• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • mammaannika

Jonathanmamma: Vår son har under ett och ett halvt år fått FMT. På denna tid har han fått ett fungerande språk, upptäckt sig själv som en egen person, börjat leka med jämnåriga (om än inte riktigt på deras nivå), börjat äta mer varierad mat, tagit stora kliv utvecklngsmässigt överhuvudtaget. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst.

FMT går till så att terapeuten sitter vid ett piano och barnet (adepten) antingen sitter på en stol och spelar på olika attribut t ex trummor, cymbaler eller flöjter eller rör sig i rummet. Det terapeuten gör är att svara på adeptens olika slag på attributen genom att spela på pianot. Om adepten inte sitter still på en stol svarar terapeuten istället på det som adepten gör i rummet. Det förkommer inga ord eller instruktioner utan allt sker på adeptens initiativ och nivå.

Min son har under perioder suttit vid stolen och "spelat". han har också legat under ett bord, lekt tittut, följ mönstret på en duk med fingret, trummat med fötterna på golvet o s v.

Våra barn som har autism har ju stora svårigheter med att samspela med andra och eftersom hela metoden handlar om samspel är det den biten som måste utvecklas först. Genom att svara på adeptens rörelser ger man en möjlighet till samspel (om än ensidigt till en början.)

Har ni möjlighet att få FMT ska ni UTAN TVEKAN tacka ja.

• Jonathanmamma
    mammaannika skrev 2010-12-22 19:22:32 följande:
    Jonathanmamma: Vår son har under ett och ett halvt år fått FMT. På denna tid har han fått ett fungerande språk, upptäckt sig själv som en egen person, börjat leka med jämnåriga (om än inte riktigt på deras nivå), börjat äta mer varierad mat, tagit stora kliv utvecklngsmässigt överhuvudtaget. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst.

FMT går till så att terapeuten sitter vid ett piano och barnet (adepten) antingen sitter på en stol och spelar på olika attribut t ex trummor, cymbaler eller flöjter eller rör sig i rummet. Det terapeuten gör är att svara på adeptens olika slag på attributen genom att spela på pianot. Om adepten inte sitter still på en stol svarar terapeuten istället på det som adepten gör i rummet. Det förkommer inga ord eller instruktioner utan allt sker på adeptens initiativ och nivå.

Min son har under perioder suttit vid stolen och "spelat". han har också legat under ett bord, lekt tittut, följ mönstret på en duk med fingret, trummat med fötterna på golvet o s v.

Våra barn som har autism har ju stora svårigheter med att samspela med andra och eftersom hela metoden handlar om samspel är det den biten som måste utvecklas först. Genom att svara på adeptens rörelser ger man en möjlighet till samspel (om än ensidigt till en början.)

Har ni möjlighet att få FMT ska ni UTAN TVEKAN tacka ja.
    Jag har precis fått svar från regionombudet och ska ringa de två som finns här i mellandagarna eller på andra sidan nyåret (så fort det  finns tid alltså!) Vi kanske också får en möjlighet att vara kvar med den musiklärare som slutat, som har  diskussioner om att fortsätta på  egen hand men i ett bildningsförbunds regi. Men det finns ju inget som säger att man inte  kan göra bägge  eller hur?! Jonathan  har ju varit ganska fokuserad under lektionerna med trummorna, se klipp på YouTube här:

">

Anla, jag kan inte tacka dig nog för dina svar på  mina frågor.
    Jättekram

Anna
  • salamanca

Var hittar jag de första trådarna?

• kaffemamma

oh, det finns många gamla trådar på detta ämne  att läsa om man orkar...:
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m34481687.html 
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37881852.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40975467.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m43688630.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46251572.html 
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html 

fantastiskt att ni bestämt er för son-rice och åker iväg på kurs, låter som ett väldigt bra beslut!

• RBK
    kaffemamma skrev 2010-12-20 10:18:05 följande:
    Hej! Jag tror vi har missat något viktigt: bildstöd. Ingen har tagit upp det med oss, självklart har jag kännt till det, men jag har tänkt att dte inte är aktuellt för sonen eftersom han inte har problem med rutiner som bryts, att göra nya saker osv. Nu har jag förstått att det kan vara ett väldigt viktigt redskap för att utveckla vissa processer i hjärnan. Jag vet inte riktigt hur / om vi ska börja. Vi skrivs ut från autismcenter för små barn nu och förs över till den för större barn. Något att ta upp där kanske? Och med skolan. Men innan dess tänkte jag läsa på lite - någon som vet en bra bok / artikel om ämnet?
    Hej 
    En bok var också min första tanke när vi började med bildstöd. Jag köpte Pernille Dyrbjergs bok "Everyday Education - visual support for children with Autism". Den är dock ganska ytlig med mycket bilder och väldigt lite "teori". Varken värd att lägga pengar eller tid på. Däremot har jag sett på Amazon en bok av Marlene J Cohen som heter Visual support for people with autism, som  verkar ganska ok.

På Do to learns hemsida finns en del bra beskrivningar om bildstöd. www.dotolearn.com/picturecards/howtouse/index.htm
  • salamanca
    kaffemamma skrev 2010-12-30 11:56:48 följande:
    oh, det finns många gamla trådar på detta ämne  att läsa om man orkar...:
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m34481687.html 
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37881852.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40975467.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m43688630.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46251572.html 
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html 

fantastiskt att ni bestämt er för son-rice och åker iväg på kurs, låter som ett väldigt bra beslut!
    Tack! Nu skall jag läsa..
    Ja,det känns riktigt bra att få gå Son-rise
    =)
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7