• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • Paisley
    UnikFamilj skrev 2012-12-06 14:11:53 följande:
    Ah! Mandelmjölken ju! Svår för oss att få tag i, men troligtvis mkt god. Prova den!

Just det! Den kan man nog göra hemma har jag för mig.
    Detaljerna är helheten
  • Paisley

Då kan man baka med mandelmjöl också förresten.

Detaljerna är helheten
  • UnikFamilj

Japp. Går att göra mandelmjölk, men finns också att köpa numer. Sägs vara god! Jag väntar ivrigt på att få prova!

• My opinion

Sesammjölk. Bodde för många år sedan inneboende hos en vegetarian som testade just detta. Som jag kommer ihåg det så var det riktigt gott. Hon gjorde det själv med sesamfrön. Vet inte riktigt hur men borde finnas recept på internet.

• kaffemamma

godaste mjölkersättningen är nog potatisbaserade Dairy Free. Jag har beställt den någon gång som pulver från renkost.no. Sonen gillar mandelmjölk som finns i hälsokosten. Ganska mycket socker i den vanliga, nu kör vi en sockerfrivariant som vi blandar med hälften rismjölk (som är sötad). Kokosmjölk funkar ju i pannkakor, en del matlagning, bakning osv.

• UnikFamilj
    kaffemamma skrev 2012-12-10 12:41:10 följande:
    godaste mjölkersättningen är nog potatisbaserade Dairy Free. Jag har beställt den någon gång som pulver från renkost.no. Sonen gillar mandelmjölk som finns i hälsokosten. Ganska mycket socker i den vanliga, nu kör vi en sockerfrivariant som vi blandar med hälften rismjölk (som är sötad). Kokosmjölk funkar ju i pannkakor, en del matlagning, bakning osv.
    Jag tycker den är ok att baka på, och till vissa andra saker. Men att bara dricka, nja faktiskt inte. Inte heller till flingor och sånt. Vi köpte mycket under en period, men nu är det nästan bara rismjölk som går. Ska testa mandelmjölken dock, för ungarna dricker ju inte alls riskmjölk utan det är bara det som används i såser, i pannkaka och allt annat man gör. 
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7