• Svar på tråden Vänner i Göteborg 2
  • livetlilla

che: Sov utan viktor när han var ca 1 år gammal och då ammades han inte längre, och eftersom jag kommer att amma Leia när ullaredsresan blir av så är den inte aktuell för mig.. Har inte velat ge flaska utan gillar helt enkelt läget att jag är familjens hemma-ko som inte ger sig iväg på några äventyr{#lang_emotions_wink}

• minSaile
    coolchick skrev 2010-02-25 20:29:55 följande:
    minSaile: Vi är heller inga flitiga besökare på akuten som tur är!! Med Tindra har vi bara varit en gång tror jag, då var hon dryga året gammal. Sen har vi klarat oss.Hoppas vi klarar oss från allt för många besök framöver också. Man känner ju inget superförtroende för dem direkt.Man vill ju så gärna lita på sjukvården, men visst är det svårt när man den ena dagen efter den andra läser om små barn som blivit på tok felbehandlade, eller tom dött Då tycker jag f*n man hellre är överbeskyddande (som vi kanske var i det här fallet...)Lustigt, jag har haft svårare att lämna ifrån mig Elliot än vad jag hade med Tindra. Han har ju ännu inte sovit borta, det börjar dock bli hög tid för det nu!
    ja man får hoppas att ens barn aldrig hamnar på sjukhuset fast nån gång gör dom det tyvärr.
    Det är ju inte konstigt att man är överbeskyddande när ens barn är sjuka och mår dåligt. Problemet är ju att få respons över detta.

Kan det vara så att Elliot är kanske sista barnet??? Om det nu är det...
  • Che82

Jag är inte så orolig för boobsen. Nu jobbar ju jag en del o så så jag kan vara borta typ tolv timmar utan att det ens känns nåt särskilt längre. Har visserligen inte varit borta ett dygn innan men har ju en del pumpar att tillgå då jag började jobba när h*n var sex veckor. Mitt barn tar inte nappflaska alls sen h*n var sex mån o överlever såklart utan min mjölk. Äter ju en del annat också såklart men ammar ff ganska mkt men inte så att h*n inte klarar sig utan mjölken som sådan.

Jag är mer orolig för hur det påverkar vårt band, om mitt barn är redo att vara utan sin primära vårdare (vet att barnet har en pappa men det är ju ändå så att jag är hemma mest o ser mig därför som nummer ett typ även om det låter illa).  Kommer h*n vara mkt lessen på kvällen? Behöva mig, längta o önska att jag var där o känna sig övergiven? För mig är det mkt viktigt att barnets behov styr före mina egna även om jag till naturen är ngt för ego för anamma det egentligen.

Känslan är i vilket fall jävligt jobbig bara vid tanken på att vara borta. Min man är en engagerad pappa, har tagit lika stor del i barnets liv o varit hemma heltid el halvtid fram tills h*n var 6 månader o sen har det varit minst en dag i veckan, oftast mer, men då jag ammar o är hemma mest är det ändå så att barnet tyr sig mest till mig. Såklart. på vilket annat sätt kan det vara?

Kan inte riktigt reda ut dessa känslorna o avgöra vad som blir bäst.

• minSaile
    Che82 skrev 2010-02-25 21:32:16 följande:
    Jag är inte så orolig för boobsen. Nu jobbar ju jag en del o så så jag kan vara borta typ tolv timmar utan att det ens känns nåt särskilt längre. Har visserligen inte varit borta ett dygn innan men har ju en del pumpar att tillgå då jag började jobba när h*n var sex veckor. Mitt barn tar inte nappflaska alls sen h*n var sex mån o överlever såklart utan min mjölk. Äter ju en del annat också såklart men ammar ff ganska mkt men inte så att h*n inte klarar sig utan mjölken som sådan.Jag är mer orolig för hur det påverkar vårt band, om mitt barn är redo att vara utan sin primära vårdare (vet att barnet har en pappa men det är ju ändå så att jag är hemma mest o ser mig därför som nummer ett typ även om det låter illa).  Kommer h*n vara mkt lessen på kvällen? Behöva mig, längta o önska att jag var där o känna sig övergiven? För mig är det mkt viktigt att barnets behov styr före mina egna även om jag till naturen är ngt för ego för anamma det egentligen. Känslan är i vilket fall jävligt jobbig bara vid tanken på att vara borta. Min man är en engagerad pappa, har tagit lika stor del i barnets liv o varit hemma heltid el halvtid fram tills h*n var 6 månader o sen har det varit minst en dag i veckan, oftast mer, men då jag ammar o är hemma mest är det ändå så att barnet tyr sig mest till mig. Såklart. på vilket annat sätt kan det vara?Kan inte riktigt reda ut dessa känslorna o avgöra vad som blir bäst.
    Förstår dig till fullo men tänk såhär...han kan bli lika ledsen, längta och önska att du var där om du väntar tills han är 3 år och då har ni ännu starkare band. Saken är ju att han kommer inte att ta skada över en  natts frånvaro från dig...visst, klart han blir ledsen och säkert kommer gråta men det är ju inget som säger att det blir lättare för er när han är äldre. Samma sak när dom börjar på förskolan. Elias var jätteledsen och under inskolningens först vecka när han började förstå efter 2a dagen att nåt var i görningen och att vi försvann, ja då lämnade han inte vår sida en enda minut men vi fick lära honom att vi alltid kommer tillbaka. Sen grät han nog en månad varje morgon vid lämning men efter några minuter så hade han glömt det och lekte för fullt. En vacker dag började han gråta när han skulle lämna förskolan istället .

Jag tror att vi vuxnas känslor styr väldigt mkt om vad som kan tänkas vara bra och inte bra för våra barn och det är ju inte konstigt. Men samtidigt måste man också "let go" för en stund och pröva sig fram. Det handlar ju inte om för evig frånvaro och jag tror du kommer känna när du har testat det att det gick bra. Och självklart ska du lämna honom till ngn som känner honom jättebra som pappa tex...
  • coolchick

Jag tänker lite så här också ang det där med om barnet känner sig ledset och övergivet... Visst, det finns säkert risk för att det blir så. Men! Det är inget som barnet tar skada av, eller kommer minnas längre fram i livet. Det är för stunden.

Tänk på alla gånger man själv blev lämnad med någon som man kanske kände sig lite mindre trygg med. Vi har säkert grinat oss till sömns många ggr allihop efter mamma när vi var små, men det är ju inget man kommer ihåg som något jobbigt i efterhand.

Eller... Tänker jag fel nu...?

Menar absolut inte att ni som har svårt att åka hemifrån har fel!! Men det kanske underlättar att tänka lite som jag gör då?

• minSaile
    coolchick skrev 2010-02-25 22:10:39 följande:
    Jag tänker lite så här också ang det där med om barnet känner sig ledset och övergivet... Visst, det finns säkert risk för att det blir så. Men! Det är inget som barnet tar skada av, eller kommer minnas längre fram i livet. Det är för stunden.Tänk på alla gånger man själv blev lämnad med någon som man kanske kände sig lite mindre trygg med. Vi har säkert grinat oss till sömns många ggr allihop efter mamma när vi var små, men det är ju inget man kommer ihåg som något jobbigt i efterhand.Eller... Tänker jag fel nu...?Menar absolut inte att ni som har svårt att åka hemifrån har fel!! Men det kanske underlättar att tänka lite som jag gör då?
    du tänker absolut rätt
  • Doodie1
    jojo72im skrev 2010-02-25 18:31:28 följande:
    Tjejer: Är det ngn här som ska springa ngt löpar-lopp i år? Tänkte vi kunde köra ngn löpträning ihop här på tråden kanske? Mixa nytta med nöje, socialt med hälsosamt....Lite nyttigare än alla dessa smarriga fikor vi går på hela tiden Finns det intresse för det? Jag föredrar att springa i Skatås (när snön är bort) så är det ngn som orkar ta sig hit och vill ha en löparkompis så hojta till
    Ja jojo, du vet var jag står i ämnet... alltid redo!
    Isac 13/11-09 Omnia vincit amor
  • coolchick
    jojo72im skrev 2010-02-25 18:31:28 följande:
    Tjejer: Är det ngn här som ska springa ngt löpar-lopp i år? Tänkte vi kunde köra ngn löpträning ihop här på tråden kanske? Mixa nytta med nöje, socialt med hälsosamt....Lite nyttigare än alla dessa smarriga fikor vi går på hela tiden Finns det intresse för det? Jag föredrar att springa i Skatås (när snön är bort) så är det ngn som orkar ta sig hit och vill ha en löparkompis så hojta till
    Önskar att jag vore en löpartjej, för då hade jag gärna hängt på. Men jag verkligen ogillar skarpt att springa, vet inte varför... {#lang_emotions_dreamer}
  • litenlind

Jag förstår oron med att lämna barnet över natten och rädslan att det ska vara ledset och längta. Men det kan ju också vara en chans för pappan att stärka bandet med sitt barn.

Du kan kanske "öva" dig lite innan. Typ gå ut en sväng när barnet ska läggas och låta pappan ta det, men ändå vara i närheten så att säga och låta pappan ta längre och längre stunder på kvällen så att ni liksom fasar in det.

Men om du känner att det blir dig övermäktigt så ska du såklart inte åka.

• minSaile
    coolchick skrev 2010-02-26 08:05:43 följande:
    Önskar att jag vore en löpartjej, för då hade jag gärna hängt på. Men jag verkligen ogillar skarpt att springa, vet inte varför...
    håller med dig...har inget intresse för det och förstår inte heller tjusningen...men vem vet..kanske hittar intresset nån vacker dag....
Svar på tråden Vänner i Göteborg 2