Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Floortime är i mångt och mycket väldigt likt. Det kör vi mer av, så tankarna finns!
Visst kan metoden missbrukas, men grunden även där är ju att det ska vara positiv inlärning. Allt ska vara så starkt förstärkt att barnet bara ÄLSKAR att jobba!Vi är rätt "nära föräldrar" och bär, samsvover och maratonammar om barnet behöver det, men framförallt så tänker vi att det viktigaste är att man respekterar barnet. Alla metoder kan missbrukas oavsett om det är TBA eller floortime eller sonrise. I grund och botten handlar det om att utgå från det barn man har och det som man förälder tror på. Min favorit när det gäller barn och förhållningssätt är Lars H Gustafsson. Jag har även haft mailkontakt med honom när det gäller TBA/IBT (IBT är intensiv-varianten av TBA som är själva teorin bakom det hela) då det ibland har krockat med mina värderigar och hur jag ser på barnuppfostran. Visst finns det negativa bieffekter av IBT! Men om man är lyhörd på det sättet som Unik familj beskriver så minimerar man bieffekterna (även om man givetvis också kommer att göra misstag, men så är det ju alltid när det gäller barn) och fördelarna överväger. Negativa bieffekter kan tex. vara att barnet tappar sin inre motivation i och med att man använder externa förstärkare. Fördelarna är att barnet kommer ikapp utvecklingsmässigt och får en ökad möjlighet till självständighet. Jag har aldrig tagit complianceövningarna inom IBTn på stort allvar (och jag har givetvis aldrig använt mig av timeout). Jag tror helt enkelt inte särskilt mycket på den biten. Barn ska vara lite lagom olydiga och jag tycker det känns helt onaturligt att ha ett barn som kommer som en hund när man ropar. Men IBTn har varit fantastiskt bra också för att träna upp kommunikation, lära sig vad som kan ligga bakom olika problembeteenden, lära in färdigheter som ökar självständigheten (tex. att protestera och argumentera verbalt, begära saker etc). Jag tycker man ska vara enormt kritisk och plocka russinen ur kakan. Jag är fortfarande kritisk till endel av TBAn. Samtidigt så är jag enormt tacksam. Min pojke utvecklades fantastiskt tack vare träningen. Från en allvarlig utvecklingsförsening så har han kommit ikapp med hästlängder. Idag leker han med andra barn, pratar, läser och bombarderar oss med frågor och tankar om livet. Men han är fortfarande helt klart autistisk och har hangups, stark vilja och sina specialintressen. Lika mycket som man jobbar med barnet så måste man jobba med omgivningen och sig själv när det gäller förståelse och acceptans. Men jag tror inte alls att IBT är den enda "rätta läran". Floortime, sonrise och Denver och TEACCH har också bra saker. Men IBT och TEACCH är det enda som man kan få "gratis" via habiliteringen och då kan det vara enklast att han detta som bas. Men det gäller då att man har en handledare som lyssnar på och respekterar föräldrarna och barnet.
Vill bara tillägga att man kan ju alltid ändra sig. Det går ju att hoppa på ett IBT program och om det känns helt fel så slutar man. Jag tror att det är helt omöjligt att göra något som man inte tror på och det allra bästa för barnet är att ha föräldrar som engagerar sig i barnets utveckling på ett sätt som känns bra. Om man inte orkar träna alls så kan man istället satsa på att ha en bra fritid ihop med lek och umgänge och låta förskolan/skolan stå för huvuddelen av träningen. Om man känner sig mer bekväm med tex floortime eller sonrise så kör man på det istället. Barnen kommer att utvecklas ändå och det gäller att komma ihåg att det finns tusen sätt, inte bara ett, oavsett vad forskningen säger. I första hand så är man ju en famij som ska fungera utan att någon mår dåligt.
Himla bra skrivet lille Skrutt.! :) Plockar russinen ur kakan och har en bra bas är precis vad man gör. Jag hade ALDRIG varit nöjd om vi kört enbart IBT, det hade inte passat vare sig oss föräldrar eller barnen. Men det finns mycket bra. Ffa om man läser om och kör mer Denverstuket. Svårt köra det fullt ut utan handledning, men man kan plocka grundtanken. Där elimineras det mesta av riskerna med "traditionell IBT" tycker jag. Man måste helt enkelt hitta precis den väg som funkar för det egna barnet, och den egna familjen. Men man ska absolut inte vara rädd för IBT. Använd teorin rätt bara!