Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html

åh vad fin! Supergod jul på er!
Jonathanmamma: Vår son har under ett och ett halvt år fått FMT. På denna tid har han fått ett fungerande språk, upptäckt sig själv som en egen person, börjat leka med jämnåriga (om än inte riktigt på deras nivå), börjat äta mer varierad mat, tagit stora kliv utvecklngsmässigt överhuvudtaget. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst.
FMT går till så att terapeuten sitter vid ett piano och barnet (adepten) antingen sitter på en stol och spelar på olika attribut t ex trummor, cymbaler eller flöjter eller rör sig i rummet. Det terapeuten gör är att svara på adeptens olika slag på attributen genom att spela på pianot. Om adepten inte sitter still på en stol svarar terapeuten istället på det som adepten gör i rummet. Det förkommer inga ord eller instruktioner utan allt sker på adeptens initiativ och nivå.
Min son har under perioder suttit vid stolen och "spelat". han har också legat under ett bord, lekt tittut, följ mönstret på en duk med fingret, trummat med fötterna på golvet o s v.
Våra barn som har autism har ju stora svårigheter med att samspela med andra och eftersom hela metoden handlar om samspel är det den biten som måste utvecklas först. Genom att svara på adeptens rörelser ger man en möjlighet till samspel (om än ensidigt till en början.)
Har ni möjlighet att få FMT ska ni UTAN TVEKAN tacka ja.
blogginlägg med lite tips om hur Ipad kan hjälpa våra barn: http://enperfektlektion.blogspot.com/2010/12/for-dig-som-vill-borja-anvanda-ipad-i.html
tror jag länkat till detta förut, lång lista på föräldrar som svarat på frågan Vad är de 6 mest effektiva behandlingarna ni gjort: http://www.autismweb.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=18276
Var hittar jag de första trådarna?
oh, det finns många gamla trådar på detta ämne att läsa om man orkar...:
www.familjeliv.se/Forum-3-60/m34481687.html
www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37881852.html
www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40975467.html
www.familjeliv.se/Forum-3-60/m43688630.html
www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46251572.html
www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html
fantastiskt att ni bestämt er för son-rice och åker iväg på kurs, låter som ett väldigt bra beslut!