Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Om jag är inte är helt ute och cyklar är tanken med sensory integration ganska lik tanken med FMT. Att man genom att få kroppens alla impulser att fungera optimalt kan utvecklas på alla fronter.
Kaffemamma: Jag fick också dåligt samvete för att jag aldrig skriver här - och det var bara bra! Du är en eldsjäl och jag skiter i om du gör det för din egen skull; jag är likafullt tacksam ändå. Problemet är bara att med två autismtroll + femtio timmars arbetsveckor blir det mycket "Åh, det DÄR var intressant. Bokmärker så jag kan läsa vidare sen"... Mycket läsande här blir också via mobilen när jag har korta stunder för mig själv, och det är så omständligt att skriva med den. Dina inlägg är guld värda :)
Är det någon som har sett att det ska vara Floortime-föreläsningar (och workshops) i Göteborg, Uddevalla och Borås? Jag och frun ska gå på föreläsningen i Uddevalla 11 oktober.
www.gnpc.se/
Vi har beslutat oss för att göra ett försök med CF/GF-diet och har några frågor (har läst igenom hela tråden för att se om jag missat något, men ställer säkert några frågor som fått svar tidigare, ber om ursäkt för tjatigheten i så fall).
Det som benämns är ju just CF/GF: alltså kasein och gluten. Men det verkar även så att soja anses vara en bov i de här sammanhangen. Stämmer det? Är det något annat som bör plockas bort? Och då menar jag inte sådant som allmänt är dåligt att få i sig för mycket av som socker och glutamat, utan jag undrar mer specifikt för autistiska barn.
Måste man ha kontakt med en DAN-läkare för att sätta igång, eller är det något som kan komma senare? Om läkare är ett måste: vem kan ni rekommendera?
Om vi kickar i gång själva: är det korrekt uppfattat att vi först bör plocka bort kasein och sen vänta ett par veckor och ta bort även gluten? (och soja?)
Finns det några tillskott man kan ge (Omega 3 får redan ett av barnen, det andra tvärvägrar ofast) utan att först rådgöra med en läkare?
Finns Omega 3/6 i någon annan form än olja?
Är havre tillåtet?
Barnen det gäller är alltså två gravt autistiska barn på snart 2 och 3 år. Icke verbala och hyperaktiva så innnn i helvete (ursäkta franskan). Vår största noja inför detta är att ungarna redan nu är så otroligt krångliga med maten: de äter ytterst lite rent allmänt. Dotterns räddning är välling och sonen, tja... han har ingen direkt livlina och har tappat i vikt det senaste året. Men å andra sidan är detta också en orsak till att vi "vågar" försöka; vi har ju inte direkt någon perfekt matsituation vi riskerar att förlora.
Från VarVei-forumet:
We are so excited to let you know about
the premiere of the Global Autism Collaboration! This will be an outstanding
resource for information, networking, and advocacy. The aim of this new
network is to improve the exchange of relevant information among autism
groups worldwide.
Membership is open to non-profit regional, national, and international
groups and organizations. GAC members will communicate through conference
calls, e-newsletters, and webinars. There are no fees.
It is time to minimize the conflicting viewpoints that have slowed the
forward movement of the community and to do our best to proceed in a
positive direction because “we’re all in it together.”
To learn more about GAC, please visit:
www.GlobalAutismCollaboration.com<http://www.globalautismcollaboration.com/>.
We ask all in the autism community for your support.
Moegumsan: vi tänker köra anti-svamp behandling snart, fattar inte att vi fortfarande inte gjort det!! Nu har vi faktiskt fått candida -prover tagna av vanliga sjukvården som konstaterat att han har det, de säger dock att man oftast inte behandlar det. Jag skulle säkert om jag tjatade kunna få medicin, men jag tror jag vänder mig till norske dan-läkaren för detta ändå - det behövs mer än en kur tror jag: det är liksom ingen poäng om man tar kål på svampen, och fortsätter på ett sätt som gör att den kommer tillbaka. Jag har fått lite olika förslag på "anti-candida" protokoll men inte hunnit ta tag i detta. Du kan ju fråga på www.medhelse.no om du kan få hjälp med ett recept utan att vara tidigare kund - vet inte hur de ställer sig till det. Eller fråga vanlig sjukvård. Det är en behandling de betraktar som ofarlig men onödig, så om föräldrarna tjatar kan det gå.
ska skynda mig med anti-svamp behandlingen och se om det gör någon skillnad: sonen har bettet sig som berusad sista tiden: oftast ett glatt fnissande, tokskrattande fyllo, men då och då dagar med väldigt okarrakteristiska gråtutbrott.