Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
skunkråtta skrev 2010-02-19 20:40:30 följande:
Jag tycker inte att man skall kämpa överhuvudtaget, att tona ner "flick eller pojkigt" är inte detsamma som jämställdhet. Jag tycker att barn skall få vara barn och vara sig själva, inte att man med baktankar skall styra dem i en speciell riktning. Jag är själv ingen rosa puttinuttig gull kvinna, mina barn däremot har bägge två haft extremprinsessiga perioder där allt skall vara rosa, prinsessigt och "flickigt". Stora tjejen har gått vidare och skaffat en lite mer egen stil medans den lilla tjejen fortfarande är lite kvar i prinsessträsket och kanske alltid kommer vara kvar där?!Jag har haft svårt för allt rosa rysh-pychigt eftersom att det inte är något som tilltalar mig, men jag anser inte att jag har någon rätt att styra mina tjejers personligheter. De är som de är och en pojke hade också fått vara precis som han var. Om en pojke vill ha stereotypa pojkkläder så anser jag att han skall få ha det, jag tycker inte att barn skall offras i jämställdhetens namn. Blir vi mer jämställda om vi låtsas att det inte finns en viss skillnad mellan könen ändå?min dotter blir ju redan uppmuntrad av hela samhället att vara just en flicka, hon blir bekräftad när hon uppfyller rollen och ofta nedtonad när hon inte gör det.
på vilket sätt är det att låta henne vara sig själv?