• jelena2

Dysmelister 4

Då var det dags för en ny tråd! Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-31 05:53
    Nu finns vi även på Facebook! Där finns vi i en sluten grupp som heter Dysmelitråden.
    Sök gärna upp oss där!

• Svar på tråden Dysmelister 4
  • Ekorrfamiljen
    mammact skrev 2010-03-08 18:20:46 följande:
    Jag har som er andra också tänkt tanken om vad jag gjort för fel, ätit fel osv. Jag har ju inte lyckats med att få något barn utan dysmeli..... Dessutom har båda barnen samma sorts handdysmeli på högerhanden i princip och så har då Emil som är andra barnet dessutom handdysmeli på vänsterhanden. Jag har och vill ibland fortfarande ha ett barn till, men Mats vill absolut inte och det är inte pga själva dysmelin i sig utan snarare på allt runtomkring med operationer, turer till läkare, osv. Och då har vi ju inte ens mycket jämfört med de flesta av er. MAn får bara försöka acceptera och det har jag gjort. Men jag gillar ändå inte när folk säger till mig att det kunde varit värre, för det är klart det kunde , men...
    Vad skönt att ni inte tar illa upp!! Jag menar, för mig är allt så nytt och det har varit stunder av tårar där jag tyckt synd om honom (och pyttelite om mig) sen har jag tänkt att "det kunde varit värre" och sen igen; "men det är så onödigt".. Mycket upp och ner, men mest upp! Jag är så lycklig över Vemund och för att kunna konkurrera med sin storebror behövde han ju verkligen något som gjorde honom speciell!

Jag känner lite som du mammact: När andra säger att det kunde vara värre så håller jag med, men samtidigt så är det ju illa nog och det är ju lätt för dem att säga.. Och ändå inte! Snacka om kluven!! Liiite medömkan vill jag nog allt ha, samtidigt som jag också vill höra att Vemund kommer att fixa det här fint i framtiden.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • mimpen
    jelena2 skrev 2010-03-08 18:56:41 följande:
    Närå, denna "fröken" är i sin bästa ålder och känslan jag fick var att hon var väldigt mån om hur hon själv såg ut i spegeln dessutom. Och så drog hon på tempot rätt bra när de skulle öva på koreografin till dansuppvisningen så jag förstår att de flesta barnen blev nervösa redan nu över att de skulle "klara" av sin uppgift om två månader. Jag menar, vad fasen, de flesta var 4-5 år! Prestationsångest kan man väl vänta ett par år med att lära dem? Jag ville bara att tjejerna skulle få dansa lite och ha kul till musik...
    Himmel och pannkakor! Nä. Att ta sikte på en uppvisning på det viset känns ju rätt tokigt! Prestation vill man inte stressa dem med!

Det där med utseende funderar jag mycket över. Våra tjejer har ju en mer exotisk look och får ofta mycket positiv feedback på det. För att inte tala om hur mycket kommentarer de får om sina flätade hår. Det blir liksom för mycket av det goda också. Kan inte barnen bara få vara liksom. Dysmelister eller ej. Bruna eller vita. Långa eller korta. Det irriterar mig.
  • Ekorrfamiljen

Ja, det glömde jag: Vilken läskig dansfröken Jelena! Hon verkar ju inte bry sig om att göra det till en rolig lek för barnen. Försöker hon kanske kompensera att hon själv aldrig blev en prima ballerina? Nä, ni gör helt rätt som avvaktar tycker jag.

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • jelena2

Tack, tjejer, för att ni förstår vad jag menar! Nu känns det absolut som rätt beslut och jag ska åka tillbaka med danskläderna nu. Bättre att spara de pengarna till något annat så länge!

• mammact

Sarah84: Nej, det ska ju inte vara ärftligt. De säger att det är något mellan mig och Mats (min man) som inte klickar....

• jelena2

Vet ni vad jag har gjort? Jag har precis köpt biljetter till Sweden Rock Festival för jag ska äntligen få se Billy Idol live!!!
    Han har varit här två gånger tidigare: första gången ställde han in pga ögoninfektion (jäkla klenis) och andra gången var han i Stockholm när jag var höggravid med tvillingarna och då vågade jag inte åka. Men nu hoppas jag äntligen att allt ska gå i lås! Så 11 juni åker vi till Sölvesborg - tjohoo! *lycklig*

Mammact, var bor ni? Vi åker till Åhus 26/3 och fortsätter till Karlaby Kro dagen efter för en övernattning. Kanske vi kan klämma in en liten träff då?

Sarah84, klär ni upp er ordentligt på festkvällen? Tänkte börja fundera lite på packning...

• Sarah84
    jelena2 skrev 2010-03-09 20:43:09 följande:
    Vet ni vad jag har gjort? Jag har precis köpt biljetter till Sweden Rock Festival för jag ska äntligen få se Billy Idol live!!! Han har varit här två gånger tidigare: första gången ställde han in pga ögoninfektion (jäkla klenis) och andra gången var han i Stockholm när jag var höggravid med tvillingarna och då vågade jag inte åka. Men nu hoppas jag äntligen att allt ska gå i lås! Så 11 juni åker vi till Sölvesborg - tjohoo! *lycklig*Mammact, var bor ni? Vi åker till Åhus 26/3 och fortsätter till Karlaby Kro dagen efter för en övernattning. Kanske vi kan klämma in en liten träff då?Sarah84, klär ni upp er ordentligt på festkvällen? Tänkte börja fundera lite på packning...
    Ne de gör vi nog inte.. Inte så värst överdrivet.. Gubben får väl ha jeans & skjorta typ tror jag. Hur har ni tänkt?
    Vi längtar massor nu =)
  • Augustiblomman

Vad kul med konsert, Jelena! Billy Idol var en av mina favoriter för länge, länge sedan... Rebel Yell, White Wedding och Sweet Sixteen... men jag visste inte att mannen var igång fortfarande! Hur låter han nu för tiden? Nu får jag sätta igång och youtub'a! Är lite allmänt avis, på konserter, träffar och läger... det är säkert jättetrist och tråkigt, eller vad nu Askungen sa, om balen på slottet...

Jag sitter och kollar logopeder som är anknytna till vår privata försäkring, men det finns ingen på vår ö utan bara på Gran Canaria och Teneriffa. Funderar om inte vi skulle försöka ta ut vår smekmånad snart och åka och hälsa på antingen prästkompisen i Las Palmas eller svägerskan på Teneriffa... Vi gifte oss 22 december och egentligen ska man ta ut smekmånaden (20 extra semesterdagar) omedelbart, men min man ansökte om dispens för han hade viktiga jobbprojekt på gång då med deadlines i januari och februari. Sen har vi ju inga pengar heller till något extra. Men det här med Daniels tal börjar oroa mig, och mycket! Visst finns det logopeder här på Lanzarote också, men då får vi betala för besöket, och det kostar säkert lika mycket som åtminstone en vuxenbiljett på flyget till Las Palmas...

Annars är det Sofías tur att vara krasslig, med nästan 40 graders feber sen igår. Igår spottade hon ut maten, idag spyr hon upp den. Vet inte riktigt vad jag ska göra...

• jelena2

Augustiblomman - får man 20 extra semesterdagar till smekmånad??? Wow, jag har aldrig hört om något liknande! Häftigt! Önskar ni hade logopeder på plats oxå, det hade nästan varit bättre... I alla fall för Daniels skull.

Stackars Sofia, hoppas hon kryar på sig snart. Det viktigaste är ju dricka så försök lägga ner mat och koncentrera dig på att få i henne vätska istället. Men jag vet att det är jättesvårt, man vill ju så gärna att de ska äta lite!

• Augustiblomman

Vissa saker är faktiskt bättre i Spanien än i Sverige, hör och häpna!... inte ofta det händer, inte vad gäller familjen och dess rättigheter i alla fall (VAB och andra livsnödvändigheter existerar inte). Alla har rätt till 15 dagar enl lag när man gifter sig, och på makens jobb ger deras kollektivavtal 5 extra dagar. Får se bara om han tar ut dem snart...

Om det visade sig att Daniel behöver kontinuerlig logopedhjälp, skulle jag tjata på hans läkare om att få den hjälpen via det allmänna (och givetvis här på Lanzarote). jag ska be henne om remiss nu i veckan när vi ska dit för att få resultatet på urinprovet. Men om hon säger nej så vill jag vill att en logoped ska avgöra saken, inte en oinsatt allmän barnläkare!! Har Daniels handoperation som ett hårresande exempel på det. (Då gav barnläkaren remiss till allmänkirurgen, som i sin tur borde ha remitterat till handexpert, men gjorde det inte då han ansåg att det inte fanns något att göra för Daniel förrän tidigast i 5-årsåldern, om någonsin. Vi gick hos samma handexpert privat och Daniel opererades när han var 19 månader gammal!).

Svar på tråden Dysmelister 4