• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • SaramedM
    zelia skrev 2010-11-04 20:26:33 följande:
    Tack kaffemamma jag tänkte också tipsa om den länken .

Var på autismföreläsning om empati idag. Föreläsaren menade att det finns två typer av empati: kognitiv (theory of mind) samt känslomässig empati. Människor med autism har problem med kognitiv empati, men skilde sig inte från kontrollgruppen när det gäller känslomässig empati. Detta testades genom att man fick titta på känslomässigt starka bilder (exempelvis litet barn som gråter etc) och gradera hur pass upprörd man blev av att titta på bilden. Psykopater däremot är precis motsatsen! De har inga problem med kognitiv empati (theory of mind är nödvändigt för att man ska kunna manipulera människor), däremot testade de sämre på den kännslomässiga empatin. Jag tycker detta var jätteintressant. Ofta så framställs i media ju exempelvis människor med asperger som väldigt känslokalla , vilket är totalt fel.
    Intressant, den hade jag velat vara på

Vem var föreläsaren? det vore kul att höra mer, inte minst med tanke på mig själv
  • kaffemamma

en artikel om stamcellsbehandling av autism här:

inget jag på långa vägar har funderat över, jag blev bara lite faschinerad / trött / intresserad av följande mening i artikeln: http://www.examiner.com/autism-parenting-in-philadelphia/stem-cell-therapy-and-autism 

FCTI proposes treating autistic children with precursor stem cell therapy along with a special diet. FCTI states its treatment is most effective when applied immediately after diagnosing. Applied behavioral analysis, verbal behavior therapy, speech and language therapy, occupational therapy, music therapy, sensory integration, and auditory training is viewed as a necessary component in the treatment plan and is preferred to run concurrently with the cell therapy.

Fler timmar på dygnet någon??

• cruz

SaramedM: Jag har försökt kolla vad hon heter men inte lyckats ännu. På KINDs hemsida har de tagit bort de föreläsningar som varit och jag vet inte hur man hittar dem.

Kaffemamma: Hm, ja, man får ju lite lätt ångest.

• SaramedM
    zelia skrev 2010-11-10 18:43:53 följande:

SaramedM: Jag har försökt kolla vad hon heter men inte lyckats ännu. På KINDs hemsida har de tagit bort de föreläsningar som varit och jag vet inte hur man hittar dem.

Kaffemamma: Hm, ja, man får ju lite lätt ångest.

jag försöker tänka att det blev rätt ok folk av mig med utan en sekunds träning...det ger lite mindre dåligt samvete
  • kaffemamma

> Hej och välkomna till BANs nästa medlemsträff.

> Temat för denna medlemsträff är Amy Yaskos behandlingsprotokoll för

> autistiska barn.

> För mer information om hennes metod, se http://www.dramyyasko.com/.

> Föräldrar som har startat med hennes protokoll kommer att finnas på

> plats och dela med sig av sina erfarenheter.

> Tid: Lördagen den 27 November 13-16.

> Plats: Saltsjö Duvnäs Tennishall, Bävervägen 2 i Saltsjö-Duvnäs, Nacka.

> Ta Nacka-bussar från Slussen nr 409-422, gå av vid hållplats

> Skogalund, gå tillbaka 50 m och vik av till vänster nerför en backe

> som heter Rådjursvägen. Efter några minuters promenad når ni hallen.

> Vi bjuder på kaffe!

> Alla är välkomna, så du behöver inte vara medlem i BAN för att få vara med.

• kaffemamma

Vår pojke har troligen strora problem med arbetsminne.  Vi försöker precis införa Kim lek för att träna, liksom att vi anpassar en del övningar i IBT på skolan för att träna detta mer målmedvetet. Jag blev precis påmind om Robomemo i andra tråden: 

http://www.cogmed.se/cogmed/articles/se/304_Cogmed_Arbetsminnestrning.aspx

Det verkar ju kanonbra, men jag undrar om vår pojke har tillräkligt hög funtionsnivå... Någon som har prövar JR modellen? Gör man det hemma endast ellerbehöver man någon hjälp av habiliteringen?

Vet någon om det finns andra verktyg eller annat för att öka arbetsminne? Det lär ska hänga ihop med koordination så det har vi lagt in extra i träningen också.
    Tacksam för tips!

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7