• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • cruz

pcalma: Då kör hon ju redan gluten och mjölkfritt . Jag håller med om vad Kaffemamma skriver. En väl fungerande förskola/skola där assistenten är kunnig och lyhörd ger ju barnet möjlighet att utvecklas oavsett metod och antal träningstimmar. Man behöver inte stirra sig blind på det. Det viktiga är att barnet får mycket vuxenstöd hela tiden. En viss kompetens hos personalen behövs. Vår sons första resurs som han hade innan vi började med IBTn brukade tex. ta med M  till biblioteket "för att han trivdes så bra där". Gulligt tänkt, men inte särskilt utvecklande för sonen då det enda han gjorde på biblioteket var att springa längs bokhyllorna och titta på dem i ögonvrån . Den resursen förstod inte det här med att skapa ett samspel med barnet, utan hon lämnade honom i sin autismbubbla (även om hon säkert menade väl).

Kaffemamma: Ja, jag är också förvånad över läkarnas inställning. Ibland är de liksom för hårdnackade. Lite öppnare skulle de ju kunna vara. Åtminstone så pass öppna att de läser på lite och går på BAN konferensen.

• kaffemamma

precis PC Alma! Äggröra gör du enkelt mjölkfri: du kan använda annat fett, tex rapsolja, carlshams mjölkfria margarin, kokosfett från hälsokosten, och om du vill ha en skvätt mjölk kan du ta tex rismjölk (ej havre om man ska vara gf cf). Ska man vara petig så reagerar en del på Rice dream efterom det lär ska finnas korn med i tillverkningsprocessen någonstans, men andra märken är okej så vitt jag vet. Sonen gillar mandelmjölk: kan köpas färdigblandad i välsorterad hälsokost eller som pulver. Bacon är helt ok, även om jag tror att du måste läsa ingredienslistan: ibland kan det finnas mer än man tror i den typen av produkter (tex stärkelsesirap från vete mm). Vi använder änglamarks bacon. Ibland hittar jag också kalkonbacon och det brukar slinka ner i sonen som annars inte äter kyckling / kalkon. Äpplen, guka och majs går förstås bra precis som de är!

Jag har försökt tänka en sak i taget, och något som liknar det han redan äter när jag vill utöka. Kanske päron går bra som båtar? Kanske kalkonbacon. Kanske kan man ha i lite nyttigheter i äggröran: jag skulle testa med tex lite lite krossade linfrön. En annan sak jag skulle tro kan slinka med där är om man kokar en bit zucchini en liten stund, mixar den helt slät med tex lite rismjölk eller rapsolja och sen rör ner i äggröran.

• Jonathanmamma

Någon som har svar på följande fråga (känner igen min egen son i detta):
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m55794118.html

Med mörka ringar under ögonen - eller han har inte mörka ringar men liksom rödlätt under ögonen. En släkting som är sjuksköterska tror att det beror på järnbrist... Någon som har en idé.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=4178890

På bilden syns det litet...
    TAcksam om någon har en idé. Har tittat igenom lexikonet "Special-Needs Kids Eat Right" men tyvärr inte hittat något.

Kram
    Anna

• kaffemamma

lite success-stories är aldrig fel på en onsdag:
    http://www.delcotimes.com/articles/2010/11/29/news/doc4cf32213b3504532381215.txt 

Dr. Patrick Elliott will never forget the day one of his 6-year-old twin sons delivered a self-diagnosis to him.

“I don’t have autism anymore,” the boy announced to his father.

It was a far cry from three years earlier when both twins were diagnosed with the neurobiological affliction of unknown origin. Between the ages of 18 months and 24 months, they went from being playful and happy to ceasing eye contact with others. They had lost any language they had acquired.

Through a combination of conventional and alternative therapies, one of his twins improved so much he was able to join his peers in the mainstream by the time he entered first grade at his local public school where he is now a fourth grader. He no longer requires therapy. At his parents’ request, his name is being withheld from this story.

His twin brother, Bradley, is in fourth grade at a private special education school in Chester County, where he reads and writes at his grade level. He still receives biomedical intervention.

Läs mer på länken som även har en film (har inte hunnit kolla själv)

• kaffemamma

Nu kom många intressanta länkar:

artikel om hur du kan prata med ditt barn om att det har autism:
    http://www.iancommunity.org/cs/articles/telling_a_child_about_his_asd 

och denna tycker jag verklar mycket intressant: 

Mitochondrial Disease and Autism

The possibility that there is a form of autism that co-occurs with, or is caused by, mitochondrial disease has recently come under intense discussion. How often might the two conditions occur together, and does autism associated with mitochondrial disease look different than typical autism?

What is Mitochondrial Disease?

Mitochondria are tiny structures found in nearly every cell in the body. Called the "power house" of the cell, they turn sugars, fats, and other nutrients into the energy cells require to function, and are responsible for producing 90% of the energy our bodies need.1,2  Mitochondrial disease occurs when the mitochondria are not working properly, causing cells to malfunction or die for lack of energy. The United Mitochondrial Disease Foundation compares this to what happens in a city undergoing a brown-out: “Imagine your body working with one-half of its energy-producing facilities shut down. The brain may be impaired, vision may be dim, muscles may twitch or may be too weak to allow you to walk or write, your heart may be weakened, and you may not be able to eat and digest your food.” 2

läs mer: http://www.iancommunity.org/cs/asds_related_disorders/mitochondrial_disease 
  • Jonathanmamma

Hej!
    Jag vet att ni skrivit om FMT Musikterapi förut och skulle vilja veta mer om det. Vi har tydligen en privat konsult som kör FMT och det vore intressant. Jag fick ett jättetråkigt telefonsamtal igår från Jonathans musiklärare (slagverk/trummor - specialpedagog och jätteduktig) att hon sagt upp sig på stående fot pga chefsproblem i samband med uppsättning av musikal med funktionshindrade. En lång historia och väldigt tråkigt, också för att hon och Jonathan fungerade utmärkt ihop... Hon nämnde den här musikterapeuten och jag tänkte ringa honom men behöver litet mer kött på benen. Ni som kört FMT kanske kan berätta om era erfarenheter? Hur fungerar det och har era barn tyckt om det??

Jag vet inte om Jonathan kommer att beredas plats i annan grupp eller om de anställer någon ny efter henne, men det kan ju ta tid. Han älskar ju att spela trummor så jag vill gärna att han ska få fortsätta med det, gärna så fort som möjligt. Jag lägger en förfrågan på hemsidan för FMT också så får vi se om jag får något svar där...

Tacksam för alla svar

Anna

• FemaleX

Hej på er alla,

Nu hoppas jag att det är ok att jag ställer lite frågor. Min son är diagnosticerad m autism, lätt utv. störning och epilepsi och svåra beteendestörningar så som tvångstankar mm. Idag ska jag få besked  ang om en beteendeutredning på barnpsyk han gjort under hösten.
    Min son tar mediciner mot sin epilepsi och äv lugnande då han är uttåtagerande och har nu gått kraftligt upp i vikt. Hans pappa (växelvis boende) tycker att sonen kan äta fritt men det är ju helt fel. Medicinerna ger en del viktuppgång men om sonen får ätta ohämat så...
    Min son tål all mat och äte all mat. Har nu börjat att titta på detta m kostomläggning. Hur gör man om man vill prova gluten o laktosfritt? Sonens pappa är emot det och det går väl ej att få ett läkarintyg på att man vill att skolan ska ge specialkost eller? Då sonen ej är allergisk mot nåt....
    Skulle vilja prova i 6 månader får vi se...

• brünnhilde

Jag har inte följt tråden så länken kanske dykt upp tidigare, men jag kan rekommendera  pecanbread.com ,  supersida!

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7