Dysmelister 4
Då var det dags för en ny tråd! Välkomna!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-31 05:53
Nu finns vi även på Facebook! Där finns vi i en sluten grupp som heter Dysmelitråden.
Sök gärna upp oss där!
Då var det dags för en ny tråd! Välkomna!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-31 05:53
Nu finns vi även på Facebook! Där finns vi i en sluten grupp som heter Dysmelitråden.
Sök gärna upp oss där!
Hoppas ni blev riktigt fina i era nya armband, Ekorren! jag säger som Molly, vill se foto!
Daniel blev jätteförtjust i sitt, men han får inte heller ha på sig det jämt. Jag, å andra sidan, har det på mig det nästan varje dag!
Ja, så fina armband! Jag har gjort min beställning idag. Underbara människa!
Augustiblomman: Hoppas ni blivit av med era prickar.

Jo, vi var ju på den där dysmelidagen på Hab idag med. På förmiddagen var bara jag med, men på eftermiddagen följde maken och Vemund också med. Det var "bara" 4 familjer där, men Gotland är inte så stort.
På eftermiddagspasset anlände en familj till, med en kille som är ganska känd på ön. Han är med i många sammanhang och är väldigt framåt och duktig i det han företar sig, trots att han har dysmeli på alla 4 lemmar!
Det visade sig också att det cirka en och en halv månad efter Vemund föddes ett tvillingpar där ena tjejen har handdysmeli! Jag hade ingen aning om att de fanns och de hade inte hört om oss heller, så vi blev väldigt glada och lovade att ha kontakt framöver. Kul med fler småbarnsmammor att umgås med i allmänhet och så då en dysmelimamma i synnerhet. ![]()
Här sa lilleman ikväll att han vill ha två stora händer, inte en stor och en liten...
Sökte fram lite på youtube om andra som också har dysmeli, men det tar nog i mammahjärtat....
Lilla My, jag antar att den typen av kommentarer är oundvikliga... men visst gör de ont. jag vet inte om min son är för liten för att hans kommentarer ska hjälpa och leda en, men här om dagen började han dagen med att stolt visa upp sin lillhand för lillasystern, "Titta på min hand! Den är fin!" Han höll den högt och var så till freds med sig själv att jag fick tårar i ögonen. På kvällen den dagen satt han på pottan och rev sönder toapapper, och tittade upp på mig och sa, "Jag vill inte ha en sån här hand" (och visade upp lillhanden), "jag vill ha två såna här" (och viftade med storhanden). Men han såg i alla fall ganska nöjd ut med sig själv och sin tillvaro - jag tror faktiskt att det bara var en reflektion över att det var svårt att riva sönder papper med en hand utan grepp.

Ekorrfamiljen: Vad kul att träffa en dysmelimamma med barn i samma ålder. Alltid skönt att ha någon att ventilera med och skönt för barnen också. Det är nog en positiv sak som jag känner att mina barn båda två har dysmeli så har de iallafall varandra.
Kommentarer från barnen ger en alltid ett hugg i hjärtat och är aldrig kul. Kramar.
Milisi: Kul idé med memoryt. Tråkigt bara att hon inte vill spela mer. MEn det kommer igen får vi hoppas. Skönt med en protes som fungerar. Även om tramsar så hoppas man ju att hon ändå lär sig något.
Ha en bra dag och helg allihopa. kram
hej allihopa :)
jag hoppar in här :) vill så gärna ha kontakt med mammor till barn med dysmeli...har en son på 5 år som har en vä hand som en "klo" .....höger ben har han inget vadben,ingen fotknöl å bara 3 tår!!!! skiljer 5 cm på benen, så han ska eventuellt göra benförlägning snart......finns d nån mer som vart i den sitsen att man ska välja eller inte välja när å om man ska förlänga????
bor i en liten by....där det inte finns så mycket om det hät tyvärr :):)
Välkommen alvinminny!!
Min son saknar "bara" 3 fingar på vänstehanden och halva armbågsbenet.
Han är snart 11 månader så vi har inte så stor erfarenhet av vården än så länge.
milisi: Vad söt hon är och så duktig! Smart med toarullarna.
Man blir uppfinningsrik som dysmeliförälder, det såg vi på träffen igår om inte annat. Christina från Röda korset visade massa bilder på hjälpmedel och anpassningar.
Vi har inte börjat med lära-gå-vagn till Vemund eftersom vi har en massa trappor och trösklar överallt, men jag såg bild på en anpassad sådan vagn. Insåg även att vi måste fixa något till cykelstyret i framtiden.
mammact: Jo, det var kul att det var nästan samma ålder på de små här.
Hmm, finns det statistik på vilken sida som är vanligast eller? Alla de andra tre jag mötte igår hade döttrar som hade dysmeli på höger och så berättade de om en kille (som inte var med) som hade på vänster, precis som Vemund.
Könsindelat eller? ![]()