• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • sabiha

ibt:en känns för tufft det känns som man skapar en robot och andra sidan vet man ju att barnet lär sig de allra flesta färdigheterna som han/hon lär sig. sonrise känns bättre för barnet har iallafall sin egen personlighet kvar medans han/hon har mindre/kanske inga autism symtom kvar men och andra sidan vet jag inte om de har de färdigheterna som ibt:n ger. det bästa är nog ha en blandad variant som ni säger.

• UnikFamilj
    sabiha skrev 2012-12-04 10:19:16 följande:
    ibt:en känns för tufft det känns som man skapar en robot och andra sidan vet man ju att barnet lär sig de allra flesta färdigheterna som han/hon lär sig. sonrise känns bättre för barnet har iallafall sin egen personlighet kvar medans han/hon har mindre/kanske inga autism symtom kvar men och andra sidan vet jag inte om de har de färdigheterna som ibt:n ger. det bästa är nog ha en blandad variant som ni säger.
    Men använder du IBT på "rätt sätt" så behöver du inte alls skapa nån robot. Jag håller med lille Skrutt i det att jag vill ha "vanliga barn". Jag vill absolut att mina barn ska protestera när de inte vill något, att de ska argumentera och förhandla kring saker, att de ska välja att vara tjuriga ibland. Det hindrar inte att jag själv försöker tänka på hur jag agerar; att aldrig ha överkrav på barnen utan bryta ner svåra saker i bitar och ta en bit i taget - successivt öka kraven, lära mig hur jag på ett strukturerat sätt visar och förklarar för att de ska ha lätt att lära, hur jag alltid förstärker ett "önskat beteende" (såsom att hänga upp kläderna, att själv gå på toaletten för att kissa, att göra en skoluppgift när instruktionen ges etc) och försöker undvika att förstärka negativa beteenden. Visst finns det en lite risk i att tillföra "yttre förstärkning" men det gör man ju under en begränsad tid och helt enkelt av den anledningen att den inre motivationen inte finns..! Från början kanske det handlar om godis, men så snart man kommit en bit på väg så handlar det istället om beröm och annan rent social eller lekmässig förstärkning. 

Det är också otroligt värdefullt att "jobba in" tanken hos barnen att om något är jobbigt och lite läskigt, så kan det finnas nåt positivt där i slutänden i alla fall. Min son som har väldigt stora svårigheter litar på att jag förklarar och förbereder honom, hjälper honom igenom nya och svåra saker på bästa sätt, och att jag sedan ger honom "lön för mödan" när han gjort sitt bästa. Utan det hade upplevelsen för honom ofta bara varit negativ; det var nervöst innan, det var oroligt och jobbigt att genomföra, och den känslan sitter kvar i kroppen efteråt. Då vill jag ju inte prova igen...

Grundtankarna är bra! Sen skulle jag aldrig "trycka ner" mina barn - någonsin! inte i något sammanhang.

Den stora skillnaden mellan "traditionell TBA" och Denvermetoden, är att man i Denvermetoden utgår just från det "nomalt barnsliga"; man jobbar i lek, man jobbar bara där barnet själv har sin största motivation, man fångar tillfällen i den naturliga vardagen istället för att "konstla till det". Läs och njut!
  • sabiha
    UnikFamilj skrev 2012-12-04 12:17:10 följande:
    Men använder du IBT på "rätt sätt" så behöver du inte alls skapa nån robot. Jag håller med lille Skrutt i det att jag vill ha "vanliga barn". Jag vill absolut att mina barn ska protestera när de inte vill något, att de ska argumentera och förhandla kring saker, att de ska välja att vara tjuriga ibland. Det hindrar inte att jag själv försöker tänka på hur jag agerar; att aldrig ha överkrav på barnen utan bryta ner svåra saker i bitar och ta en bit i taget - successivt öka kraven, lära mig hur jag på ett strukturerat sätt visar och förklarar för att de ska ha lätt att lära, hur jag alltid förstärker ett "önskat beteende" (såsom att hänga upp kläderna, att själv gå på toaletten för att kissa, att göra en skoluppgift när instruktionen ges etc) och försöker undvika att förstärka negativa beteenden. Visst finns det en lite risk i att tillföra "yttre förstärkning" men det gör man ju under en begränsad tid och helt enkelt av den anledningen att den inre motivationen inte finns..! Från början kanske det handlar om godis, men så snart man kommit en bit på väg så handlar det istället om beröm och annan rent social eller lekmässig förstärkning.  Det är också otroligt värdefullt att "jobba in" tanken hos barnen att om något är jobbigt och lite läskigt, så kan det finnas nåt positivt där i slutänden i alla fall. Min son som har väldigt stora svårigheter litar på att jag förklarar och förbereder honom, hjälper honom igenom nya och svåra saker på bästa sätt, och att jag sedan ger honom "lön för mödan" när han gjort sitt bästa. Utan det hade upplevelsen för honom ofta bara varit negativ; det var nervöst innan, det var oroligt och jobbigt att genomföra, och den känslan sitter kvar i kroppen efteråt. Då vill jag ju inte prova igen... Grundtankarna är bra! Sen skulle jag aldrig "trycka ner" mina barn - någonsin! inte i något sammanhang. Den stora skillnaden mellan "traditionell TBA" och Denvermetoden, är att man i Denvermetoden utgår just från det "nomalt barnsliga"; man jobbar i lek, man jobbar bara där barnet själv har sin största motivation, man fångar tillfällen i den naturliga vardagen istället för att "konstla till det". Läs och njut!

jag håller med dig och skrutt så klart man vill inte skapa en robot men det är säkert svårt och hitta balansen dvs balansen mellan överkrav och underkrav!! det är kanske något man lär sig med tiden. Jag är nybörjare vad gäller allt om autism. jag har läst en hel del nu och har ändå mycket kvar att läsa. det känns som att en del kunskap fattas fortfarande trots allt jag inte kan sätta fingret på det, endel saker bristfälligt och en del känns inte alls rätt. jag vet inte jag är nog förvirrad. det är nog man känner sig i början men just nu känns det som ingenting rätt/ tillräckligt och just den här känslan ger mig ångest lite. hellre att bestämma sig nåt än att snurra runt en massa alternativ. jag har iförsig ganska mycket tid att fundera/läsa eftersom min son har ännu ej diagnos... i mitt huvud har han det men en diagnos av habben är vad som behövs för och få hjälp. jag önskar man kunde börja behandla barnen under utredningen el att föräldrar kunde gå kurser för ibt etc!!
  • sabiha

kan man äta vita bönor, kidney bönor och kikärter, röda resp. gröna linser om man inte får äta soja bönor och dess produkter???

• Lille Skrutt

sabiha: Det är väldigt förvirrande i början och man vet inte riktigt på vilket ben man ska stå. Du kommer att hitta ett fungerande förhållningssätt så småningom. Det är viktigt att våga lita på sin magkänsla och inte göra sådant som "känns fel" oavsett om experterna säger en sak.

• kaffemamma
    sabiha skrev 2012-12-04 13:16:24 följande:
    kan man äta vita bönor, kidney bönor och kikärter, röda resp. gröna linser om man inte får äta soja bönor och dess produkter???
    jaddå, fritt fram för dessa.
  • Paisley

Vi har ju funderat på GFCF. När vi provade mjölkfritt så mådde sonen bättre. Men han tyckte om soyamjölken. Han dricker jättemycket mjölk i vanliga fall. Oatley hatar han. Måste man verkligen köra soyafritt? Det är ju en massa mat som innehåller soyaprotein. Om man nu inte lagar allt från grunden, vilket man självklart har tid till när man har ett autistiskt barn 

Sonen har en diet som just nu består av amning, komjölk, tomat och Danonino yoghurt. Det kan slinka ner pommes eller brödbitar om det finns någon dressing eller sås till. Han har fortfarande ganska stora problem med att tugga.

Detaljerna är helheten
  • UnikFamilj
    Paisley skrev 2012-12-06 12:34:54 följande:
    Vi har ju funderat på GFCF. När vi provade mjölkfritt så mådde sonen bättre. Men han tyckte om soyamjölken. Han dricker jättemycket mjölk i vanliga fall. Oatley hatar han. Måste man verkligen köra soyafritt? Det är ju en massa mat som innehåller soyaprotein. Om man nu inte lagar allt från grunden, vilket man självklart har tid till när man har ett autistiskt barn     Sonen har en diet som just nu består av amning, komjölk, tomat och Danonino yoghurt. Det kan slinka ner pommes eller brödbitar om det finns någon dressing eller sås till. Han har fortfarande ganska stora problem med att tugga.
    Detaljerna är helheten

Vi kör med ok till soja numer till de båda äldre. Minstingen åkte på det tåget lite för tidigt, så hon utvecklade överkänslighet mot soja... Om jag var du skulle jag köra fritt från soja, både för att kunna se sen om det blir nån försämring om du sen provocerar och för att undvika att han utvecklar allergi - han är ju inte jätteliten nu men inte alls så stor heller... Eftersom minstingen inte äter soja blir ju det mest här hemma sojafritt, men sojaglass och sojayoghurt kan förekomma och det är ganska tacksamt. Var försiktig alltså...
  • Paisley
    UnikFamilj skrev 2012-12-06 13:15:05 följande:

Vi kör med ok till soja numer till de båda äldre. Minstingen åkte på det tåget lite för tidigt, så hon utvecklade överkänslighet mot soja... Om jag var du skulle jag köra fritt från soja, både för att kunna se sen om det blir nån försämring om du sen provocerar och för att undvika att han utvecklar allergi - han är ju inte jätteliten nu men inte alls så stor heller... Eftersom minstingen inte äter soja blir ju det mest här hemma sojafritt, men sojaglass och sojayoghurt kan förekomma och det är ganska tacksamt. Var försiktig alltså...

Tack för svaret! Men vilken mjölkliknande dryck kan man ge då? Oatley gick ju inte hem som sagt. Och sen kom jag på att det kanske man inte får ha ändå pga glutenrisken? Fast det finns ju egentligen inte gluten i havregryn. Har man havrefritt också så kan man ju typ glömma någon form av bröd, kaka osv. Det är så krångligt det här. Jag tänkte på att ha enbart mjölkfritt till en början eftersom vi testade tidigare och han blev mycket bättre av det.
    Detaljerna är helheten
  • UnikFamilj
    Paisley skrev 2012-12-06 13:34:00 följande:
    Tack för svaret! Men vilken mjölkliknande dryck kan man ge då? Oatley gick ju inte hem som sagt. Och sen kom jag på att det kanske man inte får ha ändå pga glutenrisken? Fast det finns ju egentligen inte gluten i havregryn. Har man havrefritt också så kan man ju typ glömma någon form av bröd, kaka osv. Det är så krångligt det här. Jag tänkte på att ha enbart mjölkfritt till en början eftersom vi testade tidigare och han blev mycket bättre av det.
    Detaljerna är helheten

Mjölk = rismjölk. Det är det enda som funkar. Grädde, yoghurt etc finns det enligt mig inga bra varianter till. Havregryn går bort, egentligen allt eftersom de anses vara kontaminerade, men åtminstone alla typ oatley-produkter eftersom de inte ens klarar den tidigare gränsen för glutenfritt (som ändå inte är glutenfritt) utan bara benämnts som "med lågt gluteninnehåll". Naturligt glutenfritt gäller. Lär dig använda Lailas gula mjölmix, och Jyttemjöler är mitt tips. Majs- och potatismjöl till vissa saker. Man hittar mer och mer allt eftersom, men jag kommer ihåg känslan av hopplöshet i början... Finns både gröt, bröd, fikabröd och tårtvarianter som funkar bra. Man ställer också om smaklökarrna lite... :) Är det nåt särskilt du vill ha tips om så hojta till!
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7