• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • SaramedM
    kaffemamma skrev 2010-09-30 10:14:44 följande:
    Zelia, jag har för mig att du för länge sen frågade om det fanns någon som sysslade med Sensory Integration i Sverige. De på www.speciella.com ska plocka upp den biten också, den är tydligen en viktig del i Floortime.
    I vår ska personer från speciella komma och föreläsa för alla föräldrar på Svedenskolan! ska bli jättekul
  • mammaannika

Om jag är inte är helt ute och cyklar är tanken med sensory integration ganska lik tanken med FMT. Att man genom att få kroppens alla impulser att fungera optimalt kan utvecklas på alla fronter.

• Vidarchefar

Kaffemamma: Jag fick också dåligt samvete för att jag aldrig skriver här - och det var bara bra!  Du är en eldsjäl och jag skiter i om du gör det för din egen skull; jag är likafullt tacksam ändå. Problemet är bara att med två autismtroll + femtio timmars arbetsveckor blir det mycket "Åh, det DÄR var intressant. Bokmärker så jag kan läsa vidare sen"... Mycket läsande här blir också via mobilen när jag har korta stunder för mig själv, och det är så omständligt att skriva med den. Dina inlägg är guld värda :)

Är det någon som har sett att det ska vara Floortime-föreläsningar (och workshops) i Göteborg, Uddevalla och Borås? Jag och frun ska gå på föreläsningen i Uddevalla 11 oktober.

www.gnpc.se/

now playing: High Spirits
  • Jonathanmamma
    Vidarchefar skrev 2010-09-30 22:26:41 följande:
    Kaffemamma: Jag fick också dåligt samvete för att jag aldrig skriver här - och det var bara bra!  Du är en eldsjäl och jag skiter i om du gör det för din egen skull; jag är likafullt tacksam ändå. Problemet är bara att med två autismtroll + femtio timmars arbetsveckor blir det mycket "Åh, det DÄR var intressant. Bokmärker så jag kan läsa vidare sen"... Mycket läsande här blir också via mobilen när jag har korta stunder för mig själv, och det är så omständligt att skriva med den. Dina inlägg är guld värda :)

Är det någon som har sett att det ska vara Floortime-föreläsningar (och workshops) i Göteborg, Uddevalla och Borås? Jag och frun ska gå på föreläsningen i Uddevalla 11 oktober.

www.gnpc.se/
    Borås var inte med på listan - men däremot GBG och Örebro. MÅSTE kolla om jag kan göra  mig fri den dagen och  gå!!! Har precis fått SMS att Floortime-boken har kommit.
    TACK för tipset. Du är en pärla

Anna
  • Vidarchefar

Vi har beslutat oss för att göra ett försök med CF/GF-diet och har några frågor (har läst igenom hela tråden för att se om jag missat något, men ställer säkert några frågor som fått svar tidigare, ber om ursäkt för tjatigheten i så fall).

Det som benämns är ju just CF/GF: alltså kasein och gluten. Men det verkar även så att soja anses vara en bov i de här sammanhangen. Stämmer det? Är det något annat som bör plockas bort? Och då menar jag inte sådant som allmänt är dåligt att få i sig för mycket av som socker och glutamat, utan jag undrar mer specifikt för autistiska barn.

Måste man ha kontakt med en DAN-läkare för att sätta igång, eller är det något som kan komma senare? Om läkare är ett måste: vem kan ni rekommendera?

Om vi kickar i gång själva: är det korrekt uppfattat att vi först bör plocka bort kasein och sen vänta ett par veckor och ta bort även gluten? (och soja?)

Finns det några tillskott man kan ge (Omega 3 får redan ett av barnen, det andra tvärvägrar ofast) utan att först rådgöra med en läkare?

Finns Omega 3/6 i någon annan form än olja?

Är havre tillåtet?

Barnen det gäller är alltså två gravt autistiska barn på snart 2 och 3 år. Icke verbala och hyperaktiva så innnn i helvete (ursäkta franskan). Vår största noja inför detta är att ungarna redan nu är så otroligt krångliga med maten: de äter ytterst lite rent allmänt. Dotterns räddning är välling och sonen, tja... han har ingen direkt livlina och har tappat i vikt det senaste året. Men å andra sidan är detta också en orsak till att vi "vågar" försöka; vi har ju inte direkt någon perfekt matsituation vi riskerar att förlora.

now playing: Dawnbringer
  • FinaFamiljen
    Vidarchefar skrev 2010-10-03 23:08:28 följande:
    Vi har beslutat oss för att göra ett försök med CF/GF-diet och har några frågor (har läst igenom hela tråden för att se om jag missat något, men ställer säkert några frågor som fått svar tidigare, ber om ursäkt för tjatigheten i så fall).

Det som benämns är ju just CF/GF: alltså kasein och gluten. Men det verkar även så att soja anses vara en bov i de här sammanhangen. Stämmer det? Är det något annat som bör plockas bort? Och då menar jag inte sådant som allmänt är dåligt att få i sig för mycket av som socker och glutamat, utan jag undrar mer specifikt för autistiska barn.

Måste man ha kontakt med en DAN-läkare för att sätta igång, eller är det något som kan komma senare? Om läkare är ett måste: vem kan ni rekommendera?

Om vi kickar i gång själva: är det korrekt uppfattat att vi först bör plocka bort kasein och sen vänta ett par veckor och ta bort även gluten? (och soja?)

Finns det några tillskott man kan ge (Omega 3 får redan ett av barnen, det andra tvärvägrar ofast) utan att först rådgöra med en läkare?

Är havre tillåtet?

Barnen det gäller är alltså två gravt autistiska barn på snart 2 och 3 år. Icke verbala och hyperaktiva så innnn i helvete (ursäkta franskan). Vår största noja inför detta är att ungarna redan nu är så otroligt krångliga med maten: de äter ytterst lite rent allmänt. Dotterns räddning är välling och sonen, tja... han har ingen direkt livlina och har tappat i vikt det senaste året. Men å andra sidan är detta också en orsak till att vi "vågar" försöka; vi har ju inte direkt någon perfekt matsituation vi riskerar att förlora.
    Jag svarar, fastän jag kanske är den sämsta experten här... =) Vi började precis före sommaren, och gluten och soja tog vi inte bort förrän i början av augusti. Sojaproteinet tar man ofta bort för att det är så likt mjölkproteinet i strukturen som jag förstått det (även anledningen till att man råder människor med mjölkproteinintoleranta spädbarn att inte ersätta saker med soja för det är lätt att då utveckla intolerans även mot det). Plockar man aldrig IN soja som ersättning är det ju en ganska enkelt bit, det som man får vara uppmärksam på är sojamjölk i typ pasta och sånt tycker jag. Diet är ett jätteområde, och jag tror man kan säga som så att det är vanligt att autistiska barn är överkänsliga mot många saker och därför finns det ingen bortre gräns på nåt vis när man väl börjat. GF/CF är dock just som du säger, så börja där - resten hinner du fundera över sen, jag lovar. Vi har hittills plockat bort gluten, kasein, sojaprotein och smakförstärkare samt försökt sanera onödiga tillsatser eftersom vi sett att barnen reagerar på det. Vi kör ekologiskt så gott det bara går. Försöker dra ner socker men har inga illusioner om att vi ska kunna få bort det helt än på länge - om någonsin. Vi började utan DAN-läkare, och tycker att det går. Visst hade det varit intressant att ha gjort både testet för att se om de har peptider i urinet, samt att kolla allmän överkänslighet, men jag hade lite bråttom och visste inte hur det skulle kunna gå till då före sommaren så vi körde på. Nu skulle jag mest vilja ha en DAN-läkare för att få utskrivet svampmedel, för DET skulle jag vilja prova. Så jag frågar er andra: måste man fysiskt träffa en DAN-läkare..? Vi får ju en bra bit att åka i så fall och lär kanske dra oss av den anledningen... =( Både sonen och yngsta dottern (och ja, vi tror att även hon kommer få diagnos) har problem med svamp i blöjregionen. Kommer lätt och är väldigt svårt att få bort, jag tror det är överväxt i mag/tarmsystemet.

Tillskott kan man nog ge utan läkarkontakt, men jag tycker väl att det är bra med läkar- och kanske dietistkontakt innan man börjar. Vi ger ännu inget men skulle absolut behöva ge multivitamin och kalcium i alla fall, och det är på g. Vi ger också omega-3 till båda. Det finns i flytande form, som kapslar och som tuggisar i alla fall. Sonen tar de kapslar vi ger honom (plus-EPA) medan dottern får MorEpa Mini som smakar jordgubb - det är ett tips om du inte provat. Tuggisar har vi också provat, de kostar mer men gick ner utan problem också.

Havre är inte tillåtet om du ska plocka bort allt gluten, inte heller "vanliga" glutenfria alternativ eftersom de nästan alltid innehåller vetestärkelse som per definition är glutenfritt men som innehåller mängd under gränsvärdet. Leta efter NATURLIGT glutenfritt (typ majsmjöl, rismjöl etc).

Våra barn, eller det ena ska jag väl säga, är också kinkig med maten. Nu äter de väldigt enformigt, men barn ska äta otroligt dåligt för att man ska riskera brister egentligen så man behöver inte vara så rädd för det. Tillräckligt med energi är ju naturligtvis viktigt (!), och där har vi aldrig haft problem för dottern äter typ allt gottis hon får tag i...  =(. Jag tycker att det är svårast med frukost och fika, där har vi inte hittat nåt bra egentligen. Nu ger vi pannkaka till frukost för det gillar de, eller potatisplättar. Fika blir frukt (eller bröstmjölk för jag är en sån där som ammar länge och lillkillen tillgogoser sig rätt bra där också). Sommaren har bestått av mycket pannkaka, plättar, pasta, korv och köttbullar. Killen äter också kyckling, och båda äter köttfärssås. Grönsaker är dåligt, men tomat, majs och kanske broccoli och ärtor kan gå ner ibland.

Det finns lite recepttrådar och bloggar, tips på både mat och godis/glass (vilket för oss var viktigt, vi använder fortfarande mycket ätbart i IBT:n och riskerar inte träningseffekt pga dietfunderingar). Vill du ha tips så återkommer jag, nu måste jag byta en bajsblöja...
  • kaffemamma

Från VarVei-forumet:
    We are so excited to let you know about
    the premiere of the Global Autism Collaboration! This will be an outstanding
    resource for information, networking, and advocacy. The aim of this new
    network is to improve the exchange of relevant information among autism
    groups worldwide.

Membership is open to non-profit regional, national, and international
    groups and organizations. GAC members will communicate through conference
    calls, e-newsletters, and webinars. There are no fees.

It is time to minimize the conflicting viewpoints that have slowed the
    forward movement of the community and to do our best to proceed in a
    positive direction because “we’re all in it together.”

To learn more about GAC, please visit:
    www.GlobalAutismCollaboration.com<http://www.globalautismcollaboration.com/>.
    We ask all in the autism community for your support.

• kaffemamma
    Vidarchefar skrev 2010-10-03 23:08:28 följande:

Är havre tillåtet?

Du fick jättebra svar av Moegumsan. Kul att ni ska testa - berätta hur det går!! Ja, det kan vara bra att plocka bort en sak i taget: mjölkprotein i alla former först, sen ca två veckor efteråt all form av vete, gluten, vetestärkelse, matodetrin från vete, glukossirap från vete (står sällan utsatt var dte kommer ifrån, man får ringa och fråga) och även soja skulle jag säga. Kalcium är viktigt att ersätta, finns goda tuggtabletter eller mer "rena" produkter. Vi blandar Thornes kalcium i lite päonpuré. (tillsammans med magnesium, zink och omega 3, men börja med kalcium och omega 3 tycker jag). Här en för mig nyupptäckt matblogg: http://utanallt.blogspot.com/ 

Ett bra tips är att börja med att hitta ersättningsprodukter för det de äter idag: gå över på rispasta, glutenfria köttbullar osv. Macka med skinka, flingor & "mjölk". Jag har äntligen äntligen hittat ett fantastiskt bröd, snabbbakat, gott även utan rostning, funkar fint att frysa / tina. Behövs en hel del konstiga grejer som jag beställer från Ren Kost (nedan) - återkommer med receptet. Vi har två mjölkalternativ sonen äter: mandelmjölk och Dairy Free. Jag  beställer från www.renkost.no Jag skulle tro att man kan få till riktigt god välling av Dairy Free... kanske blanda med risgrötpulver? Finns bättre experter än jag på vällingbiten. På den tiden sonen drack välling gick det konstigt nog utmärkt att blanda i flytande eye q (omega 3). När man klarat att ersätta allt så kan man börja tänka mer på sammansättning, näring osv - om man tycker det behövs. Om ni har specifika saker barnen äter kanske jag kan hjälpa till med bra ersättningsalternativ om du skriver dem här?

Jag kan rekommendera autismdietisten på www.nourishinghope.com antingen som konsult och / eller hennes bok. Vågar mig inte på att rekommendera DAN-läkare, det finns många aspekter på det.
  • kaffemamma

Moegumsan: vi tänker köra anti-svamp behandling snart, fattar inte att vi fortfarande inte gjort det!! Nu har vi faktiskt fått candida -prover tagna av vanliga sjukvården som konstaterat att han har det, de säger dock att man oftast inte behandlar det. Jag skulle säkert om jag tjatade kunna få medicin, men jag tror jag vänder mig till norske dan-läkaren för detta ändå - det behövs mer än en kur tror jag: det är liksom ingen poäng om man tar kål på svampen, och fortsätter på ett sätt som gör att den kommer tillbaka. Jag har fått lite olika förslag på "anti-candida" protokoll men inte hunnit ta tag i detta. Du kan ju fråga på www.medhelse.no om du kan få hjälp med ett recept utan att vara tidigare kund - vet inte hur de ställer sig till det. Eller fråga vanlig sjukvård. Det är en behandling de betraktar som ofarlig men onödig, så om föräldrarna tjatar kan det gå.

• kaffemamma

ska skynda mig med anti-svamp behandlingen och se om det gör någon skillnad: sonen har bettet sig som berusad sista tiden: oftast ett glatt fnissande, tokskrattande  fyllo, men då och då dagar med väldigt okarrakteristiska gråtutbrott.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7