• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • Mamma TN

Zelia: Jag blir lite avundsjuk när jag läser hur engagerade era resurser verka vara. Från början fick vi en resurs som hade sökt arbetet på annons och förskolan intervjuade fyra personer. Det kändes jättebra. Hon hade erfarenhet från arbete både med barn med funktionshinder (inte autism) och arbetat inom psykiatrin. Hon blev efter några få veckor långtidssjukskriven (vi fick aldrig veta varför). Nuvarande resursen har arbetat som vikarie på förskolan och har hela tiden varit väldigt förtjust i vår son och hon är verkligen jättegullig med honom och de tycker genuint om varandra. Positivt också att hon aldrig ser hans begränsningar utan bara möjligheter vilket jag tror stärker honom och ger honom bättre självförtroende. Dock vet jag inte om hon förstår hur seriöst vi tar på träningen och viktigt vi tror att det är.  Jag ska absolut föreslå studiebesök på Fyrklövern. Ska även prata med vår behandlare att hon uppmuntrar och trycker lite extra på tiden. Vi har iof haft lite problem att komma upp i olika övningar för att vi inledningsvis har tränat extremt mycket följsamhet, samspel etc. Vår son är väldigt "duktig" d.v.s. han har mycket färdigheter men han vill inte samarbeta med oss eller lyssna. Han kör sitt eget race. Nu börjar vi dock märka lite skillnad och vi börjar plocka in mer traditionell färdighetsträning i programmet. 

Jonathanmamma: Jag vill väldigt gärna ha din lista. Provar att maila dig. Ska även kolla upp din bok. Låter väldigt intressant .

• Nilsfar
    kaffemamma skrev 2010-09-03 14:30:31 följande:
    lägger in här för att läsa senare:

Testing of 2,000 Autistic children -- lead & mercury in blood 50 percent
    higher than normal.The full clinical study is linked below this post, along with an article by
    the Huffington Post here:
    www.huffingtonpost.com/stephen-barrie-nd/chil...
    Ja, det är inte alltid lätt att veta vad som är orsak och verkan. vi som har barn med svårare autism vet ju att de ofta tuggar på ett och annat som inte är tänkt som mat från början. Att de då får i sig mer tungmetaller är kanske inte så konstigt.
  • Viveca
    kaffemamma skrev 2010-09-03 14:30:31 följande:
    lägger in här för att läsa senare:

Testing of 2,000 Autistic children -- lead & mercury in blood 50 percent
    higher than normal.The full clinical study is linked below this post, along with an article by
    the Huffington Post here:
    www.huffingtonpost.com/stephen-barrie-nd/chil...
    Mycket tyder också på att dessa barn har problem med de system som ska rensa ut dessa substanser...

Kan inte nog rekommendera biomedicin!!

http://www.icdrc.org/documents/Rossignol%20simplified%20biomed%20autism%20file%202009.pdf

//Vivi Glad
  • kaffemamma

kanske uppfyller någon kraven för att kunna söka Generation Rescues stipendium:

Do you or someone you know have a child with autism and want to start biomedical treatment but are unable to afford it?

It's not too late to be part of round 4 starting on SEPTEMBER 15, 2010. Send in your application by SEPTEMBER 13, 2010 to participate.

Generation Rescue is proud to offer a grant program for treatments that may not otherwise be covered privately or by other third-party funding sources such as school districts, county programs, insurance, and/or other grant making entities.

And the great news...we are now accepting applications year-round for future rounds of  Rescue Family grants!!

Generations Rescue's Rescue Family grants are designed to provide support to individuals and families affected by Autism Spectrum Disorders.

Each grant recipient will receive:
    - Two doctor visits with a specially-trained physician who treats autism - a D.O. or M.D.
    - Vitamins, minerals and supplements for 90 days
    - A Generation Rescue Rescue Mentor
    - Dietary intervention training

This grant is only applicable for families who have not done biomedical treatment, with the exception of the GF/CF Diet.

Please review the questions provided below. If you can answer YES to any of the following questions, you are NOT eligible to apply.

- Has your child seen a DAN! doctor before?
    - Has your child received private lab testing from Great Plains, Doctors Data, or Metametrix?
    - Has your child been on anti-fungal or anti-viral therapy?
    - Does your family make over the median income for your zip code?
    - Does your child currently take any supplements other than fish oil?

• kaffemamma

aha, det känns bra det här.  Sonens nya skola Ikasus är superproffs på IBT, han verkar trivas utmärkt. Vi har inte längre kravet på oss att träna hemma 5-10 timmar i veckan, men självklart vill vi att han ska få de bästa förutsättningarna. Nu tror jag vi fått till den lösningen som passar oss: IBT i skolan, vi håller oss självklart uppdatarde så att vi kan generalisera oosv, men vi kommer inte satsa på bordträning hemma. Där ska vi istället satsa på Floortime betydligt mer strukturerat än hitills: vi har förbundit oss att vara "Case" på www.speciella.com under deras vidareutbildning i USA fram till juni. Vi får handledning hemma av dem och skickar även filmer osv. Ska bli jättespännande!  

• cruz

Kaffemamma: Det låter ju jättebra verkligen . Vad skönt för er också att ni slipper dra det stundvis tunga IBT-lasset (som det ju blir när det inte funkar OK på förskolan). Floortime är ju så himla roligt, det måste vara fint att kunna fokusera på det hemma.

Vi var på psykologuppföljning med sonen på AC. Språkdelen fixade han jättebra, men pussel gick väldigt dåligt. Psykologen menade att sonen har mycket svårt att se helheter då han är så detaljfokuserad och att han därför har stora problem med dessa övningar. Hon trodde också på att vi skulle jobba mer med struktur och förutsägbarhet i vardagen, just för att han har svårt med tidsperspektiv, att överblicka osv. Vi tänker väl prova det, även om vi hittills har varit lite dåliga på att köra med scheman och dylikt.

Jag känner mig rätt less nu. Det är stor personalomsättning på dagis, vilket inte är bar för sonen. Han har ju sina underbara resurser som tur är. Hemma har vi haft problem med att hitta avlösare. Nu har vi en ny på gång, men jag vågar väl inte hoppas på att det fixar sig.

• kaffemamma
    zelia skrev 2010-09-06 20:46:54 följande:
    Kaffemamma: Det låter ju jättebra verkligen . Vad skönt för er också att ni slipper dra det stundvis tunga IBT-lasset (som det ju blir när det inte funkar OK på förskolan). Floortime är ju så himla roligt, det måste vara fint att kunna fokusera på det hemma.

Vi var på psykologuppföljning med sonen på AC. Språkdelen fixade han jättebra, men pussel gick väldigt dåligt. Psykologen menade att sonen har mycket svårt att se helheter då han är så detaljfokuserad och att han därför har stora problem med dessa övningar. Hon trodde också på att vi skulle jobba mer med struktur och förutsägbarhet i vardagen, just för att han har svårt med tidsperspektiv, att överblicka osv. Vi tänker väl prova det, även om vi hittills har varit lite dåliga på att köra med scheman och dylikt.

Jag känner mig rätt less nu. Det är stor personalomsättning på dagis, vilket inte är bar för sonen. Han har ju sina underbara resurser som tur är. Hemma har vi haft problem med att hitta avlösare. Nu har vi en ny på gång, men jag vågar väl inte hoppas på att det fixar sig.
    jobbigt när det inte fungerar på dagis, det är enormt stressande. Vi har heller aldrig kört på scheman eller liknande, vi har inte upplevt att han har behov av det eftersom han är så positiv och följsam, men jag funderar på om det kanske skulle hjälpa honom ändå...  just nu känns det som om det skulle ta mer energi än vad det skulle ge, men det kan jag ju egentligen inte veta.

Igår fyllde han 6 år min lillkille.
  • cruz

Kaffemamma: Jag har också kännt lite så när det gäller schema. Nu är min pojke allt annat än följsam så det är kanske värt att prova. Grattis till 6-åringen!

Shit vilken kamp jag har att få hem alla tre barnen från dagis. Det är över en km så tvillingarna orkar inte gå hela vägen (eller rättare sagt, det tar för lång tid). Vi har dubbelkärra som minstingen sitter i plus en av twinsen. Den andra får gå halva vägen och sedan stå på ståbräda eller sitta i på fotstödet på vagnen. Sedan turas vi om etc. Men hur jag än gör så blir det slagsmål och tvillingarna ska prompt göra det som den andra gör. Nu har jag M i promenadsele (det är mycket trafik  bitvis) och D får gå "lös" och hålla i vagnen. Det tar evigheter och dessutom smiter D och trycker på alla dörrkoder vilket gör att M också kräver att få göra samma sak. Vi hamnar alltid i onödiga diskussioner och bråk. Har mycket svårt att tänka mig att schema skulle ändra på just den situationen. Men jag ska ge det en chans, absolut.

• kaffemamma

ha ha, jag såg precis christoffer gillberg på min gård - och det roliga är att jag insåg att jag var lite starstruck och stirrade dumt.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7