• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • cruz

MammaTN: Vi fick dispens från 25 timmar per vecka till 35, så sonen går 9-16. De får till ca 20 timmar ibt per vecka, vilket är helt OK.

• kaffemamma

måste lägga in den här här också... 

det här är det starkaste jag sett på  länge: 

nyhetsinslag om en gravt autistisk flicka, som verkar vara utvecklingsstörd, som får ett språk vid 11 års ålder: www.wimp.com/autisticgirl

• Vidarchefar
    zelia skrev 2010-08-20 23:37:59 följande:
    MammaTN: Vi fick dispens från 25 timmar per vecka till 35, så sonen går 9-16. De får till ca 20 timmar ibt per vecka, vilket är helt OK.
    Ungefär var i landet bor ni? Vi har två autistiska barn som precis nu ska söka dagsiplatser och till oss säger kommunen mellan 15 och 25 timmar per barn.

Pappan till barnen jobbar, inte mamman.
  • cruz

Vidarchefar: Vi bor i Sundbybergs kommun. Eftersom forskningen har visat att intensiteten på träningen är viktig (minst 30 timmar i veckan, varav 10 i hemmmet och 20 på dagis) så måste förskolan ge så mycket dispens att man kommer upp i minst 20 timmars träning på fsk i veckan. Det går ju bort endel tid till att exempelvis äta och sova middag. Jag  tror att det betyder att man behöver åtminstone 35 timmar på dagis i veckan för de flesta. Som förälder ska man inte behöva ta mer än 10 timmar träning eftersom ska orka vara just förälder till sitt barn också. Vår kommun har börjat fatta endel om autistiska barns behov nu. Det finns två pojkar till här med samma diagnos som min och dessa får också samma typ av träning och samma antal timmar på sina förskolor. Jag vet att den ena mamman inte jobbar, utan är hemma med småsyskon precis som jag. Det är viktigt att det går att få till ett samarbete mellan kommunen och landstinget (som står för själva handledningen av IBTn). I början var det endel strul för oss, men det löste sig rätt snabbt och förskolan och kommunen tog sitt ansvar, när de väl fattade vad det handlade om.

• Vidarchefar

Zelia:

Kanonsvar! Tack! Men den stora följdfrågan då är ju: hur fick ni kommun och förskola att "fatta vad det handlar om"? Här känns det mest som att kommunens specialpedagog kör med standardsvar och verkar aldrig ens ha hört talas om IBT eller liknande.

• kaffemamma

viarchefar: Mitt tips är att utnyttja att det är valtider! Maila skolborgarrådet för kommunen (om det nu är den personen som är högsta ansvarig även för förskolan) med cc till kommunens specialpedagog och alla andra tänkbara ansvariga. Förklara att vid autism finns det en metod som heter IBT, den har  vetenskapligt  bevisad effekt långt utöver alla andra modeller. Det är den metoden som rekommenderas av ert barns läkare och habilitering. För att den metoden ska fungera krävs det att barnet får mellan 20 oc 30 timmars träning på förskolan. Vetenskapliga undersökningar visar att mindre tid inte ger resultat. Detta erbjuds barn med autism i bla  (räkna upp kommuner där du vet att det andvänds). Kortfattat. Avsluta med något i linje "Vi hoppas och tror att xx kommun inte är sämre för barn med funktionshinder. Hur går vi vidare för att få dispans från 15 -timmars regeln så att även vårt barn får rätt till sin fulla potential?"

• Nilsfar
    kaffemamma skrev 2010-08-27 10:10:06 följande:
    viarchefar: Mitt tips är att utnyttja att det är valtider! Maila skolborgarrådet för kommunen (om det nu är den personen som är högsta ansvarig även för förskolan) med cc till kommunens specialpedagog och alla andra tänkbara ansvariga. Förklara att vid autism finns det en metod som heter IBT, den har  vetenskapligt  bevisad effekt långt utöver alla andra modeller. Det är den metoden som rekommenderas av ert barns läkare och habilitering. För att den metoden ska fungera krävs det att barnet får mellan 20 oc 30 timmars träning på förskolan. Vetenskapliga undersökningar visar att mindre tid inte ger resultat. Detta erbjuds barn med autism i bla  (räkna upp kommuner där du vet att det andvänds). Kortfattat. Avsluta med något i linje "Vi hoppas och tror att xx kommun inte är sämre för barn med funktionshinder. Hur går vi vidare för att få dispans från 15 -timmars regeln så att även vårt barn får rätt till sin fulla potential?"
    För att få hjälp är det säkert bra med den formuleringen. Däremot är det inte så att den har vetenskapligt bevisad effekt långt över alla andra modeller. Det finns stöd för att den ger effekt men jämförelser med andra metoder har inte gjorts i någon större utsträckning och den vetenskapliga meodiken är inte av den sort som ger speciellt säkra resultat.
  • kaffemamma
    Nilsfar skrev 2010-08-27 12:14:07 följande:
    För att få hjälp är det säkert bra med den formuleringen. Däremot är det inte så att den har vetenskapligt bevisad effekt långt över alla andra modeller. Det finns stöd för att den ger effekt men jämförelser med andra metoder har inte gjorts i någon större utsträckning och den vetenskapliga meodiken är inte av den sort som ger speciellt säkra resultat.
    är helt med dig på den Nilsfar - men den är tillräkligt korrekt formulerad för att använda med gott samvete just för att tjäna det syftet! En strid i taget....  
  • Nilsfar
    kaffemamma skrev 2010-08-27 12:56:21 följande:
    är helt med dig på den Nilsfar - men den är tillräkligt korrekt formulerad för att använda med gott samvete just för att tjäna det syftet! En strid i taget....  
    Absolut - hjälp skall våra barn ha, sedan kan vi diskutera hur den skall se ut
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7