Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Hej alla,
förlåt, det var inte meningen att ge någon dåligt samvete! Jag tycker aldrig man ska behöva känna att man "borde" skriva något! Jag använder den här länken lika mycket för att samla ihop för egen del - jag tror alltid att jag ska hinna läsa "sen"!
Kul att höra om era Yasko-erfarenheter! Efter senaste Ban-träffen bestämde jag och maken att det var nästa steg att kolla upp mer noga. Dock lämnade jag det till honom så det har inte hänt så mycket där....
Men nu hörrni - en stor nyhet! HBOT-center finns nu i Stockholm!!
Sara hej! Kul att "se" dig!
Jonathan mamma, jag funderar på att låna den boken. Jag läste kort om metoden i den här danska boken Kärnfrisk familj och så jsåg ag bla det här inlägget på VarVei (jag hoppas författaren inte misstycker till spridandet) :
Har trænet IAHP (også kaldet Doman) i 6 år. Fra vores datter var 5 år. Da vi startede havde hun epilepsi med min. 3 anfald om trods MEGET forskelligt medicin. Kunne kun gå få meter, havde kørestol. Intet sprog. Lå og rokkede fra side til side og sagde ahh ahh, hele dagen.
Efter 2 mdr. stoppede anfaldene, efter 1 år var EEG normalt, det havde det aldrig været!. Hun begyndte at gå, og løbe, løber nemt 5 km hver dag nu. Læser på dansk og eng. Er god til matematik.
Det der er hendes problem nu er at hun har svært ved at vise hvad hun kan. Det arb. vi på nu. De sidste 4 år har vi lavet ABR og fortsætter selvfølgelig alt det vi har lært i Doman årene dvs. kost, motion osv.
Jeg ville anbefale jer at tage kontakt til FHC som træner efter de samme metoder, men som ikke har stået stille i alle de år. De udvikler sig meget. Kender mange danskere der har prøvet begge dele og FHC lyder helt klart bedst, men det er selvføgelig en smagssag.
Der er en chatgruppe i DK jeg kan henvise dig til hvis du vil have mere at vide. Tjek evt også www.hjernebarnet.dk
låter intressant. Inget jag tror vi kommer hoppa på i dagsläget - verkar verkligen vara en heltidssatsning och någonstans måste man ju bestämma sig - men ska nog se om jag kan låna boken för inspiration.
IAHP har jag lite svårt för med tanke på vilka som ligger bakom, scientologerna
Deras syn på barn och vuxna med psykiska handikapp är inte att leka med, men man kanske kan plocka gobitarna...
Jag vet att många på aw-forum använt sig av IAHP, så ni som är intresserade kan nog få mer input där
Vad är aw-forum? Oj, scientologerna avskräcker. Men det hindrar förstås inte att man kan lyssna på folks erfarenheter, läsa en bok och se om det är något man vill plocka ifrån.
Glutenfri vetestärkelse... har inte heller hört talas om... men det är ju helt klart vete-baserat så jag hade inte kört på det. Kan du skicka med egna pannkakor kanske?
nej, inte än. Funderar på att låta sonen få kortare skoldagar en period och köra hbot i vår. Svårt att pussla in, även om det är lyxigt att det nu finns i ens hemstad.
Zelia, jag har för mig att du för länge sen frågade om det fanns någon som sysslade med Sensory Integration i Sverige. De på www.speciella.com ska plocka upp den biten också, den är tydligen en viktig del i Floortime.