• Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

En vännina till mig fick en sarkastisk kommentar om inköpet av Hello Kitty-prylar till sin pojke. "Jag undrar om du skulle klä din dotter i Hello Kitty? Eller är det enbart reserverat för pojkar, allt i jämställdhetens namn"  

Och jag började fundera på vad som sagts.

I "jämställdhetens namn" så är det omöjligt att göra lika så länge som omgivningen har olika förväntningar och bemötande på pojkar och flickor. En pojke i Hello Kitty uppmuntrar inte det sockersöta tjejiga och det sänder inte budskapet att "det här är en typisk pojke!" 

När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke
    . Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har)

Detta är en del av vad man kallar "kompensatorisk pedagogik" vilken innebär enkelt att man medvetet försöker kompensera där det finns brister och motverka det traditionella könsmönstret.

Hon kommer ju att få tillräckligt med uppmärksamhet utifrån sitt kön utan att jag behöver förstärka det.

Det är också därför jag uppmuntrar hennes mindre "tjejjiga" kvalitéer (om vi nu ska envisas med att sätta ett kön på mänskliga egenskaper) som t.ex att ta plats, att höras, att synas, att busa, vara fysisk osv. (Jag vet att jag gjort mitt jobb då hon vrålandes brottar ner kusinen i leken)

Men det handlar inte inte om att pojkar inte ska få leka med bilar eller flickor inte leka med dockor som många verkar tro. Och det handlar inte om att flickor inte ska tillåtas vara mjuka och tysta eller pojkar högljuda och busiga.

Syftet är ju att stimulera barnet så att de överskrider de traditionella gränserna och ge dem möjlighet att utveckla samma förmågor oavsett kön.

Tanken med den kompensatoriska pedagogiken är att alla barn ska få träna och utveckla förmågor för ökad självständighet och samhörighet. Traditionell uppfostran ger ju i allmänhet flickor mer av samhörighet och pojkar mer av självständighet.

Hade jag haft en son så hade jag gjort tvärtom. Då hade jag dämpat det mest "pojkiga" och uppmuntrat det känsliga, det lugna osv.

Omgivningen kommer ju liksom uppmuntra det könsstereotypa tillräckligt och på så sätt skapar man en balans.

I jämställdhetens namn.

(givetvis ska man ta hänsyn till individen. Det finns ju tysta känsliga pojkar och de behöver inte tystas mer, och samma sak med flickor. Man får titta till barnets behov och det bemötande barnet får av omgivningen)
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 12:15
    ... eftersom att många här inte verkar fatta att det inte handlar om tvång eller om att vägra sitt barn nåt så förklarar jag för femtioelfte gången:

Ninja är två bast. Hon kan inte välja kläder själv. Nej, jag tänker inte låta na röja loss på hm för då skulle hon välja vuxentrosor och hattar.

När hon får en egen vilja så kommer jag givetvis bejaka den. INOM RIMLIGA GRÄNSER. Vill hon ha en tjejig tröja så kommer hon få det och vill hon ha klänning så är det ok också.

Men nej hon kommer inte få ha klänning varje dag till dagis/skolan , och nej hon kommer inte få bestämma och styra över klädinköpen.

Men det går att komprimissa utan att göra våld på barnets personliga utveckling och smak.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 12:29
    för er som är nyfikna på att läsa och förstå mer om hur man tänker när man kompenserar:

www.jamstalldskola.se/index.shtml
  • Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
  • trädis
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 11:45:56 följande:
    tråkigt? jag får nog köra en favorit i repris:åsså min tråkiga enformiga dotter i tråkiga unisexkläder:
    det var fina unisexkläder måste jag säga

men du har ju ett väldigt begränsat utbud om du rakt av ratar tjej/killkläder. jag tycker det är roligt att det finns tjejkläder, pojkkläder och unisexkläder.

dock tycker jag nog att DU har en snävare bild av det här en vad jag har eftersom du rakt av ratar typiska pojk/flickkläder. jag har en hel del unisex kläder till min pojke som jag kan ha till en eventuellt kommande tjej någon gång. men jag har även typiska pojk kläder också.
    världens lyckligaste mamma
  • LindaJohansson81
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 11:45:56 följande:
    tråkigt? jag får nog köra en favorit i repris: åsså min tråkiga enformiga dotter i tråkiga unisexkläder:
    Jo vi har sett dina kläder som är färgglada men inte speciellt snygga, utom vissa plagg. Så jag måste klä ungarna i fula plagg då? Eller din poäng är?
  • muffin
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 16:22:37 följande:
    En vännina till mig fick en sarkastisk kommentar om inköpet av Hello Kitty-prylar till sin pojke. "Jag undrar om du skulle klä din dotter i Hello Kitty? Eller är det enbart reserverat för pojkar, allt i jämställdhetens namn"   Och jag började fundera på vad som sagts. I "jämställdhetens namn" så är det omöjligt att göra lika så länge som omgivningen har olika förväntningar och bemötande på pojkar och flickor. En pojke i Hello Kitty uppmuntrar inte det sockersöta tjejiga och det sänder inte budskapet att "det här är en typisk pojke!"  När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke. Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter". Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har) Detta är en del av vad man kallar "kompensatorisk pedagogik" vilken innebär enkelt att man medvetet försöker kompensera där det finns brister och motverka det traditionella könsmönstret. Hon kommer ju att få tillräckligt med uppmärksamhet utifrån sitt kön utan att jag behöver förstärka det. Det är också därför jag uppmuntrar hennes mindre "tjejjiga" kvalitéer (om vi nu ska envisas med att sätta ett kön på mänskliga egenskaper) som t.ex att ta plats, att höras, att synas, att busa, vara fysisk osv. (Jag vet att jag gjort mitt jobb då hon vrålandes brottar ner kusinen i leken) Men det handlar inte inte om att pojkar inte ska få leka med bilar eller flickor inte leka med dockor som många verkar tro. Och det handlar inte om att flickor inte ska tillåtas vara mjuka och tysta eller pojkar högljuda och busiga. Syftet är ju att stimulera barnet så att de överskrider de traditionella gränserna och ge dem möjlighet att utveckla samma förmågor oavsett kön. Tanken med den kompensatoriska pedagogiken är att alla barn ska få träna och utveckla förmågor för ökad självständighet och samhörighet. Traditionell uppfostran ger ju i allmänhet flickor mer av samhörighet och pojkar mer av självständighet. Hade jag haft en son så hade jag gjort tvärtom. Då hade jag dämpat det mest "pojkiga" och uppmuntrat det känsliga, det lugna osv. Omgivningen kommer ju liksom uppmuntra det könsstereotypa tillräckligt och på så sätt skapar man en balans. I jämställdhetens namn. (givetvis ska man ta hänsyn till individen. Det finns ju tysta känsliga pojkar och de behöver inte tystas mer, och samma sak med flickor. Man får titta till barnets behov och det bemötande barnet får av omgivningen)
     Detta börjar ju att bli tjatigt. Självklart så ska man inte behandla sina barn efter vad de har för kön men att vägra köpa en klänning till en flicka, keps till pojke etc. tycker jag är fånigt. Du gör ju en större grej av det än vad det är. varför inte låta ditt barn välja själv vad hon vill ha för kläder? Skulle du vägra köpa en tröja som är tjejig om hon själv vill ha den?
  • trädis
    muffin skrev 2010-02-20 12:00:08 följande:
     Detta börjar ju att bli tjatigt. Självklart så ska man inte behandla sina barn efter vad de har för kön men att vägra köpa en klänning till en flicka, keps till pojke etc. tycker jag är fånigt. Du gör ju en större grej av det än vad det är. varför inte låta ditt barn välja själv vad hon vill ha för kläder? Skulle du vägra köpa en tröja som är tjejig om hon själv vill ha den?
    ja precis! det blir ju lite en tvärtom-effekt, och gör att barnet begränsas i sitt klädval precis på samma sätt, fast åt andra hållet...
    världens lyckligaste mamma
  • Leijne

Kan man inte bara få klä sina barn i vad man tycker är fint. Jag kommer garanterat köpa klänningar om det visar sig vara en tjej i min mage. Men däremot kommer hon också springa runt i jeans, mjukisar och snickarbyxor. Om hon vill det.
    För mig handlar det inte om vad som är rätt och fel. Utan om vad jag tycker är snyggt. Jag har fått klä mig i klänning. Jag tycker inte att jag blivit en sämre människa för det.
    Hur var du klädd som liten TS? Har det påverkat dig till den du är?

• Lady Dahmer
    NiXxI skrev 2010-02-20 11:50:52 följande:
    Men då är det fel av de vuxnas sätt att tolka...för om vår tolkning av barnet igger på kläderna, då kanske vi inte ska försöka agera som jämställda vuxna heller. Ska man praktisera på sådan nivå att det ska "hänga" på valet av kläder så måste ju hela värlen ändra sin bild oh sina tolkningar.D.v.s att vuxna män ska kunna sitta på sina positioner iförda t.e.x klänningar eller varför inte toppar på gymmet på killarna?Faktum är ju att vi tjejer har lättare för att klä oss  mäns kläder än omvänt, men fortfarande yrkas det på att vi är mindre jämställda och då ska detta påpekas genom våra kläder?Tanken bakom är säkert god, men i verkligheten är det nog bättre att försöka lära barnen att jämställdheten är hurvida vi är som individer, inte hur vi ser ut...oavsett kläder, glasögon, hårfärg etc etc
    jag kan inte förändra ett helt samhälle eller styra hur folk bemöter mig eller mitt barn-

vad jag däremot KAN göra är 1. se till att mitt barn är klädd på ett sätt som ger henne ett bra bemötande. dvs att hon bemöts utifrån sin person och inte som en söt liten flicka. och 2. se till att ge mitt barn hundra möjligheter istället för två och på så sätt se till att hennes möjligheter breddas.
  • Veladis
    trädis skrev 2010-02-20 11:54:48 följande:
    det finns ingen större anledning i att klä vuxna människor i annat är praktiska, bekväma och estetiskt tilltalande kläder heller. och det är väl så vuxna klär sig? varför itne göra samma sak med barn? själv gillar jag att klä mig kvinligt, ska jag neka min dotter det då? självklart ska väl barn få reda på vilka konsekvenser deras val och handlande kan få? eller menar du att man bara ska sätta på sin pojke klänning en dag och låta honom uppleva verkligheten utan förvarning? för hur gärna ni än vill få det till att det är helt okej att sätta klänningar på pojkar så ÄR det inte vanligt och det tillhör det onormala.
    Jag tycker det är fel att klä en liten flicka kvinnligt för hon är ingen kvinna! Hon är ett barn, av kvinnokön möjligtvis. Hon har inga bröst, ingen markerad midja, inga rundade höfter. Hon har ett brns kropp som liknar tusentals andra andra och är olika tusentals andra, men olikheterna och likheterna beror inte på barnens kön i den här åldern.

Man ska inte "sätta på sin pojke klänning", men han ska själv få ha valet, om han skule vilja. En liten pojke i klänning väcker möjligtvis några subtil muntra reaktioner, men inte så mycket mer. Oavsett inskränkthet så har de flesta iallafall folkvett. En lite äldre pojke som väljer klänning gör det förmodligen för att han vill, och inte för att han inte har koll på könsnormer. Som sagt, barn är smarta. och ett äldre barn som agerar av fri vilja mot normen är ett starkt barn med god självkänsla, och klarar av eventuella rekationer. Om de ens uppkommer.

Sen tycker jag man ska ta sig en funderare på varför klänning på pojkar anses som onormalt och varför det alltid måste vara så. Vem bestämmer?
  • Lady Dahmer
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-20 11:55:15 följande:
    Men omd e inte VILL ha klänning, är det fel då?
    som jag sagt till dig tre gånger nu; nej det är inte fel, men man bör fundera på varför barnet gör de val det gör och om de eventuellt kan behöva stöd i att vara sig själva helt. (om de nu är på ett visst sätt eller klär sig på ett visst sätt för att passa in)
  • Lady Dahmer
    trädis skrev 2010-02-20 11:54:48 följande:
    det finns ingen större anledning i att klä vuxna människor i annat är praktiska, bekväma och estetiskt tilltalande kläder heller. och det är väl så vuxna klär sig? varför itne göra samma sak med barn? själv gillar jag att klä mig kvinligt, ska jag neka min dotter det då?självklart ska väl barn få reda på vilka konsekvenser deras val och handlande kan få? eller menar du att man bara ska sätta på sin pojke klänning en dag och låta honom uppleva verkligheten utan förvarning?för hur gärna ni än vill få det till att det är helt okej att sätta klänningar på pojkar så ÄR det inte vanligt och det tillhör det onormala.
    vuxna klär sig på ett visst sätt för att framhäva och attrahera. vad finns det för anledning att klä sitt barn kvinnligt?

och bara för att nåt inte är vanligt eller norm, betyder det att man ska anpassa sig? Varför? jag vill inte lära mitt barn att vara ett får som följer flocken. Jag vill lära henne att vara sig själv och gå sina egna vägar. Jag vill inte att hon ska växa upp med tron att hon bara duger om hon är som alla andra.
  • Lady Dahmer
    Krätchen skrev 2010-02-20 11:56:16 följande:
    Jättefina kläder TS.På vilket sätt menar du att du protesterar genom att klä Ninja i alla färger som finns?
    hur menar du "protesterar"?
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!