• jelena2

Dysmelister 4

Då var det dags för en ny tråd! Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-31 05:53
    Nu finns vi även på Facebook! Där finns vi i en sluten grupp som heter Dysmelitråden.
    Sök gärna upp oss där!

• Svar på tråden Dysmelister 4
  • Augustiblomman

Kul att det gick bra, Jelena!! Vad

Vi köpte en termometer för ca två månader sen, än har jag aldrig sett den ligga på under 26 grader - och ändå är vi alla dunderförkylda! Båda barnen har läkartid imorgon, Sofía har en hemsk hosta och Daniel har utslag som han säger gör ont, och så påstår han att det det kliar i halsen också. Han är nog den som är friskast, ändå. Maken tror han har bihåleinflammation, och jag har vrålont i halsen och har ingen röst kvar. Uschan uschan!

Vi kom äntligen till öra-näsa-hals-doktorn i veckan som gick. Foniatristen på logopedstället tjatade en massa om att Daniel borde ha varit på hörselprov innan han började hos dem, men läkaren sa att det det inte kan göras förrän i 5-årsåldern!! Här har vi gått och väntat och väntat och så får man det beskedet... lite snopet. Hur som hels, så kommer han att bli kallad till nåt blodprov, vet inte riktigt varför, och huvudröntgen (för att se om han har polyper eller annat som gör att han andas med öppen mun, dreglar, snarkar osv). Håll tummarna!

Daniel hittade för nån dag sen ett munstycke till en gammal hårtork, trädde den på lillhanden och sa, "titta mamma, jag har en mekanisk hand!" Nu är det favoritleksaken. Undrar om grabben drömmer om en protes...?

• Ekorrfamiljen

Vad jobbigt med förkylningar och annat elände Augustiblomman! Förkyld kan man ju faktiskt bli utan att ha blivit kall! Hoppas ni kryar på er fort!

Min 4-åring Vendel skulle gjort hörseltest i våras, men det spårade ur och då blev han kallad förra veckan, men eftersom han har ADHD och sina autistiska drag så gick det åt skogen igen, mest för att hörlurarna och pluttarna han skulle flytta inte var gröna. Han får komma när han är 5 år istället.

Jelena: Kul med Funky kidz!! Jag ville ju ha Vendel på barngympa, men han fixar inte gruppaktiviteter utan leker vid sidan av liksom. På Funky kidz måste ju alla göra samma sak, samtidigt, annars blir det konstigt i leden.. Så, vi får byta gym till honom, för där han gick förut har de enbart Fk nu.,

Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • mammact

krya på er augustiblomman. tråkigt med förkylningar. Här är det också förkylt för tillfället.

Jelena skönt att hon vill gå på funky kidz igen . Goa tjejen!

Kram till alla som kämpar på.

• Augustiblomman

Ekorren, jag tror inte man klarar hörseltest som 4-åring, oavsett ADHD... kanske en tröst? Doktorn sa, att det finns vissa mogna barn (oftast flickor), som kanske klarar det vid 4 år... men det normala är vid 5! Enligt honom krävde små barn helt andra metoder, men som var såpass invasiva, att man inte använder sig av dem utom vid fall av svår hörselnedsättning - och det har inte Daniel, i alla fall.. och tur är väl det!

• Ekorrfamiljen

Fast jag tyckte att det verkade rätt simpelt.. Man sätter på sig hörlurar och när det piper så tar man en röd plutt och ställer på en bricka..

Men de var ju som sagt röda och hörlurarna var svarta, då gick det inte. Han hade bestämt att de skulle vara gröna (fast jag förberett innan och berättat att det inte var så) och när de inte var det fick han tokspel..

Det var ju annat också, han var arg för att han inte fick köra vår bil till kontrollen och sen var han arg för att han skulle till dagis och inte skolan osv osv. Det enda roliga var att han fick glass.

• Augustiblomman

Igår kväll och idag har jag traskat igenom hela j--a nätet i jakt på en billig biljett hem från Göteborg i november. Kan inte komma på nåt mer ställe att kolla på. Hittade nämligen en enkel resa härifrån för under 3 000 kr för oss fyra, och kände mig himla sugen att slå till, men vad hjälper det, om jag inte kan flyga hem igen sen för mindre än ca 15 000?! Jag är arg! Jag är besviken! Och sååå ledsen...

Glass är alltid roligt, Ekorren, det skriver både barnen och jag under på! Undrar just om jag inte skulle ta mig en nu... fast det får jag egentligen inte, jag skulle ju ta itu med vikten nu...

• mammact

augustiblomman: blir så irriterad när det ska vara så dyrt att flyga! Helt sanslöst ju! Kram

• Augustiblomman

Imorgon ska vi på kvartsamtal på skolan, maken ska försöka smita ifrån jobbet för att kunna vara med. (Tiden är strålande: 12.30-13.30!!! Är det för att så många föräldrar som möjligt ska kunna gå?!) Hur som helst, så tycker vi att det är viktigt att gå. För sedan Daniel började skolan har vi märkt att han allt oftare säger att han inte kan göra saker och ting själv, att han behöver hjälp - han som aldrig låtit sig hejdas av något hittills! Jag tror fröken hjälper honom för mycket, särbehandlar, tycker synd om honom, och det måste vi få stopp på med en gång!!

• Augustiblomman

Leta upp "Bright Shiny Beads" på Facebook, för er som är med! Armbanden är jättefina, och Molly, amerikanskan som gör dem, urgullig. Kontakta henne!! I've made these "Lucky Fin" bracelets in honor of my own daughter and all other children with a limb difference. Many parents have embraced them as well. I've sent nearly 40 all over the world now. I do not charge anyone for these bracelets. So if you or your child might benefit from receiving a Lucky Fin bracelet please contact me. Ekorren, eller alla förresten, Molly gör också armband för barn med diagnoser inom autismspektrat - fast dem tar hon 36 dollar för. (Fast de är inte gjorda av plastpärlor, förstås!)

Idag har jag tillbringat morgonen med att översätta och anpassa "Lottens brev" på dysmeliföreningens sida för att ta med till Daniels fröken på kvartsamtalet idag. Tack för tipset, vem det nu var i denna tråden, som kom med det! Hoppas bara att det hjälper!! Idag "kunde" Daniel inte ens äta fruktost själv.... HJÄLP.

• Ekorrfamiljen

Tack för tipset Augustiblomman!!! Hmm, 36 dollar har jag inte just nu, men jag ska absolut kolla in hos henne.

Vet ni, igår när jag var och röstade hamnade jag bakom en äldre dam vid valurnan. När jag kollade ner ser jag att hon har dysmeli på båda händerna!! Snabbt som tusan lämnar jag mina röster och går ikapp henne (med Vemund i vagnen.) Vi får en liten pratstund, den söta lilla damen och jag. Hon berättade att hon är född 1924, har dysmeli på alla lemmar och har klarat sig kanonbra i livet!! Hon berömde Vemund och så sa hon att med en rejäl portion envishet och tåga kommer man vart man vill. Så härligt att höra. Hjärta

Svar på tråden Dysmelister 4