• kaffemamma

    Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

     


    Vi fortsätter diskussionerna här!

    För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

    Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

    Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

    Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • kaffemamma

    nej, har inte läst den. Är det gf / cf eller något helt annat den pratar om? Och handlar det om vilka tillskott som hjälper mot vad kanske? För ett tag sen i den här tråden la signaturen Viveca (lite osäker, men jag tror det var hon) en länk till ett bra, förenklat samlingsdokument om Biomedicin där Rossignol tar upp en del om detta.

  • pcalma

    Jag har ett barn som troligt får autismdiagnos i november.
    Hon är 6 år o högfungerande, dock med stora svårigheter!
    Får man efter diagnos olika träningsmetoder att väljs mellan? IBT, o allt vad som finns? Eller måste man be om de själv?
    Hur vet jag vad som är bäst för just min M?

  • cruz

    pcalma: Om det vore så väl. Det som brukar erbjudas av alla landsting är tydliggörande pedagogik. Har man tur så tillhör man ett landsting som erbjuder IBT också (vilket tyvärr inte är på alla ställen). Det trixiga då är att man måste få kommunen/skolan och habiliteringen att samarbeta så att skolan ställer upp med resurser och eventuellt också betalar för IBT handledning (ifall barnet är så gammalt så att IBTn inte är gratis längre). Väljer man andra metoder som sonrise, floortime, Hanen så får man fixa och betala allting själv tyvärr. När det gäller val av metod så får nog gå på vad magkänslan säger till sist. Du känner ditt barn bäst. IBT är också en kontroversiell metod, eftersom man använde bestraffning i början på 60-talet när man först började med terapin. Nuförtiden jobbar man inte alls med bestraffning. Man tränar enbart på att lära in nya beteenden och då med positiv förtärkning. För oss har IBTn gjort underverk, men så är det inte för alla barn och familjer. Det är iaf väldigt positivt att din dotter är högfungerande . Om hon är ojämn i sina förmågor är det viktigt att tänka på att ge henne tillräckligt stora utmaningar inom de områden som hon har lätt för (vår fyraåring har tex. fått börja lära sig läsa redan eftersom han har väldigt lätt för språk och hela tiden vill lära sig nytt) och tillräckligt med stöd och kravanpassning inom problemområdena (vi får jobba jättemycket med sonen för att han ska lära sig se helheter och sammanhang, förstå det här med tid etc. Det enklaste pussel är en enorm utmaning för honom). Har man en tillräckligt bra, lyhörd och kunnig resurs i skolan så löser det sig oavsett vilken typ av metod man använder (tror jag) .

  • pcalma

    Tack för ditt svar! Hab här har IBT men hur länge är det gratis? Vad kostar det annars? M är 6 år!
    Hon är väldigt ojämn!
    Extremt oflexibel
    Snöar in
    Svårt/omöjligt med orsak-verkan
    Svårt/omöjligt att se till andra
    Motorisk omogenhet
    Kommunikationssvårigheter trots ett perfekt o verbalt språk
    Stort behov av bilder

    Hon gillar bokstäver o dataspel o ibland att pyssla. Är dock svår att sysselsätta då hon även har adhd.
    Explosiv

    Tydliggörande pedagogik har vi kört sen hon var 3 år drygt.

    Känner att vi kämpar för att få ihop vardagen o en dag i taget, men vill jobba långsiktigt!

  • zazla

    Tips på ett seminarium som kommer att hållas i Halmstad i slutet av oktober. http://www.cederbonds.com/aktuellt.html

    Seminarium med fokus på praktiska och emotionella erfarenheter av att hantera att ens barn har en funktionsnedsättning.
     
    ·         Att jobba sig igenom krisen
    ·         Hantera blickar och frågor
    ·         Samarbeta inom familjen och tid för eventuella syskon
    ·         Hjälp att få.  Ansökningar och juridisk rådgivning
    ·         Positivt tänkande
     
    Inbjudna talare kommer att berätta om sina erfarenheter av att ha ett barn med en funktionsnedsättning. Det kommer också att finnas en kvinna som demonstrerar berardmetoden. Det kommer även att finnas utrymme för diskussion och erfarenhetsutbyte.


  • kaffemamma
    pcalma skrev 2010-10-13 23:19:59 följande:
    Jag har ett barn som troligt får autismdiagnos i november.
    Hon är 6 år o högfungerande, dock med stora svårigheter!
    Får man efter diagnos olika träningsmetoder att väljs mellan? IBT, o allt vad som finns? Eller måste man be om de själv?
    Hur vet jag vad som är bäst för just min M?
    Nja, valmöjligheter är det väl si så där med, liksom möjligheten att få en överblick över allt som finns via habiliteringen, det får man skaffa sig på egen hand. Jag tycker att Birgitta Rubins bok "barnet i glaskulan?" är bra på det sättet: hon följer en rad svenska familjer som jobbar på olika sätt över ett antal år. Alla metoder är inte med, men man får en liten bild av hur det funkar. Sen kan man kanske hoppa över de kapitel som handlar om barn som fick diagnos på 80-talet - det är bara deprimerande - eller komma ihåg att så är det inte längre.

    Ofta är det ju IBT som det går att få hjälp och stöd för. När ditt barn är 6 är det dock nog så att du i så fall måste ha henne på en skola som tränar IBT. Jag är inte säker på att det är så, men jag tror det. Jag har i och för sig hört talas om föräldrar som gått ihop och fått till IBT-träning på skolor som inte alls haft det från början, mer resurser osv, det är klart att det kan gå, och ju fler som kämpar desto större chans. Jag tycker också att IBT är en utmärkt metod, om handledarna är bra, det hänger mycket på det. När vi började i detta så var det för mig ett självklart mål att sonen skulle gå i vanlig skola. Nu är jag så innerligt glad för den fantastiska sär-skola han går i, helt uppbyggd efter IBT. Min son är i och för sig inte det minsta högfungerande, så det är ett enklare val för mig i den meningen. Men kolla på allt som finns: vilket stöd som finns i de vanliga skolorna, vilka sär-skolor som finns, om det finns skolor med "asberger-profl" osv. För det är ju på dagtid den mesta träningen sker.

    I forskning om IBT så har man fått jättefina resultat med barn som börjat i 6-års åldern. Men systemet hänger inte med - man brukar bara erbjudas det om barnet är under 5 eller 4 år - alltså den varianten att barnet får en resurs och resursen och föräldrarna får handledning via tex habiliteringen som leder IBT programmet: resursen tränar på förskolan, föräldrarna hemma. Det är därför jag tror att det är en skola med IBT som måste till om ni vill följa den metoden.

    Jag vet inte hur Nilsfar här tex har löst Son-Rise tänken och skol-kombinationen - det vore intressant att höra! Det finns säkert lösningar man inte tänker på.

    För vår 6-åring har vi valt IBT på skoltid och Floortime hemma just nu, det känns som en bra kombination. Egentligen är det väl då inte längre IBT eftersom antalet timmar inte blir skyhögt när vi inte tränar enligt mallen hemma, men det är den träningen de använder i skolan hur som helst. Och beroende på hur man bokför så skulle man säkert kunna räkna in en stor del av våra Floortimetimmar i IBT - men det där har vi lagt ner - just bokföringen och pressen på ett visst antal timmar.

    Lite virrigt inlägg men... min erfarenhet är att du kan få mycket hjälp av habiliteringen, men du måste själv veta vilken typ av hjälp du vill ha.
  • cruz

    pcalma: Det är en djungel med alla dessa skolor och metoder. Jag minns inte var i landet du bor. Själv känner jag bäst till Stockholms-Uppsala trakten. Men det är nog som Kaffemamma skriver. En annan lösning är att få skolan att köpa in IBT handledning. Jag återkommer när jag får mer tid..

  • kaffemamma

    ett problem när det gäller skolor som specialiserar sig på IBT är att dte nästan alltid - tror jag - rör sig om sär-skolor. Och du får bara gå i sär-skola om du även har diagnosen utvecklngstörning. Urdumt och förlegat tycker jag, särskilt med tanke på hur svårt det är att sklija de diagnoserna åt ibland, även om jag förstår tanken: att intelligenta barn med autism inte ska hamna i särskola automatiskt.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7