• Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

En vännina till mig fick en sarkastisk kommentar om inköpet av Hello Kitty-prylar till sin pojke. "Jag undrar om du skulle klä din dotter i Hello Kitty? Eller är det enbart reserverat för pojkar, allt i jämställdhetens namn"  

Och jag började fundera på vad som sagts.

I "jämställdhetens namn" så är det omöjligt att göra lika så länge som omgivningen har olika förväntningar och bemötande på pojkar och flickor. En pojke i Hello Kitty uppmuntrar inte det sockersöta tjejiga och det sänder inte budskapet att "det här är en typisk pojke!" 

När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke
    . Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har)

Detta är en del av vad man kallar "kompensatorisk pedagogik" vilken innebär enkelt att man medvetet försöker kompensera där det finns brister och motverka det traditionella könsmönstret.

Hon kommer ju att få tillräckligt med uppmärksamhet utifrån sitt kön utan att jag behöver förstärka det.

Det är också därför jag uppmuntrar hennes mindre "tjejjiga" kvalitéer (om vi nu ska envisas med att sätta ett kön på mänskliga egenskaper) som t.ex att ta plats, att höras, att synas, att busa, vara fysisk osv. (Jag vet att jag gjort mitt jobb då hon vrålandes brottar ner kusinen i leken)

Men det handlar inte inte om att pojkar inte ska få leka med bilar eller flickor inte leka med dockor som många verkar tro. Och det handlar inte om att flickor inte ska tillåtas vara mjuka och tysta eller pojkar högljuda och busiga.

Syftet är ju att stimulera barnet så att de överskrider de traditionella gränserna och ge dem möjlighet att utveckla samma förmågor oavsett kön.

Tanken med den kompensatoriska pedagogiken är att alla barn ska få träna och utveckla förmågor för ökad självständighet och samhörighet. Traditionell uppfostran ger ju i allmänhet flickor mer av samhörighet och pojkar mer av självständighet.

Hade jag haft en son så hade jag gjort tvärtom. Då hade jag dämpat det mest "pojkiga" och uppmuntrat det känsliga, det lugna osv.

Omgivningen kommer ju liksom uppmuntra det könsstereotypa tillräckligt och på så sätt skapar man en balans.

I jämställdhetens namn.

(givetvis ska man ta hänsyn till individen. Det finns ju tysta känsliga pojkar och de behöver inte tystas mer, och samma sak med flickor. Man får titta till barnets behov och det bemötande barnet får av omgivningen)
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 12:15
    ... eftersom att många här inte verkar fatta att det inte handlar om tvång eller om att vägra sitt barn nåt så förklarar jag för femtioelfte gången:

Ninja är två bast. Hon kan inte välja kläder själv. Nej, jag tänker inte låta na röja loss på hm för då skulle hon välja vuxentrosor och hattar.

När hon får en egen vilja så kommer jag givetvis bejaka den. INOM RIMLIGA GRÄNSER. Vill hon ha en tjejig tröja så kommer hon få det och vill hon ha klänning så är det ok också.

Men nej hon kommer inte få ha klänning varje dag till dagis/skolan , och nej hon kommer inte få bestämma och styra över klädinköpen.

Men det går att komprimissa utan att göra våld på barnets personliga utveckling och smak.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 12:29
    för er som är nyfikna på att läsa och förstå mer om hur man tänker när man kompenserar:

www.jamstalldskola.se/index.shtml
  • Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
  • NiXxI
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 12:04:52 följande:
    jag kan inte förändra ett helt samhälle eller styra hur folk bemöter mig eller mitt barn-vad jag däremot KAN göra är 1. se till att mitt barn är klädd på ett sätt som ger henne ett bra bemötande. dvs att hon bemöts utifrån sin person och inte som en söt liten flicka. och 2. se till att ge mitt barn hundra möjligheter istället för två och på så sätt se till att hennes möjligheter breddas.
    Men det är ju upp till samhället då.
    Inte upp till dig, oavsett hur du väljer att sätta din flicka i för fack genom kläderna.
    På vilket sätt får din flicka hunrda möjligheter och vilka är de andra två som du kontrar med?
    jahapp
  • LindaJohansson81
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 12:06:34 följande:
    som jag sagt till dig tre gånger nu; nej det är inte fel, men man bör fundera på varför barnet gör de val det gör och om de eventuellt kan behöva stöd i att vara sig själva helt. (om de nu är på ett visst sätt eller klär sig på ett visst sätt för att passa in)
    Men så du menar att en kille inte KAN vara sig själv om han inte VILL ha klänning.?

Alla killar *tada* vill inte bära klänning! Vilken chock va? Alla killar är inte fascinerade över det plagget, så min kille har klart för sig vad han vill bära, och klänning är inte ett sådant plagg.
  • Lady Dahmer
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-20 11:58:13 följande:
    Jo vi har sett dina kläder som är färgglada men inte speciellt snygga, utom vissa plagg. Så jag måste klä ungarna i fula plagg då? Eller din poäng är?
    du förstår verkligen inte alls menar du?

mitt inlägg var att påvisa mångfald. Att det inte är tråkigt och enformigt att klä sina barn i unisexkläder. Och jag gjorde en jämförelse med traditionella flick och pojkkläder för att påvisa hur fånigt det är att påstå att det är mer mångfald och varierat att klä sina barn efter könet.
  • Krätchen
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 12:06:34 följande:
    som jag sagt till dig tre gånger nu; nej det är inte fel, men man bör fundera på varför barnet gör de val det gör och om de eventuellt kan behöva stöd i att vara sig själva helt. (om de nu är på ett visst sätt eller klär sig på ett visst sätt för att passa in)
    Men relax...
    De flesta barn blir hyggliga vuxna. Oavsett klädsel.
  • Lady Dahmer
    trädis skrev 2010-02-20 11:57:03 följande:
    det var fina unisexkläder måste jag säga men du har ju ett väldigt begränsat utbud om du rakt av ratar tjej/killkläder. jag tycker det är roligt att det finns tjejkläder, pojkkläder och unisexkläder.dock tycker jag nog att DU har en snävare bild av det här en vad jag har eftersom du rakt av ratar typiska pojk/flickkläder. jag har en hel del unisex kläder till min pojke som jag kan ha till en eventuellt kommande tjej någon gång. men jag har även typiska pojk kläder också.
    hahah, säger du att mitt barn hade ett begränsat utbud av kläder?! herrejisses. hur begränsad är man inte då om man bara klär sina barn stereotypt?
  • Lady Dahmer
    muffin skrev 2010-02-20 12:00:08 följande:
     Detta börjar ju att bli tjatigt. Självklart så ska man inte behandla sina barn efter vad de har för kön men att vägra köpa en klänning till en flicka, keps till pojke etc. tycker jag är fånigt. Du gör ju en större grej av det än vad det är. varför inte låta ditt barn välja själv vad hon vill ha för kläder? Skulle du vägra köpa en tröja som är tjejig om hon själv vill ha den?
    min unge är två bast. hon kan inte välja själv.
  • trädis
    Veladis skrev 2010-02-20 12:04:55 följande:
    Jag tycker det är fel att klä en liten flicka kvinnligt för hon är ingen kvinna! Hon är ett barn, av kvinnokön möjligtvis. Hon har inga bröst, ingen markerad midja, inga rundade höfter. Hon har ett brns kropp som liknar tusentals andra andra och är olika tusentals andra, men olikheterna och likheterna beror inte på barnens kön i den här åldern.Man ska inte "sätta på sin pojke klänning", men han ska själv få ha valet, om han skule vilja. En liten pojke i klänning väcker möjligtvis några subtil muntra reaktioner, men inte så mycket mer. Oavsett inskränkthet så har de flesta iallafall folkvett. En lite äldre pojke som väljer klänning gör det förmodligen för att han vill, och inte för att han inte har koll på könsnormer. Som sagt, barn är smarta. och ett äldre barn som agerar av fri vilja mot normen är ett starkt barn med god självkänsla, och klarar av eventuella rekationer. Om de ens uppkommer.Sen tycker jag man ska ta sig en funderare på varför klänning på pojkar anses som onormalt och varför det alltid måste vara så. Vem bestämmer?
    jag menar självklart inte att klä en liten 5 årig tjej i BH, strumpeband, kortkort och högklackat. om inte det var självklart så vet du det nu!

vem bestämmer? ja du, vad vet jag... Men jag vet såpass som att det räcker att gå ner till HM, KappAhl etc för att se pojk/flick avdelningar och vad dessa innefattar. de allra flesta verkar bara acceptera att det är uppbyggt på detta viset och lägger ingen större tanke bakom det utan handlar på respektive avdelning. jag själv tex. jag ser heller inga problem med att det är dessa uppdelningar. jag har aldrig hört någon man klaga över att inte bikinis/klänningar/BH är "normalt" för män, lika lite som jag klarar mig utan kalsonger, slips och annat som är mer för män.

om man nu känner ett stort behov av att bryta dessa avdelningar så har man att göra om man ska klara av att förändra världen. jag tänker då inte klä min son avigt bara för att markera min åsikt kring att det är felaktiga klädavdelningar. det är det jag anser vara löjligt med trådstarten, där det framgår att hennes son gärna får hello kitty grejer, men en dotter skulle aldrig få det. såna resonemang tycker jag är tramsiga!
    världens lyckligaste mamma
  • jentho

Min grabb på snart 2 år vill nästan bara ha kläder med bilar, lastbilar och motorcyklar på, självklart får han ha det!
    Sen att det syns att det är en riktigt liten buspojke struntar jag i, han är ju en liten pojke.
    Han skulle inte vilja ha kläder med ex blommor och sånt på, hade ett par mjukisar med nallar på, men han vägrade ha dem på sig, sa själv att nehe...inte roligt!

• trädis
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 12:11:19 följande:
    hahah, säger du att mitt barn hade ett begränsat utbud av kläder?! herrejisses. hur begränsad är man inte då om man bara klär sina barn stereotypt?
    men ser du inte vad jag skriver?
    jag klär inte BARA min son stereotypt! han har en hel del unisexkläder också. men jag undviker klänningar och kjolar för det är för tjejer. det är inte konstigare än så.

jag tycker däremot att DU är mer begränsad i dina klädval än vad jAG är, eftersom du rakt av ratar alla typiska tjejgrejer och ENBART klär din dotter i unisexkläder.
    världens lyckligaste mamma
  • MiaEd

Äntligen någon mer än jag som tycker att barnet ska få utveckla alla sina sidor och kvaliteter.. Love it.

Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!