• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • FinaFamiljen
    zelia skrev 2010-11-22 13:44:59 följande:
    moegumsan: Tack, vi fastnade för Dante. Maximilian heter Elvis i andranamn och det tycker jag också jättemycket om. Han fick inte heta det i förstanamn pga av min sambo som vägrade. Dina barn har jättefina namn. Inna-My är jättegulligt. Hur hittade ni det namnet?

Jag har säkert läst i autismtråden, men glömt. Jag tycker det låter som en toppenlösning för er son! Wow, vilken flexibilitet från både förskola, kommun och LSS. Jag tänker på Grivel som inte får använda den assistenten som de har till träningen på dagis. Här är kommunerna rätt stelbenta får man ju säga. Maximilian började utredas några månader efter dagisstart så innan han började dagis hade vi inga funderingar kring hur miljön skulle passa ett autistiskt barn. Han tog isnkolningen med ro då han mest satt i ett hörn och snurrade på bilhjul. Han var mycket mer inne i sin autismbubbla på den tiden. Kanske för att överleva den stökiga miljön, men samtidigt var han ju likadan hemma. Sen när han fick diagnos ville vi få till IBT och efter lite övertalning gick förskolan med på det till sist. Då inreddes ju ett eget träningsrum till sonen och det kändes tryggt att veta att han och resursen alltid kunder dra sig tillbaka dit när det blir för stökigt på avdelningen. De gör fortfarande det , även om Max är med de andra barnen större delen av tiden numera. Jag vet inte hur det hade varit om Max hade fått mer autismanpassad miljö. Kanske hade han sluppit sina problembeteenden? Jag vet faktiskt inte. Just nu har alla problembeteendet i princip försvunnit (men jag vet att de kan komma tillbaka, de har hänt tidigare). Han är också inne i en väldig utvecklingsperiod när det gäller språket så det mest känns rätt positivt nu. I grund och botten har förskolan varit mycket bra, dock inte perfekt .
    Namnet Inna kommer från en bok jag läste när jag under graviditeten gick en breddningskurs i litteraturvetenskap (distans, spara dagar...). Karaktären var väl eg ganska sorglig, men jag föll direkt för namnet. När jag sedan googlade lite för att kolla ursprung och betydelse - vilket jag alltid gör, viktigt för mig - så hittade jag att namnet är en gammal beteckning på Jämtlands största älv. Eftersom jag är född och uppvuxen i Jämtland så kändes det ännu mer rätt. Sen hade vi diskuterat dubbelnamn lite, och maken kompletterade med My. Men det är Inna i dagligt tal.

Ja, lösningen verkar onekligen jättebra. Sonen skulle inte klara förskola nu, skulle må dåligt helt enkelt. Lösningen i sig, hade aldrig kommit till skott utan att högsta chefen för lss själv har en son med autism och kommer ihåg hur hon fick kämpa när sonen var liten (är nog runt 20 nu). Sen är förskolechefen helt toppen tack och lov! Han ställer upp på allt vi ber om känns det som.
    Dottern går undan lite nu till sitt träningsrum - kör ett eller två bordspass fortfarande och passar på att lugna sig då, den biten klarar hon bra eftersom det är så begränsat med stimuli då - (troligtvis får de dela rum sen, så det är bra att hon nu klarar mycket ute i barngruppen), men sonen kommer behöva vara där MYCKET i början skulle jag tro. Men vi lever på hoppet. Dottern var också väldigt ointresserad och gick undan fram till närmare tre års ålder, om än inte riktigt i samma utsträckning som sonen. Sen blev hon helt plötsligt jättenyfiken och nu är andra barn absolut den största förstärkaren.
  • cruz

Moegumsan: Min pappa är från Jämtland. Jag var där mycket under somrarna när jag var barn. Farmor bor kvar än i samma hus som farfar och hon byggde. Jag brukar "skylla" på att mina tvillingar beror på mina Jämtländska gener. Jämtland är tvillingtätast i Sverige och tvillingfödsel "går i släkterna där". Vet inte hur mycket som är skröna eller verklighet, men det finns endel tvillingar i vår jämtländska släkt iaf. Förlåt nu är jag helt OT igen.

Vår son började också intressera sig för andra barn när han var runt treårsåldern. Innan dess hade han väl ett visst intresse i korta stunder, men föredrog att leka tåg (dvs springa längs en vägg och låta som ett tåg). Nu vill han iofs också leka tåg ofta, men det är ändå hyfsat lätt att få in honom i de andra barnens aktiviteter.

Bra med en LSS chef som har ett barn med samma funktionshinder. Då finns det en helt annan förståelse.

• pcalma

Tänkte höra om någon vet vad man kan träna för metod vid autistiskt syndrom ( normalbegåvad, dock väldigt ojämn begåvningsprofil)
    M är 6,5 o har även Trotssyndrom o ADHD ( om det har betydelse?)
    Finns det något matrial eller nåt att gå efter i väntan på att få komna till Hab?

• Kerubmamman
    pcalma skrev 2010-11-23 23:06:36 följande:
    Tänkte höra om någon vet vad man kan träna för metod vid autistiskt syndrom ( normalbegåvad, dock väldigt ojämn begåvningsprofil)
    M är 6,5 o har även Trotssyndrom o ADHD ( om det har betydelse?)
    Finns det något matrial eller nåt att gå efter i väntan på att få komna till Hab?
    vi tränar med lövåsmetoden, jag vet inte om det finns nåt om det på nätet eftersom vi får allt via specpedagogen.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • pcalma

Tack för svar!!
    Är det spec ped på Hab ni får det från? Erbjuder alla landsting detta?

• Kerubmamman
    pcalma skrev 2010-11-23 23:18:53 följande:
    Tack för svar!!
    Är det spec ped på Hab ni får det från? Erbjuder alla landsting detta?
    Vi har turen att ha en utbildad specpedagog inom barnomsorgen, hon började jobba med Börje före utredningarna startade eftersom personalen ville ha hjälp att hantera honom. Nu har hon börjat jobba med Stig också, trots att han har börjat i förskoleklassen.

Jag tror det varierar över landet, de flesta metoder påminner nog rätt mycket varandra (grundprincip med IBT är ju den samma tänker jag) och alla borde gå att anpassa efter individens begåvningsnivå.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • cruz

pcalma: Det finns en massa metoder. IBT/Lövås/TBA är det som oftast brukar erbjudas, men tyvärr inte alltid. Sedan finns det tex floortime, Denvermodellen, Son-Rise, kommunicerande samspel. Dessa får man köra på egen hand, utan stöd av hab. Det du kan gör aredan nu för att öka samspelet är att leka dagligen med M på hennes villkor. Låt henne styra leken medan du hakar på. Ge mycket beröm när hon gör bra saker, tex riktar sig mot dig när hon kommunicerar, ger ögonkontakt och liknande. Vissa dagar himnner man leka länge andra dagar bara 10 minuter. Det spelar ingen roll, bara man försöker att han en liten stund varje dag

• kaffemamma

Härligt vad tråden är aktiv!
    Zelia, det är härligt att höra om era framsteg! Jag håller så klart med dig om att forskningstödet är klent. Och att det är i väldigt hög grad genetiska orsaker bakom autism tror jag inte någon tvivlar på? Men jag blir lite konfunderad över den så extremt negativa attityden till att över huvud taget prova dieten som de flesta läkare har. De ha inte läst på, de har inte pratat med föräldrar vars barn blivit hjälpta, de verkar heller inte intresserade om man frågar om de vill komma i kontakt med föräldrar vars barn i dag är diagnosfria och föräldrarna är övertygade om att det är dieten. Jag förstår att deras jobb inte är upplagt så osv osv, men som sagt, man blir lite trött.

Hur som helst. PC Alma - vad äter din dotter idag? Du sa att hon var väldigt smal i maten. Kanske kan jag hjälpa dig komma på mjölk & glutenfria alternativ om ni vill pröva? Det finns väldigt många historier om barn som är extremt restriktiva i vad de äter och sen efter kostomläggning breddar sig enormt. Det verkar främst gälla dem som i princip uteslutande äter mjölk & mjölmat. Vi har gett oss den på att sonen ska börja äta mer grönt och startat en liten kampanj med skolan (positiv förstärkning, smaka pyttelite osv) Och vad fort det gick - det trodde jag verkligen aldrig! Några dagara, sen började han äta sallad, om än i små mängder fortfarande. Just att din dotter har sådana humörsvängningar kan vara en grej som kosten hjälper. Och kanske tillskott som omega 3, kanske magnesium?

Vad det gäller träning för din tjej så är det precis som Zelia skriver; det finns mängder med metoder, men inte allt erbjuds av habiliteringen. Vad som erbjuds beror också på var du bor och barnets ålder. Kärt barn har många namn: när man pratar om Löövås, IBT, ABA eller TBA så är det oftast samma metod man pratar om. Själva tillvägagångssättet kan man förstås ha i många olika situationer, men mycket handlar om att det ska vara ca 30-40 timmars träning i veckan. Och om man inte tränar barnet själv hemma hela dagarna så gäller det ju att man har en skolform som funkar för det.
    Kanske kan man försöka få till hennes sista år i förskoleklass till en intensiv träningsperiod? Svårt, men det kanske kan gå... Hon behöver egen resurs som då ingår i team med er föräldrar och handledare (oftast från habilitering), teamet har möten och bestämmer vilka övningar som ska tränas på vilket sätt under perioden, sen tränar hon på skolan och hemma.
     Annars är det nog bara rena autism-skolor, och bara ett fåtal av dem, som erbjuder IBT på heltid så att säga.

Men som sagt, metoden går ju att träna även om det inte blir lika intensivt, ni kanske väljer att träna så hemma (och / eller med floortime, eller annat) och skolan har en annan lösning? Jag tycker att man ofta blir lite för låst i antalet timmar-tänk: om hon har någon med sig så att hon får bra, utvecklande och personligt stöd på skolan så skulle jag nog kategorisera det som väl spenderad tid. Men metoder hjälper en absolut in i ett tänk som man har nytta av, och det kan man ju absolut önska att skolan / resursen får utbildning i. Helst kontinuerligt i möten med habilitering...
    Nu svammlar jag, och det här blev långt. Jag vet inte så mycket om hur det funkar i vanliga skolor, vår son hade inte haft någon som helst glädje av det utan går på en fantastisk sär-skola med IBT-verksamhet.

• pcalma

Tack snälla för svar!
    N äter just nu scumble ägg o bacon ihoprört! Äpoelbåtar utan skal, gurka o majs.
    Tar gärna tips!!!

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7