dålig på att skriva. Jag är inte heller så insatt i biomedicinsk behandling. Vi testade dieten under en kort period, men orkade inte forsätta då vi inte såg några resultat snabbt. Det jag har hört om hyperaktivitet är att man kan få det av höga doser B12, men jag minns inte var den källan kom ifrån. Vår son är hyper ibland med och har svårare med koncentrationen då. Han är väldigt impulsstyrd och explosiv och blir det värre så funderar vi kanske på medicin i framtiden. Just nu är det ändå hanterbart, eftersom han är så liten ännu.
Jo, vad jag hört så ger tex b12-sputor ökad hyperaktivitet. Detta enligt dr neubrander som jag minns det pga att man aktiverar och stimulerar en del av hjärnan som behöver komma igång och det blir lite "overload" i början, för att sen stabilisrea sig och de stora förbättringarna ska innfinna sig...
Tänkte precis att jag måste analysera om jag kan se något mönster i när sonens hyperaktivitetsutbrott kommer. På våren, de senaste två åren. Jag tolkade det första året som en övergående effekt av dieten. I våras funderade jag på om det var i samband med att vi slutade med tillskott tillfällighetsvis... men det kanske bara är årstiden - ljuset? Och nu senaste gången kom och gick perioden utan några förändringar utom zinket då....
Kaffemamma: Du är absolut inte ensam. Jag läser alla inlägg men känner att jag inte har något att tillföra. Men visst skulle man kunna bli bättre med glada hejarop. Vet själv hur tråkigt det känns när ingen svarar. Jag ska skärpa mig.
Susis: Vad härligt med framsteg
.
Kaffemamma: Ja, du det här med årstider och beteende är så intressant. Vi ser alltid en förbättring av sonens beteende under vår och sommar (typ maj-augusti). Under de mörkaste vintermånaderna är han som sämst med självskadebeteende, koncentrationssvårigheter, sämre motorik etc. Slump eller inte, jag vet inte. Vår neurolog var skeptisk till att beteendet skulle förändras beroende på årstid (å andra sidan är hon skeptisk till det mesta som rör alternativa tankegångar kring autism och behandling).
Jo, vad jag hört så ger tex b12-sputor ökad hyperaktivitet. Detta enligt dr neubrander som jag minns det pga att man aktiverar och stimulerar en del av hjärnan som behöver komma igång och det blir lite "overload" i början, för att sen stabilisrea sig och de stora förbättringarna ska innfinna sig...
Någon som vet om "glutenfri vetestärkelse" är ok? Står på förpackningen på skolans pannkakor, som serveras ofta och som dottern bittert klagar över att hon inte får äta. Har aldrig hört talas om tidigare, trodde att all vetestärkelse innehåller gluten om än i pyttemångder. Kanske vågar man låta henne prova? Annars ger de henne potatisbullar som hon aldrig äter av.