Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
de använder ingen vetestärkelse och det kommer att gå att fika där- - några grejer som ser goda ut är utan mjölk och soja.
Oj! Här har man hittat ett gäng experter precis på det område jag behövde.
I maj köpte jag boken "En kärnfrisk familj" och började med en gluten och mjölkfri diet med min autistiska dotter.
Jag ger henne också omega 3.
Tyvärr är min dotter också lätt utvecklingsstörd. Hon pratar heller inte. Så därför kan det vara svårt att se framgångar!
Strax innan midsommar började vi dieten och de framgångar vi sett är:
*Mera ögonkontakt.
*Höjdrädslan har minskat.
*Rädslan för blinkningar i lampor och för att äta kvällsmat har minskat.
*Klarar av att ta instruktioner ( gå och lägg dig på sängen....vi ska byta blöja och ge mig toalettrullen har hon klarat av vilket hon inte gjort tidigare)
* Hon vågar vara med på affären och är inte rädd för frysarna längre.
* Kommer när man ropar på henne.....ibland ;)
* Slutat trycka på magen.
* Fått fastare avföring
Nu vet jag ej om detta bara är ett resultat av dieten eftersom hon är mycket beroende av hur pigg hon är och sedan jag fick semester och inte har henne på dagis så är hon mycket piggare!
Plus att även min dotter "går på" MII Mångsidiga intensiva insatser. Det kan ju också gett resultat.
Jag undrar nu...Innan vi började dieten frågade jag EMelies läkare om hon kunde göra glutentest på henne vilket hon kunde. Det tog ett tag så vi hann ju börja med dieten och inte förrän nu i veckan fick jag svaret. Hon är inte glutenkänslig.
Räcker det då med att bara ge henne en mjölkfri kost för att hon ska bli bättre i sin autism eller har det ingen betydelse om hon är glutenintolerant eller ej för denna diet?
Svårformulerad fråga...Hoppas ni förstår!
Undrar också angående mjölken. Författaren av boken "Kärnfriskfamilj" skrev till mig att det är proteinet som ska bort! Men hur är det med mjölksockret? Vissa matvaror innehåller mjölksocker men inget protein (Kasein). Kan hon äta det då?
Hoppas ni kan svara. Känner mig så vilsen och förvirrad med allt detta!
/Annicka
...Åh underbart! Tack för dina svar!
Då kan jag alltså ge min dotter produkter med tillsatt mjölksockret?
Jätte kram!
Anki
Är det någon som har koll på någon bra sida med lite mer "djupgående info om normal utveckling" hos barn. Hoppas ni förstår vad jag menar... Jag är nyfiken, det känns skumt att man inte har någon aning egentligen om hur andra barn i samma ålder agerar och vad de kan. På så vis vore det ju kul om vår nykomling var diagnosfri, så vi fick se hur barn normalt sett utvecklas.
Vi har i alla fall fortfarande inte kommit igång riktigt med IBT:n. Vi tränar en del, men det är haltande än. Lillkillen tränar ca 15 timmar per vecka kanske, och storasyster just nu i stort sett inget. Hon kom in i en väldigt vägrande period och vi kände inte att råden vi utgått från stämde överens med hennes personlighet, så vi valde att backa lite och göra omstart. Omstarten är på gång, och vi hoppas att den tar fart ordentligt i höst då vi äntligen ska komma igång med habiliteringen på allvar.
Jättekul är ändå att båda barnen gjort fina framsteg. Vi har fått upp ögonen för vad tjejen egentligen klarar, och hon har börjat prata lite mer samt generalisera en del av de kunskaper hon har så fler får se vad hon klarar. Lillkillen är en fröjd! Han gillar att träna, och har gjort stora framsteg. Även om han fortfarande inte pratar alls, så har han blivit betydligt mer medveten. Han lystrar bättre, är mer intresserad av oss andra (dock inte andra barn än, förutom lillasyster), kommunicerar sina behov mer etc. Han har också gått från att helvägra det mesta och inte vilja prova något i form av ex pussel och böcker, till att visa att han kan ganska många ord, en massa färger, siffrorna från 1-10, geometriska former osv. Han älskar plocklådan och att lägga knopp-pussel, han äter i alla fall med sked (gaffeln är inte så poppis) och han kan klä av sig själv de flesta plagg samt ta på enkla tröjor. Det är så skönt att se att även om han måste stimuleras för att ta sig för och för att utvecklas, så KAN han utvecklas en massa.
Utöver träningen handlar dagen väl ganska mycket om att pussla ihop det med tre barn, samt om att få till dieten. Vi har plockat bort mjölk, och är på g med gluten nu. Soja känns jobbigt, för soygurt är poppis här hemma och alternativen är få =(. Men men, vi hoppas att vi hittar nåt bra snart.
Jag har en väldigt autistisk pojk, har ingen diet för han, han har även svår ep(epilepsi) men för det så är vi bara glade det han får i sig, så vi tänker inte på diet hit o dit. Vi försöker såklart få i han så lite socker som möjligt, vet att det inte är bra för han, han ska ha så jämn blodsockernivå som möjligt. + allt annat som ingår i ett autistisk liv. Allt ska var samma lika jämt varje dag,inga plötsliga nyheter...ja ni vet säkert redan :) /Camilla
Jag fick ett tips på min blogg (annahelena70.bloggagratis.se) som jag vill dela med mig av:
Jenny P. skrev i gästboken och berättade att det nu finns en ny utbildning i intensivträning. Jenny går den själv just nu i Västerås. Kursen heter TBAtränare/beteendestödjare för autistiska barn och det innebär att det för första gången kommer att efter jul finnas 19 tränare tillgängliga. Hon berättade också att de är lite utspridda över landet. (se gärna gästboken).
Kursen hittar ni här på internet:
www.malarakademin.se/tba-tranare/index.shtml
Kursens mål är:
Att ge en kvalificerad yrkeskompetens som TBA-tränare/kvalificerad resurs/beteendestödjare för barn, ungdomar och vuxna med autism och autismliknande tillstånd.
Kram alla!
Anna