Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
MammaTN: Vi fick dispens från 25 timmar per vecka till 35, så sonen går 9-16. De får till ca 20 timmar ibt per vecka, vilket är helt OK.
måste lägga in den här här också...
Vidarchefar: Vi bor i Sundbybergs kommun. Eftersom forskningen har visat att intensiteten på träningen är viktig (minst 30 timmar i veckan, varav 10 i hemmmet och 20 på dagis) så måste förskolan ge så mycket dispens att man kommer upp i minst 20 timmars träning på fsk i veckan. Det går ju bort endel tid till att exempelvis äta och sova middag. Jag tror att det betyder att man behöver åtminstone 35 timmar på dagis i veckan för de flesta. Som förälder ska man inte behöva ta mer än 10 timmar träning eftersom ska orka vara just förälder till sitt barn också. Vår kommun har börjat fatta endel om autistiska barns behov nu. Det finns två pojkar till här med samma diagnos som min och dessa får också samma typ av träning och samma antal timmar på sina förskolor. Jag vet att den ena mamman inte jobbar, utan är hemma med småsyskon precis som jag. Det är viktigt att det går att få till ett samarbete mellan kommunen och landstinget (som står för själva handledningen av IBTn). I början var det endel strul för oss, men det löste sig rätt snabbt och förskolan och kommunen tog sitt ansvar, när de väl fattade vad det handlade om.
Har inte hunnit kolla själv än men:
Dr Bradstreet talks about GFCF diet and HBOT in this video.
" href="
" target="_blank">
Zelia:
Kanonsvar! Tack! Men den stora följdfrågan då är ju: hur fick ni kommun och förskola att "fatta vad det handlar om"? Här känns det mest som att kommunens specialpedagog kör med standardsvar och verkar aldrig ens ha hört talas om IBT eller liknande.
viarchefar: Mitt tips är att utnyttja att det är valtider! Maila skolborgarrådet för kommunen (om det nu är den personen som är högsta ansvarig även för förskolan) med cc till kommunens specialpedagog och alla andra tänkbara ansvariga. Förklara att vid autism finns det en metod som heter IBT, den har vetenskapligt bevisad effekt långt utöver alla andra modeller. Det är den metoden som rekommenderas av ert barns läkare och habilitering. För att den metoden ska fungera krävs det att barnet får mellan 20 oc 30 timmars träning på förskolan. Vetenskapliga undersökningar visar att mindre tid inte ger resultat. Detta erbjuds barn med autism i bla (räkna upp kommuner där du vet att det andvänds). Kortfattat. Avsluta med något i linje "Vi hoppas och tror att xx kommun inte är sämre för barn med funktionshinder. Hur går vi vidare för att få dispans från 15 -timmars regeln så att även vårt barn får rätt till sin fulla potential?"