Dysmelister 4
Då var det dags för en ny tråd! Välkomna!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-31 05:53
Nu finns vi även på Facebook! Där finns vi i en sluten grupp som heter Dysmelitråden.
Sök gärna upp oss där!
Då var det dags för en ny tråd! Välkomna!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-31 05:53
Nu finns vi även på Facebook! Där finns vi i en sluten grupp som heter Dysmelitråden.
Sök gärna upp oss där!
Är det någon annan än jag som lagt märke till att många av våra dysmelibarn också har talsvårigheter?? Även min son. Är det något som hör ihop? Har förstått att de utvecklas samtidigt.
Vi har turbulens nu med alla terapeuter de byts ut lika ofta som man byter skjorta
. Nästan i alla fall och jag märker att det påverkar E, förstås. Han blir lätt gråtfärdig och det är mycke mamma nu. Imorgon fyller vår älskling 6 år helt otroligt!
Jelena: Det hade varit superkul med en träff!! Vi bor i Everöd som ligger 15minuter ifrån Åhus!
Augustiblomman: jag säger som de andra semesterdagar när man gifter sig är ju kanon!!! Hoppas du får något reda med logoped för man vill ju försöka ta tag i sådant så fort som möjligt. Håller tummarna! Krya på sig till lilltjejen!!
Stort grattis till E imorgon, Tossin!! Jag grattar redan nu, vet inte var jag kommer att ha huvudet imorgon med alla bacillusker som far omkring här... kan inte tänka mig hur det är att ha en 6-åring hemma. Det påstås att tiden går fort, men mina 2,5 år som mamma har faktiskt känts långa. Anyhow, hoppas att terapeuterna lugnar ner sig, inte kul med sån turbulens...
Jag tror inte att dysmeli och talsvårigheter hör ihop, fast tanken har faktiskt slått mig med. Jag har inga andra dysmelister att jämföra med (har aldrig träffat någon förutom min son), är det som du säger Tossin att det är vanligt? Eller så kanske det är som Ekorren säger, att det är vanligt att särskilt pojkar är sena i talet. Fast visst känns det lite orättvist, med två "åkommor". Eller vad det nu är.
Jo i och för sig är det ju bara pojkar jag trffat så kanske det är därför
. Hoppas du klarar dig undan bacillerna och tack för grattisarna! Blir själv chockad då jag tänker på att det redan gått 6 år sedan jag fick E.
Till alla som ska på vinterlägret. Festen är i idrottshallen på området. Halva hallen är mat och festplats och halva är för barnens lek (för de brukar äta fortare än oss vuxna, konstigt) En del var rätt uppklädda förra året med finskor, kjol och glittertoppar....men huvudsaken är att man själv känner sig fin och behaglig för det blir ju en del springa efter barnen. Dörrarna till omklädningrummen och läktaren står öppna och plötsligt såg man en liten Olivia på helt "fel" plats och då var det bara att springa. Det serveras starka drycker som skrivs upp på rummet och betalas vid utchekning men många har med sig en flarra eller två att ha som för och efterfest-dricka. Man får inte dricka medhavd dryck i matsalen eller under festen eftersom föreningen köpt/caterat från anläggningen. Men i de allmänna utrymmena utanför rummen är det ok om jag kommer ihåg.
Jag har för mig att det finns ett torkskåp i entreén på ett av husen, perfekt med blöta overaller och skor.
Jelena: konstig dansklass tycker jag. Olivia går på Studiefrämjandets dans och rytmik för 4-åringar fast hon bara är 3 1/2. Vi fick lov att prova om det fungerade och det gjorde det så vi har fortsatt. Det är en liten grupp på bara 6-7 barn. De hoppar och gör rörelser och lyssnar till takten i musiken och gör saker utifrån det. De håller på 45 minuter och det är 12 gånger på en termin. 700 kr tror jag vi betalar. Funderar på att söka vårdbidrag och då ta upp det som en kostnad i ansökan...många tar ju upp badkort eller annan träning som inte går att få genom habiliteringen. Hur har ni gjort?
Var på UL i går och den sköterskan tog god tid på sig att leta efter alla armar och ben och kollade så att hon såg så mycket som möjligt av fingrar och tår samt ben i underben/underarmar. Betryggande. UL med Olivia kommer jag inte i håg men de var inte så sökande. Magen är i v 26 nu så man kunde se allt mycket tydligt, även mellan benen och det blir en liten lillebror till sommaren.
I helgen var vi till Åtvid och hälsade på en annan "dysmeli"familj. Deras lilla Wilma 2 1/2 har samma dysmeli som Olivia och samma vilja. Angående diskussionen om talproblem och dysmeli har jag inte observerat något sådant varken på Olivia eller de barn vi träffar genom habiliteringen. Iof började Olivia att stamma under hösten men jag tror det var en fas i hennes talutveckling för kring jul så hade det lugnat ned sig och hennes ordföråd var enormt berikat. Det var som om hon hade så mycket att säga på en gång så att det stakade sig. Stammningen kommer tillbaka lite då och då när hon är exalterad över något och ivrig att berätta.
Oj det blev mycket från mig idag.
Tossin - stort grattis till 6-åringen imorgon!!!
Vad gäller talsvårigheter så har jag inte hört någon annan som haft det. Cassandra pratar mycket och gärna - dock orent. En annan liten tjej pratade otroligt rent och fint redan vid 2 års ålder, hon sa bland annat CassandRRRa.
Så jag tror inte det hör ihop med dysmelin. Fast jag känner förstås inte alla dysmelibarn...
Nu har jag packat och packat inför lägret. Jag tycker det är så tråkigt att packa! Vi får se imorgon kväll vad vi har glömt.
Ha en trevlig helg alla!
Kram!
Sarah: nej vi ska inte på årets vinterläger. Tyvärr. Vi satsar på sommarlägret fast då har vi liten bäbbe med oss men det blir nog skönt med lite lyx i form av "hotell"rum och lagad mat. och sunne går ju inte av för hackor. Var på Selma Lagerlöfs hotell i höstas och det var mycket bra. Nära till vattenland, sjön, fina strövområden och stor gräsmatta för lek.