Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Moegumsan: Min pappa är från Jämtland. Jag var där mycket under somrarna när jag var barn. Farmor bor kvar än i samma hus som farfar och hon byggde. Jag brukar "skylla" på att mina tvillingar beror på mina Jämtländska gener. Jämtland är tvillingtätast i Sverige och tvillingfödsel "går i släkterna där". Vet inte hur mycket som är skröna eller verklighet, men det finns endel tvillingar i vår jämtländska släkt iaf. Förlåt nu är jag helt OT igen.
Vår son började också intressera sig för andra barn när han var runt treårsåldern. Innan dess hade han väl ett visst intresse i korta stunder, men föredrog att leka tåg (dvs springa längs en vägg och låta som ett tåg). Nu vill han iofs också leka tåg ofta, men det är ändå hyfsat lätt att få in honom i de andra barnens aktiviteter.
Bra med en LSS chef som har ett barn med samma funktionshinder. Då finns det en helt annan förståelse.
Tänkte höra om någon vet vad man kan träna för metod vid autistiskt syndrom ( normalbegåvad, dock väldigt ojämn begåvningsprofil)
M är 6,5 o har även Trotssyndrom o ADHD ( om det har betydelse?)
Finns det något matrial eller nåt att gå efter i väntan på att få komna till Hab?
Tack för svar!!
Är det spec ped på Hab ni får det från? Erbjuder alla landsting detta?
Tack! Då är det bara att vääääänta då....
pcalma: Det finns en massa metoder. IBT/Lövås/TBA är det som oftast brukar erbjudas, men tyvärr inte alltid. Sedan finns det tex floortime, Denvermodellen, Son-Rise, kommunicerande samspel. Dessa får man köra på egen hand, utan stöd av hab. Det du kan gör aredan nu för att öka samspelet är att leka dagligen med M på hennes villkor. Låt henne styra leken medan du hakar på. Ge mycket beröm när hon gör bra saker, tex riktar sig mot dig när hon kommunicerar, ger ögonkontakt och liknande. Vissa dagar himnner man leka länge andra dagar bara 10 minuter. Det spelar ingen roll, bara man försöker att han en liten stund varje dag
Härligt vad tråden är aktiv!
Zelia, det är härligt att höra om era framsteg! Jag håller så klart med dig om att forskningstödet är klent. Och att det är i väldigt hög grad genetiska orsaker bakom autism tror jag inte någon tvivlar på? Men jag blir lite konfunderad över den så extremt negativa attityden till att över huvud taget prova dieten som de flesta läkare har. De ha inte läst på, de har inte pratat med föräldrar vars barn blivit hjälpta, de verkar heller inte intresserade om man frågar om de vill komma i kontakt med föräldrar vars barn i dag är diagnosfria och föräldrarna är övertygade om att det är dieten. Jag förstår att deras jobb inte är upplagt så osv osv, men som sagt, man blir lite trött.
Hur som helst. PC Alma - vad äter din dotter idag? Du sa att hon var väldigt smal i maten. Kanske kan jag hjälpa dig komma på mjölk & glutenfria alternativ om ni vill pröva? Det finns väldigt många historier om barn som är extremt restriktiva i vad de äter och sen efter kostomläggning breddar sig enormt. Det verkar främst gälla dem som i princip uteslutande äter mjölk & mjölmat. Vi har gett oss den på att sonen ska börja äta mer grönt och startat en liten kampanj med skolan (positiv förstärkning, smaka pyttelite osv) Och vad fort det gick - det trodde jag verkligen aldrig! Några dagara, sen började han äta sallad, om än i små mängder fortfarande. Just att din dotter har sådana humörsvängningar kan vara en grej som kosten hjälper. Och kanske tillskott som omega 3, kanske magnesium?
Vad det gäller träning för din tjej så är det precis som Zelia skriver; det finns mängder med metoder, men inte allt erbjuds av habiliteringen. Vad som erbjuds beror också på var du bor och barnets ålder. Kärt barn har många namn: när man pratar om Löövås, IBT, ABA eller TBA så är det oftast samma metod man pratar om. Själva tillvägagångssättet kan man förstås ha i många olika situationer, men mycket handlar om att det ska vara ca 30-40 timmars träning i veckan. Och om man inte tränar barnet själv hemma hela dagarna så gäller det ju att man har en skolform som funkar för det.
Kanske kan man försöka få till hennes sista år i förskoleklass till en intensiv träningsperiod? Svårt, men det kanske kan gå... Hon behöver egen resurs som då ingår i team med er föräldrar och handledare (oftast från habilitering), teamet har möten och bestämmer vilka övningar som ska tränas på vilket sätt under perioden, sen tränar hon på skolan och hemma.
Annars är det nog bara rena autism-skolor, och bara ett fåtal av dem, som erbjuder IBT på heltid så att säga.
Men som sagt, metoden går ju att träna även om det inte blir lika intensivt, ni kanske väljer att träna så hemma (och / eller med floortime, eller annat) och skolan har en annan lösning? Jag tycker att man ofta blir lite för låst i antalet timmar-tänk: om hon har någon med sig så att hon får bra, utvecklande och personligt stöd på skolan så skulle jag nog kategorisera det som väl spenderad tid. Men metoder hjälper en absolut in i ett tänk som man har nytta av, och det kan man ju absolut önska att skolan / resursen får utbildning i. Helst kontinuerligt i möten med habilitering...
Nu svammlar jag, och det här blev långt. Jag vet inte så mycket om hur det funkar i vanliga skolor, vår son hade inte haft någon som helst glädje av det utan går på en fantastisk sär-skola med IBT-verksamhet.
Tack snälla för svar!
N äter just nu scumble ägg o bacon ihoprört! Äpoelbåtar utan skal, gurka o majs.
Tar gärna tips!!!