Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Jag trodde att det var så att barn med bara autism oxå fick gå i särskola?
det trodde jag med, men jag tror att det är nya regler för det. Kanske olika på olika håll i landet? Kanske kan det också vara så att de får gå i särskola om de läser enligt grundskolan? Men jag vet att vi var tvungna at ha en utvecklingstörningsdiagnos (trodde aldrig jag skulle bli glad över en sån) för att få in honom i den skola vi ville.
Citerar ur skolverkets broschyr "Särskolan en skolform för mitt barn"
Särskolan – för vem?
Särskolan är till för de barn och ungdomar som inte klarar undervisningen
och kunskapsmålen i grundskolan för att de har en utvecklingsstörning,
autism eller autismliknande tillstånd. Det gäller också barn
och ungdomar som fått en betydande och bestående begåvningsmässig
funktionsnedsättning på grund av hjärnskada.
För att särskolan ska vara ett alternativ krävs alltså att en elev inte kan nå
upp till kunskapsmålen och att detta beror på att hon eller han har någon
av dessa funktionsnedsättningar. Om inte båda dessa förutsättningar är
uppfyllda ska eleven gå i grundskolan och få det stöd som hon eller han
har rätt till där. I skollagen står det att skolan ska erbjuda stöd av olika
slag för de elever som behöver det. Stödet ska vara anpassat efter elevernas
behov. Det finns tydliga krav på att skolan ska anpassa undervisningen
till varje elev så långt som möjligt.
När en utredning visat att ett barn har rätt att gå i särskolan är det vårdnadshavaren
som väljer om barnet ska gå i särskola eller grundskola.
Idag fick så äntligen komma iväg på första testomgången av FMT..! Spännande var det, även om det var lite trist att terapeuten har en lite dålig lokal så vi har ingen insyn. Alltså kan inte se in i rummet, utan vi får vackert sitta utanför...
Dotter överraskade med att direkt följa terapeuten in i rummet och stanna där själv med henne i säkert fem minuter. För några månader sedan skulle det känts helt omöjligt - nytt rum i nytt hus och en helt ny människa utan att någon av oss var med. Men nu följde hon med, och verkade tycka att det var roligt. Hon har ju provat att spela trummor tidigare eftersom maken är trummis, så hon började direkt spela tillsammans med terapeuten. När hon sedan kom ut för att se till så att vi var kvar, vände hon tillbaka in igen och spelade nån minut till innan hon tyckte att det var dags att sluta. Så jättebra början! När det sen var lillebrors tur att testa, så blev hon lite avis och ville in och spela mer... =) Vi ska köra varje vecka ett tag, så får vi se.
Sonen var helt oimponerad, inte helt oväntat. Han var rätt nyvaken och trött, så lite gnällig direkt. Sen helt grejen med bara nytt funkar inte så bra med honom, han behöver vänjas in. Han följde med "snällt" direkt men ville sen ut ganska fort. Jag fick följa med in och vara med honom, och mellan "gnällattackerna" så överraskade han med att också ta upp trumpinnen och spela lite. Men det blev kort och bara för att känna av. Vi vet ju dock att han är väldigt skeptisk till allt nytt, så vi har bestämt oss för att köra ett antal omgångar innan vi tar ställning till om det är för tidigt än eller inte.
Spännande att se vad som händer blir det i alla fall! Jag är övertygad om att det skulle passa båda barnen och hjälpa dem bra, grejen är bara att de också ska inse det... =) =) =)
Tack för utförlig info Nilsfar!
Nu går M i vanlig förskoleklass med assistent! Funkar inget vidare, trots underbar personal, mycket bildstöd o tydlig struktur!
Man undrar ju hur det ska gå i skolan sen, när kraven ökar..
Finns en specialskola i grannkommunen som är enbart för barn m autismdiagnos! Den verkar toppen!!
Nu har ju inte M nån autismdiagnos, men jag hoppas hon får det efter utredningen hos Svenny Kopp v. 45!
Känns som att fler dörrar öppnas då!
Moegumsan! Kul att läsa era erfarenheter av FMT. Kul att dt gick bra för tjejen. Och det är helt rätt: ge sonen några fler chanser.
Pcalma: Jag antar att du har koll på denna länk angående resurser/skolor för HFA/asperger i småland: http://www.asperger-smaland.se/index.htm
Tack! Nej hade ingen koll på den länken!!! Men det fanns i get i denna kommunen där heller!!
Pcalma. Tråkigt. Busbellan från autismtråden, är inte hon från småland? Jag har för mig att hennes son skulle få börja med IBT, men jag kan ju minnas fel. Men hon bor ju antagligen inte i din kommun heller tyvärr. Men om det är samma landsting går det kanske att få till en överenskommelse med din kommun med (men som sagt, jag kan ju minnas fel, eller blanda ihop).