• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • kaffemamma

Female X, ska svara snart, först bara förmedlar detta som kan vara bra att läsa om man ska börja med dieten:

Lisa and I have made the entire first section of our book, the Encyclopedia of Dietary Interventions, available for free on Kindle. It's a concise version of the whole shebang on why and how to do the GF/CF diet. Just click on "Try a Sample" at the Kindle store. Please feel free to pass the info along.

Happy holidays,
    Karyn

• Krickeline

Har inte läst tråden på över en månad och fick nu mycket att läsa ikapp. Shit vad duktiga ni är på att komma med tips och länkatr till bra info. Kaffemamma du är värsta idésprutan, jättemycket intressant läsning. Tack!

Min aspietjej på 6 år har aldrig varit utåtagerande tidigare, men senaste månaden har hon sparkat en pojke i klassen ett par gånger. Antagligen inte oprovocerat, men ändå. Jag blir alldeles förtvivlad, vad GÖR man? Ni som har koll på beteenden utifrån ett biomedicinskt perspektiv: vad kan plötslig aggresivitet bero på? Dagen innan hon sparkade honom för första gången hade hon fått i sig en tugga glutenbröd, första gången på ett år. Kan ett avbrott i GF/CF-dieten ge aggresiva utbrott?
    Hon fick också en antiobiotikakur tidigare i höstas, kan det ha messat upp tarmfloran tro? Tyvärr ger vi ingen probiotika i dagsläget.

• kaffemamma
    Jonathanmamma skrev 2010-12-05 19:36:41 följande:
    Jag igen - länkar till en fantastiskt härlig historia gällande kostomläggning:
    www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php...

Kram på er alla
    Anna
    Underbar - tack!
    Female X,  om du är intresserad av att testa en kostomläggning så  kan jag varmt rekommendera att du hör av dig till mamman som driver den här bloggen: http://urenergi.wordpress.com/ hon gjorde en fantastisk lista på svenska produkter när hon skulle börja med kostomläggning - vad som är säkert, vad som måste bort osv. Hon delar gärna med sig av den. Hon fick också en närmast mirakulös förändring hos sin son väldigt snabbt efter kostomläggningen. Rent praktiskt är det nog tyvärr så att pappan också måste medverka, annars kommer det inte gå tror jag. Om han slarvar/ ger annan mat så kommer ni inte kunna bedömma något. Kan ni kanske enas om en kort testperiod först? Och hoppas att det ger synbar effekt snabbt - som det gör för vissa? Sen kan det ju också vara så att när man väl kommit igång är det inte så svårt, och då kan man lika gärna fortsätta ett tag till för att se om det hjälper även om resultaten inte är dramatiska. Det är viktigt att skaffa sig så bra kolla som bara möjligt innan: vad kan man äta? Så att man gör rätt och kan bedömma rättvist. Skolor är det lite olika med. En del accepterar specialkost utan läkarintyg, en del läkare kan tänka sig att skriva intyg för en prövoperiod. Vi skickar med mat till lunch och skolan har köpt in mellis efter mina önskemål. Jobbar på att få skolköket att servera sån här mat men de tror att det är svårare än vad det är. Vi får väl se....
    Jag hjälper gärna till om du har frågor, men vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja berätta.... Läs en bok om ämnet först kanske. Dock är de flesta på engelska. Jag kommer gärna med rekommendationer där med, men det beror lite på språkkunskaper och vad du läst innan.
    Jag tyckte det verkade oöverstigligt, men när vi väl börjat enklare än jag trott. Sen svårare igen, men det är en annan historia... och nu enklare - det går i vågor!
  • FemaleX
    kaffemamma skrev 2010-12-10 19:32:13 följande:
    Underbar - tack!
    Female X,  om du är intresserad av att testa en kostomläggning så  kan jag varmt rekommendera att du hör av dig till mamman som driver den här bloggen: urenergi.wordpress.com/ hon gjorde en fantastisk lista på svenska produkter när hon skulle börja med kostomläggning - vad som är säkert, vad som måste bort osv. Hon delar gärna med sig av den. Hon fick också en närmast mirakulös förändring hos sin son väldigt snabbt efter kostomläggningen. Rent praktiskt är det nog tyvärr så att pappan också måste medverka, annars kommer det inte gå tror jag. Om han slarvar/ ger annan mat så kommer ni inte kunna bedömma något. Kan ni kanske enas om en kort testperiod först? Och hoppas att det ger synbar effekt snabbt - som det gör för vissa? Sen kan det ju också vara så att när man väl kommit igång är det inte så svårt, och då kan man lika gärna fortsätta ett tag till för att se om det hjälper även om resultaten inte är dramatiska. Det är viktigt att skaffa sig så bra kolla som bara möjligt innan: vad kan man äta? Så att man gör rätt och kan bedömma rättvist. Skolor är det lite olika med. En del accepterar specialkost utan läkarintyg, en del läkare kan tänka sig att skriva intyg för en prövoperiod. Vi skickar med mat till lunch och skolan har köpt in mellis efter mina önskemål. Jobbar på att få skolköket att servera sån här mat men de tror att det är svårare än vad det är. Vi får väl se....
    Jag hjälper gärna till om du har frågor, men vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja berätta.... Läs en bok om ämnet först kanske. Dock är de flesta på engelska. Jag kommer gärna med rekommendationer där med, men det beror lite på språkkunskaper och vad du läst innan.
    Jag tyckte det verkade oöverstigligt, men när vi väl börjat enklare än jag trott. Sen svårare igen, men det är en annan historia... och nu enklare - det går i vågor!
    Tack för svaret. Vi har fått läkartid för sonen i januari för att diskutera m ep läkaren och psyk läkaren samtidigt. Sonen har nu fått diagnosen adhd också så vi får se vad det blir för medicin ang hans hyperaktivitet.
    Jag får ta detta först och sedan så får jag prata m pappan igen och med läkarna. Han har äv svår ångest och vu föräldrar ska få gå var för sig på enskilda samtal för att få stöd i hur vi ska bemöta honom.
  • kaffemamma

Hej! Jag tror vi har missat något viktigt: bildstöd. Ingen har tagit upp det med oss, självklart har jag kännt till det, men jag har tänkt att dte inte är aktuellt för sonen eftersom han inte har problem med rutiner som bryts, att göra nya saker osv. Nu har jag förstått att det kan vara ett väldigt viktigt redskap för att utveckla vissa processer i hjärnan. Jag vet inte riktigt hur / om vi ska börja. Vi skrivs ut från autismcenter för små barn nu och förs över till den för större barn. Något att ta upp där kanske? Och med skolan. Men innan dess tänkte jag läsa på lite - någon som vet en bra bok / artikel om ämnet?

• cruz

Kaffemamma: Bra, jag skulle också behöva tips angående bildstöd. Något som jag tycker är bra är att fota sekvenser över vardagliga situationer som tex. toalettbesök, påklädning dvs. Där fastnar man ju ofta i verbal prompt och bildstöd är då ett bättre hjälpmedel som ökar självständigheten, tränar exekutiva funktioner (som det heter på fint språk) samt är lättare att avveckla än verbal prompt (sägs det iaf).

• SaramedM
    kaffemamma skrev 2010-12-20 10:18:05 följande:
    Hej! Jag tror vi har missat något viktigt: bildstöd. Ingen har tagit upp det med oss, självklart har jag kännt till det, men jag har tänkt att dte inte är aktuellt för sonen eftersom han inte har problem med rutiner som bryts, att göra nya saker osv. Nu har jag förstått att det kan vara ett väldigt viktigt redskap för att utveckla vissa processer i hjärnan. Jag vet inte riktigt hur / om vi ska börja. Vi skrivs ut från autismcenter för små barn nu och förs över till den för större barn. Något att ta upp där kanske? Och med skolan. Men innan dess tänkte jag läsa på lite - någon som vet en bra bok / artikel om ämnet?
    intressant

Vi slog bort det ganska länge eftersom att M är så pass verbal och inte haft jätteproblem med rutiner

Men förra vintern provade vi att använda bildsekvenser inför julen och det fungerade så bra att vi började använda det rätt ofta.
    Tillsammans med en social berättelse kan det unedrlätta nästan alla situationer för oss

Vi gjorde det väldigt enkelt, jag ritade upp så streckgubbar och fick med de viktiga under julen
    ( typ äta, vänta,kalle ankan, farfar tomte, M tomte, öppna paket, gå hem, kvällsfika,sova)
    Skolan använder det hela tiden iform av scheman och att allt de jobbar med har en en bild
  • kaffemamma

Zelia, vilken duktig kille ni har, jag läste i andra tråden!
    Ja, kanske typ påklädning är ett bra ställe att börja. Hm. Vad det gäller toalett så kör vi och skolan nu på ordlös prompt, endast fysiskt när han glömmer något: ta händerna bakifrån till kranen tex.
    Fick lite tips från Speciella på en liten miniföreläsning för ett tag sen där, men behöver lite mer idéer.

• kaffemamma
    SaramedM skrev 2010-12-20 10:32:08 följande:
    intressant

Vi slog bort det ganska länge eftersom att M är så pass verbal och inte haft jätteproblem med rutiner

Men förra vintern provade vi att använda bildsekvenser inför julen och det fungerade så bra att vi började använda det rätt ofta.
    Tillsammans med en social berättelse kan det unedrlätta nästan alla situationer för oss

Vi gjorde det väldigt enkelt, jag ritade upp så streckgubbar och fick med de viktiga under julen
    ( typ äta, vänta,kalle ankan, farfar tomte, M tomte, öppna paket, gå hem, kvällsfika,sova)
    Skolan använder det hela tiden iform av scheman och att allt de jobbar med har en en bild
    ja, det är nog något som vi ska pröva också.... 
    God jul på er!
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7