Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Vår pojke har troligen strora problem med arbetsminne. Vi försöker precis införa Kim lek för att träna, liksom att vi anpassar en del övningar i IBT på skolan för att träna detta mer målmedvetet. Jag blev precis påmind om Robomemo i andra tråden:
www.cogmed.se/cogmed/articles/se/304_Cogmed_A...
Det verkar ju kanonbra, men jag undrar om vår pojke har tillräkligt hög funtionsnivå... Någon som har prövar JR modellen? Gör man det hemma endast ellerbehöver man någon hjälp av habiliteringen?
Vet någon om det finns andra verktyg eller annat för att öka arbetsminne? Det lär ska hänga ihop med koordination så det har vi lagt in extra i träningen också.
Tacksam för tips!
undrar om det är något man kan få låna av habiliteringen tro... Har inte varit i kontakt med dem på närmare två år tror jag.
Irriterande. Vi var på återbesök hos läkaren på hab idag. Och trots att vi hade en hel del att diskutera - provsvar efter utredningsavslut, magbesvär, adhd-problematik, sömnproblem, lillasyster osv, så fastnade läkaren gång på gång i vårt val att köra GF/CF. Alla möjliga tänkbara negativa aspekter kom upp känns det som, och trots att jag flera gånger påpekade att det är vårt val, det är gjort och inget vi behöver diskutera där eftersom vi inte bett om råd i frågan, så tog det lång tid innan hon släppte diskussionen. Jag har jätteirriterad när vi gick därifrån... OK att det inte finns bevis för att det har effekt, och OK att det kan finnas aspekter kring intolerans och allergi som är värda att beakta. Men TROR de verkligen att man bara plockar det här ur luften?? Inser de inte att föräldrar engagerar sig enormt för att göra de bästa valen för sina barn? Att det sällan finns svart eller vitt, utan en massa gråtoner och att man tvingas gå på magkänsla ofta för att göra de val man tror på? Inser de inte hur SVÅRT det här är, och hur viktigt det är med STÖD för att man ska orka kämpa? Fasen vad less jag blir..!
Vi fick prova Cirkadin mot sömnproblemen, men de "medicinerar väldigt sällan med centralstimulantia före 6 års ålder", och det "finns egentligen inget mer att göra" åt magproblemen (trots att det enda som är gjort är att de skrivit ut movicol och vi lagt om kosten).
Jag funderade tidigare på om vi skulle berätta om vårt val att försöka oss på Amy Yaskos protokoll, men jag inser ju att det är HELT bortkastat. Ibland undrar jag fasen om de gör mer skada än nytta för oss. Teamet för IBT har inte heller samma driv som tidigare, det känns som om vi driver hela processen själva även om de kommer med små schyssta tips på träningsövningar. Men vadå, jag vill ha mer! Mer struktur, mer diskussion, mer uppföljning, mer hjälp! *gnäll gnäll gnäll i den här tråden också*
Moegumsan: Jag har aldrig träffat någon läkare som är positivt inställd till dieten. Vi körde den bara ett par månader men jag pallade inte med både IBT och dieten, så vi valde bort den senare. Det enda som hade fått mig att fortsätta med den var om jag hade sett tydliga positiva resultat av den. Men det finns ju föräldrar som faktiskt ser en märkbar skillnad och då är det ju självklart att man vill testa på sitt eget barn. Det är ju inte farligt, speciellt inte om man kör under en begränsad period. Jag tycker det är rätt trist att man blir avfärdad som idiot bara man nämner GF/CF för doktorerna. Däremot tycker jag att ni är helt otroliga som orkar med IBT och diet på två barn med autism dessutom
. Plus en liten också. Ni är värda all respekt verkligen.
SaramedM: Skönt att ni hittat en doktor med den inställningen. Jag gillar E. F. jättemycket. Även om hon inte direkt tror på dieten så upplever jag att hon behandlar oss föräldrar med respekt och förståelse. Ska det vara så svårt för andra läkare att bete sig på samma sätt?
Hejsan!
Vill bara informera er om att helgens tema på FL är ADHD/AS och vår Helgvärd Little Ms Chatterbox håller i temat.
Där kommer att finnas möjlighet till diskussioner om allt som rör NPF och ni får mer än gärna delta i diskussionerna och starta trådar där inne.
Vi vill verkligen lägga fokus på NPF och ju fler insatta och kunniga medlemmar som deltar i diskussionerna desto bättre! 
www.familjeliv.se/Forum-5-397/
Det kommer också att bli en chat med Caroline af Ugglas med start 16:00 idag men det går bra att ställa frågor redan nu.
www.familjeliv.se/Live_chat/chat.php?event=43
I morgon kommer Stefan Görson och Lotta Abrahamson att svara på frågor i en tråd.
Stefan är rektor för Jag Kan skolan som är inriktade på undervisning för barn med NPF
www.jagkan.se
Lotta är själv diagnostiserad med ADHD/AS och är handledare, utbildare, bloggare och författare
Välkomna in i diskussionen 
Moegumsan: Usch, vilken idiot till läkare. Det är väl inget konstigt att helamma en femmånders? Min sista helammades i sex månader. Eftersom jag inte orkade sitta med smakportioner och pureer struntade jag i det. När lillungen kunde sitta och greppa (vid ca 6 månaders ålder) så fick han äta plockmat i stället. Han styrde helt sin matintroduktion, vilket innebar att han i princip "helammades" upp till 8 månaders ålder. Då började han få sig tillräckligt mycket plockmat så man kunde kalla det en slags portion. Det har varit så skönt att slippa mata! Lillkillen har bara suttit med oss och ätit själv när vi har ätit. Jätteskönt, även om man får sanera köket sen. Sedan har han ammats helt fritt utöver plockmaten. Han ammas fortfarande vid 14 månaders ålder, men inte så mycket längre. Nu äter han allt som vi äter (med undantag av väldigt salt och kryddad mat). På BVC fick jag bara höra positivt om sonens matintroduktion. De menade att det var jättebra och sunt att han själv fått lära sig äta helt i sin egen takt. Nu blev jag väldigt OT kanske, men jag är helt lyrisk över det här med att låta barnet styra själv. Det blir ingen frustration och ingen stress. Om du är intresserad så googla på "babyled weaning".