• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • Jonathanmamma

Camilla O -  samma här.  Min son har väldigt begränsad mathållning så jag vågar inte gå över  på diet. Däremot får han Omega 3 och  en hel del kosttillskott! De fungerar jättebra. När ett av dem tog slut här  i sommar så retarderade han bara efter ett  par dagar, så jag är helt övertygad om att det fungerar. Socker undviker vi också! Det enda han får är kinderägg, som förstärkning och som lördagsgodis...

MVH
    Anna

• kaffemamma
    Anki74 skrev 2010-07-17 14:56:57 följande:
    Oj! Här har man hittat ett gäng experter precis på det område jag behövde.
    I maj köpte jag boken "En kärnfrisk familj" och började med en gluten och mjölkfri diet med min autistiska dotter.
    Jag ger henne också omega 3.
    Tyvärr är min dotter också lätt utvecklingsstörd. Hon pratar heller inte. Så därför kan det vara svårt att se framgångar!

Strax innan midsommar började vi dieten och de framgångar vi sett är:

*Mera ögonkontakt.
    *Höjdrädslan har minskat.
    *Rädslan för blinkningar i lampor och för att äta kvällsmat har minskat.
    *Klarar av att ta instruktioner ( gå och lägg dig på sängen....vi ska byta blöja och ge mig toalettrullen har hon klarat av vilket hon inte gjort tidigare)
    * Hon vågar vara med på affären och är inte rädd för frysarna längre.
    * Kommer när man ropar på henne.....ibland ;)
    * Slutat trycka på magen.
    * Fått fastare avföring
    Nu vet jag ej om detta bara är ett resultat av dieten eftersom hon är mycket beroende av hur pigg hon är och sedan jag fick semester och inte har henne på dagis så är hon mycket piggare!
    Plus att även min dotter "går på" MII Mångsidiga intensiva insatser. Det kan ju också gett resultat.

Jag undrar nu...Innan vi började dieten frågade jag EMelies läkare om hon kunde göra glutentest på henne vilket hon kunde. Det tog ett tag så vi hann ju börja med dieten och inte förrän nu i veckan fick jag svaret. Hon är inte glutenkänslig.

Räcker det då med att bara ge henne en mjölkfri kost för att hon ska bli bättre i sin autism eller har det ingen betydelse om hon är glutenintolerant eller ej för denna diet? 
    Svårformulerad fråga...Hoppas ni förstår!

Undrar också angående mjölken. Författaren av boken "Kärnfriskfamilj" skrev till mig att det är proteinet som ska bort! Men hur är det med mjölksockret? Vissa matvaror innehåller  mjölksocker men inget protein (Kasein). Kan hon äta det då?

Hoppas ni kan svara. Känner mig så vilsen och förvirrad med allt detta!

/Annicka
    Hej & välkommen! För att verkligen testa om "autismdieten" fungerar för er så ska minsta spår av gluten och vetestärkelse bort, likaså allt kasein, mjölkprotein, "spår av mjölk" osv. De flesta tar även bort soja. Och man bör hålla den dieten i 6 månader för att kunna avgöra om barnet blir bättre eller ej.  Många som blir hjälpta av dieten visar inga utsag på tester för att de skulle vara känsliga för dessa ämnen, men verkar ju trots allt vara det (men med helt andra symptom). Och så är det viktigt med tillskott - ur kostsynpunkt kanske framför allt kalcium men även  omega 3 mm mm. Jag tycker att autism-dieteisten på denna site har bra information: www.nourishinghope.com . Jag har även anlitat henne för konsultation, vilket jag tyckt varit bra. Kul att ni sett framsteg! Jag hoppas att du också vill bli medlem i www.behandlaautism.nu ! Tills deras hemsida - snart snart snart - kommer igång med ett vettigt forum så har jag försökt samla lite recept här: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html 

ang det här med väldigt begränsad kost: det har ni ju säkert hört förr, men många påstår ju att deras autistiska barn börjar äta betydigt mer mångsidigt när man tagit bort ämnena de är "beroende av" (mjök & guten) . Däremot varnade en väldigt väletablerad föredragshållare (Reichtel) på BAN konferensen i vintras för en väldigt allvarlig sak: en, eller om det var två pojkar med autism och epelepsi hade faktiskt dött i norge efter att de varit på dieten en långre tid och sedan avbrutit den för abrupt. Han menar att dieten var väldigt effektiv i alla deras studier, men ville som sagt varna extra för att man skulle veta vad och hur man skulle göra innan den avbröts hos barn med EP. Jag har inte hört om detta någon annanstans, men ville ändå nämna det.

Efter sommarens semestrar i danmark och finland måste jag bara påpeka hur urusla vi är i Sverige! Vi har sommarställe i en liten finsk stad. Jag hade med mig kassar med specialmat eftersom jag trodde det skulle vara svårt att få tag på. Ha! Varenda butik var bättre än Ica Häggvik som är den bästa i Stockholmstrakten jag hittat. Jag kunde köpa allt från tapiocamjöl till färdigbakat bröd, piroger, muffins mmutan minsta spår av vetestärkelse, mjölk eller soja. På pizzeriorna hade de naturligt glutenfri pizzadeg som de visste hur de skulle hantera utan att den smittades av gluten (sonen fick sådan pizza utan ost - vilken lyx!) På Mac Donalds hade de bröd som jag noggrant läste innehållsförteckningen på, och jodå, det fick han äta. Flera caféer hade både bröd och muffins som han fick. Otroligt lyxigt - semester på riktigt!
  • SaramedM

Håller helt med, när vi reste till FInland var det inte ett problem någonstans! ALLT fanns till henne

Inte som hemma precis

Tom kiosken på hotellet hade glutenfria kakor

• kaffemamma

Kolla! Någon som varit där? 

Solna får landets enda gluten- och laktosfria café

I helgen invigs Sveriges enda gluten- och laktosfria café i Hagalund. Bandet klipps av Kakmonstret som även serverar landets största gluten- och laktosfria tårta.

Att kunna äta smörgåsar, bakverk och pajer är ingen självklarhet för gluten- och laktosintoleranta. Men nu finns äntligen caféet Scufferiet- Sveriges enda gluten- och laktosfria café

- Vi har sparat länge för att kunna öppna vårt café. Det har varit en dröm som nu gått i uppfyllelse, säger Patrik Säker generalsekreterare i Svenska Celiakiungdomsförbundet, SCUF.

Med Scufferiet hoppas förbundet bli bättre på att påverka vanliga caféer.

- Vi vill visa att det är möjligt. Gluten- och laktosfritt kan vara lika gott och behöver inte vara mycket dyrare, säger Patrik Säker.

Redan har SCUF ett Kakmonster som besöker städer runt om i landet för att sprida kunskap och påverka. Med sig har Kakmonstret förbundets yngsta medlemmar för att de ska få göra sin röst hörd men även få veta vilka caféer som är bättre än andra.

• SaramedM
    kaffemamma skrev 2010-08-10 15:45:30 följande:
    Kolla! Någon som varit där? 

Solna får landets enda gluten- och laktosfria café
    I helgen invigs Sveriges enda gluten- och laktosfria café i Hagalund. Bandet klipps av Kakmonstret som även serverar landets största gluten- och laktosfria tårta.

Att kunna äta smörgåsar, bakverk och pajer är ingen självklarhet för gluten- och laktosintoleranta. Men nu finns äntligen caféet Scufferiet- Sveriges enda gluten- och laktosfria café

- Vi har sparat länge för att kunna öppna vårt café. Det har varit en dröm som nu gått i uppfyllelse, säger Patrik Säker generalsekreterare i Svenska Celiakiungdomsförbundet, SCUF.

Med Scufferiet hoppas förbundet bli bättre på att påverka vanliga caféer.

- Vi vill visa att det är möjligt. Gluten- och laktosfritt kan vara lika gott och behöver inte vara mycket dyrare, säger Patrik Säker.

Redan har SCUF ett Kakmonster som besöker städer runt om i landet för att sprida kunskap och påverka. Med sig har Kakmonstret förbundets yngsta medlemmar för att de ska få göra sin röst hörd men även få veta vilka caféer som är bättre än andra.

Nej men min pappa har varit där och köpt hem en del
    Han bor precis brevid! så jag måste testa någon gång när i är där
    jag tror de har en hemsida där man kan se innehållsförteckningarna
  • kaffemamma

Jonathanmamma - jag läser på din blogg och blir så glad! Gud vad ni är duktiga med träningen och så mycket det ger, din pojk kommer kunna gå hur långt som helst!

• Jonathanmamma
    kaffemamma skrev 2010-08-15 13:54:11 följande:
    Jonathanmamma - jag läser på din blogg och blir så glad! Gud vad ni är duktiga med träningen och så mycket det ger, din pojk kommer kunna gå hur långt som helst!
    TACK Kaffemamma. Han gör enorma framsteg ska jag säga!

kram
    Anna
  • Mamma TN

Känner mig nästan lite skyldig som smyger mig in med fråga här... Önskar att jag hann vara mer aktiv men arbete och ibt träning tar all tid.... 
    Min son snart 4 år har diagnos autismliknande tillstånd och vi tränar ibt med honom. Förskolan 20 tim/veckan med heltidsresurs och hemma 10 tim. Vi väntar syskon i oktober o då får vi bara ha sonen på förskolan kl 9-15. De kommer inte hinna träna 20 timmar då och jag vet inte hur vi ska få till mer än 10 tim hemma med bebis. 
    Någon som har erfarenhet eller vet om man kan få dispens och ha sonen på förskola mer än 6 tim/dag trots att man får syskon p.g.a. funktionshindret??? 

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7