Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Female X, ska svara snart, först bara förmedlar detta som kan vara bra att läsa om man ska börja med dieten:
Lisa and I have made the entire first section of our book, the Encyclopedia of Dietary Interventions, available for free on Kindle. It's a concise version of the whole shebang on why and how to do the GF/CF diet. Just click on "Try a Sample" at the Kindle store. Please feel free to pass the info along.
Happy holidays,
Karyn
Har inte läst tråden på över en månad och fick nu mycket att läsa ikapp. Shit vad duktiga ni är på att komma med tips och länkatr till bra info. Kaffemamma du är värsta idésprutan, jättemycket intressant läsning. Tack!
Min aspietjej på 6 år har aldrig varit utåtagerande tidigare, men senaste månaden har hon sparkat en pojke i klassen ett par gånger. Antagligen inte oprovocerat, men ändå. Jag blir alldeles förtvivlad, vad GÖR man? Ni som har koll på beteenden utifrån ett biomedicinskt perspektiv: vad kan plötslig aggresivitet bero på? Dagen innan hon sparkade honom för första gången hade hon fått i sig en tugga glutenbröd, första gången på ett år. Kan ett avbrott i GF/CF-dieten ge aggresiva utbrott?
Hon fick också en antiobiotikakur tidigare i höstas, kan det ha messat upp tarmfloran tro? Tyvärr ger vi ingen probiotika i dagsläget.
Hej! Jag tror vi har missat något viktigt: bildstöd. Ingen har tagit upp det med oss, självklart har jag kännt till det, men jag har tänkt att dte inte är aktuellt för sonen eftersom han inte har problem med rutiner som bryts, att göra nya saker osv. Nu har jag förstått att det kan vara ett väldigt viktigt redskap för att utveckla vissa processer i hjärnan. Jag vet inte riktigt hur / om vi ska börja. Vi skrivs ut från autismcenter för små barn nu och förs över till den för större barn. Något att ta upp där kanske? Och med skolan. Men innan dess tänkte jag läsa på lite - någon som vet en bra bok / artikel om ämnet?
Kaffemamma: Bra, jag skulle också behöva tips angående bildstöd. Något som jag tycker är bra är att fota sekvenser över vardagliga situationer som tex. toalettbesök, påklädning dvs. Där fastnar man ju ofta i verbal prompt och bildstöd är då ett bättre hjälpmedel som ökar självständigheten, tränar exekutiva funktioner (som det heter på fint språk) samt är lättare att avveckla än verbal prompt (sägs det iaf).
Zelia, vilken duktig kille ni har, jag läste i andra tråden!
Ja, kanske typ påklädning är ett bra ställe att börja. Hm. Vad det gäller toalett så kör vi och skolan nu på ordlös prompt, endast fysiskt när han glömmer något: ta händerna bakifrån till kranen tex.
Fick lite tips från Speciella på en liten miniföreläsning för ett tag sen där, men behöver lite mer idéer.
Biomedical Treatment for Autism is a new website that shares video interviews of parents, researchers and medical professionals talking about alternative medical interventions that reverse the symptoms of Autism:
http://www.onlineprnews.com/news/90245-1292908577-new-biomedical-treatment-for-autism-website-shares-video-interviews-of-parents-professionals.html