• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • kaffemamma
    zelia skrev 2010-09-07 15:11:49 följande:
    Kaffemamma: Jag har också kännt lite så när det gäller schema. Nu är min pojke allt annat än följsam så det är kanske värt att prova. Grattis till 6-åringen!

Shit vilken kamp jag har att få hem alla tre barnen från dagis. Det är över en km så tvillingarna orkar inte gå hela vägen (eller rättare sagt, det tar för lång tid). Vi har dubbelkärra som minstingen sitter i plus en av twinsen. Den andra får gå halva vägen och sedan stå på ståbräda eller sitta i på fotstödet på vagnen. Sedan turas vi om etc. Men hur jag än gör så blir det slagsmål och tvillingarna ska prompt göra det som den andra gör. Nu har jag M i promenadsele (det är mycket trafik  bitvis) och D får gå "lös" och hålla i vagnen. Det tar evigheter och dessutom smiter D och trycker på alla dörrkoder vilket gör att M också kräver att få göra samma sak. Vi hamnar alltid i onödiga diskussioner och bråk. Har mycket svårt att tänka mig att schema skulle ändra på just den situationen. Men jag ska ge det en chans, absolut.
    cykel eller sparkcykel kanske det är roligare att ta sig fram med "raka vägen"? Fast det är klart, inte kul i trafiken.
    Min "vanliga" dotter lyckades jag muta bort från hämtningskaoset som var ett tag när hon gick på dagis. Det blev alltid gråt och bråk, kommer inte ihåg om vad längre. Troligen att hon också ville sitta i vagn om brosan gjorde det kan jag tänka. Jag mutade helt enkelt: när vi har klarat 3 hämtningar utan att vi blir ledsna eller börja bråka så gör vi något roligt du och jag. Vi bestämde att bara vi skulle gå på bio. Funkade faktiskt! Vi kom ur den onda cirkeln.  
  • kaffemamma
    Viveca skrev 2010-09-04 16:45:58 följande:
    Mycket tyder också på att dessa barn har problem med de system som ska rensa ut dessa substanser...

Kan inte nog rekommendera biomedicin!!

www.icdrc.org/documents/Rossignol%20simplifie...

//Vivi Glad
    Tack för bra länk!
    Har du någon DAN-läkare och vilken i så fall? Funderar på att försöka hitta en annan än den norske som i och för sig är väldigt kunnig, men jag tycker det är svårt att få en tydlig plan från honom.
  • Nilsfar
    kaffemamma skrev 2010-09-10 09:17:29 följande:
    spenderat lite tid på SonRise sidan och hittat massa nytt intressant material. Just denna länk handlar om diet & biomedicin, men du hittar massor om  språk, ögonkontakt, utbrott mm: blog.autismtreatmentcenter.org/search/label/D... 
    Väl lagd tid att spendera den där
  • kaffemamma

i söndags så hade DN en artikel på sin Vetenskapssida om en ny form av hjärnscanning: man kunde på 5 minuter se hur mogen en hjärna var, hjärnans verkliga ålder så att säga. Men enligt den intervjuade proffessorn så kunde man även se "tex adhd, autism, epelepsi osv". Det skulle ju innebära att man vet vad det är för problem i hjärnan vid autism. Och så vitt jag vet så vet man inte det? Har jag missat något?

• kaffemamma

krångligt det här med biomedicink behandling... jag skrev i helgen flera inlägg på autismtråden om sonens hyperaktivitet som vanligt ovanligt påtaglig senaste veckorna: uppskruvad, stissig, stressad känsla. Han är så i perioder - senast i våras. Zink sägs i biomedicinska kretsar dämpa hyperaktiviteten och vi har tidigare provat det men slutat då vi tyckte han fick humörsvängingar. Bestämde oss för att prova igen.

Lördag: hyperaktiv sen ca 3 veckor tillbaka. Fick på kvällen 15 mg zink och har gett det om kvällarna sen dess.
    Söndag: inte längre hyper
    Måndag: skolan rapporterade att han varit uppskruvad - men han var det inte hemma
    Tisdag: skolan rapporterar en lugn unge, lugn hemma
    onsdag: som ovan, men två oförklarliga gråtattacker hemma på kvällen

tja, vad kan man säga om detta egentligen? Det kan ju inte rimligtvis ha verkat direkt: att han dagen efter sin första zink är lugnare???! Gråtattacker av det slaget har vi inte sett på väldigt länge, men kan förstås också vara tillfälligheter. Ungen har liksom inget normalläge så det är ju omöjligt att avgöra effekter! Men den här gången försöker vi en längre period med zink och ser gissar jag.....

• kaffemamma

lägger detta här, verkar intressant och ska kollas upp!

Since last November, thousands of members from more than 76 countries and territories have joined Autism360.org.  Our database now offers our members access to more than 11,000 treatment ratings and symbolizes a dramatic step forward for Defeat Autism Now in exploring, evaluating, and disseminating treatment options for individuals within the autism spectrum.

www.Autism360.org

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7