• jelena2

Dysmelister 4

Då var det dags för en ny tråd! Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-31 05:53
    Nu finns vi även på Facebook! Där finns vi i en sluten grupp som heter Dysmelitråden.
    Sök gärna upp oss där!

• Svar på tråden Dysmelister 4
  • alvinminny
    Augustiblomman skrev 2010-10-09 14:43:20 följande:
    Behöver cykelstyren verkligen anpassas? Första gången vi kom till handkirurgen hade vi tusen frågor om hjälpmedel och diverse anpassningar, det var när Daniel var 6 veckor gammal och vi inte hade den blekaste aning om något. Doktorn bara skrattade och sa, att det enda som behövdes var att försäkra oss om att framtida cyklar med handbroms bromsades med höger och inte vänster hand. Ändå har Daniel knappt någon hand alls!

Kul att du hittade oss Alvinminny!! För att presentera mig: jag har en son på 3 år som har en liten hand med bara handlovsben och en "halv" tumme. Resterande fingrar var små knoppar med mininaglar på. Han opererades när han var 19 månader gammal, då försvann pekfingerknoppen, och långfingret och ringfingret bakades ihop, och bara lillfingret är kvar i ursprungsskicket. De tog ben från tårna för att förstärka och förlänga tummen och för att ge en stomme till det nya, "ihopsatta", fingret. Läkarna kommer antagligen att vilja förlänga dessa flyttade ben när de slutat växa (fast jag tror vi kommer att tacka nej till det - det verkar som väldans mycket smärta och stök bara för att vinna några millimeter). Som det är nu, är vi nöjda med hans starka tumme, men resten av operationen ser jag ännu inte någon nytta (och det var faktiskt en stor sorg att en pojke som föddes med 10 fingrar nu bara har 8). I övrigt kan jag väl säga att jag bor på Kanarieöarna, min man är härifrån, och att jag också har en dotter, Sofía, på snart 2 år. Hon har inte dysmeli eller någon annan "diagnos", men är en envis och charmig tjockis.

Vad gäller statistiken, står det överallt att det är fler pojkar än flickor som har dysmeli, det drabbar oftare de övre extremiteterna än de nedre, oftare på vänster än på höger sida. Mer detaljerat än så vet jag inte - för dessa siffror kan mycket väl dölja att flickor oftare har dysmeli på höger sida, eller hur?!
     kanarieöarna låter härligt :)
    svårt d där me operationer.......men va skönt att han har en stark tumme, d har alvin med å den har han mycke nyttta av..... alvins hand operationer har bara varit till nytta, men inte sista ben operationen....han går sämre än innan å nu vill d förlänga....vilket jag som du ä skeptiskt emot, skiljer 5 cm på benen!!! man vill juinte att d ska lida i onödan, å inte göra nått som förstörs :) även alvins sjukgymnast ä skeptiskt!!!
    då har du oxå ganska tätt mellan dina, alvin har en lillasyster Minny snart 4år, ingen dysmeli hon heller :)
    vi väntar vårat 3:e barn, man ä ju lite nervös att d ska va nått......men vi har gjort vad vi kunnat med special ultraljud, men d kan ju inte lova nått :)
  • mammact

alvinminny: Grattis till bebisen i magen. Det är inte alls vanligt att syskon har dysmeli. I vårt fall så tror de att det är något genetiskt mellan mig och min make som har gjort att båda barnen har det.

• Augustiblomman

Grattis till 3:an, Alvinminny! Som Mammact säger, dysmeli är ju nästan aldrig genetiskt... eller är det nåt annat "fel" du går och oroar dig över? jag vet inte om jag är en spåkärring, men med Daniel "visste" jag, sa t.o.m. till maken att jag hade känslan av att han blivit till för snabbt och att vi inte fått med oss allt. Med Sofía hade jag inga såna föraningar alls. (Det har hänt lite för ofta att jag vetat vilka som är ihop eller har gjort slut innan paret går ut med det, och har vid flertalet tillfällen drömt om graviditeter innan den blivande mamman själv vetat om det - men det hör nog inte alls till en dysmelitråd Och nej, jag får inga visioner om vinnande sifferkombinationer...).

• Ekorrfamiljen
    Augustiblomman: Visst berättade jag att jag hade samma känsla med Vemund? Jag hann liksom inte med när han blev till och så arbetade jag på ett ställe som ligger granne med habiliteringen. Varje dag när jag körde förbi där tänkte jag "dit kommer jag att gå med det här barnet".. Helt sjukt egentligen, men det blev ju så.

Samma sak när jag väntade Vendel. Jag var helt säker på att han var autistisk, så när han kom ut och var "normal" blev jag nästan förvånad.. Nu 4 år senare vet jag ju att han har ADHD och autism, men det har vi inte märkt/fått veta förrän nu!!
    Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • alvinminny
    mammact skrev 2010-10-10 15:59:08 följande:
    alvinminny: Grattis till bebisen i magen. Det är inte alls vanligt att syskon har dysmeli. I vårt fall så tror de att det är något genetiskt mellan mig och min make som har gjort att båda barnen har det.
    tack :)....okej ä d så, t oss sa dom att dom inte visste vilket!!!
    ! kramar t dej :)
  • alvinminny
    Augustiblomman skrev 2010-10-10 20:18:34 följande:
    Grattis till 3:an, Alvinminny! Som Mammact säger, dysmeli är ju nästan aldrig genetiskt... eller är det nåt annat "fel" du går och oroar dig över? jag vet inte om jag är en spåkärring, men med Daniel "visste" jag, sa t.o.m. till maken att jag hade känslan av att han blivit till för snabbt och att vi inte fått med oss allt. Med Sofía hade jag inga såna föraningar alls. (Det har hänt lite för ofta att jag vetat vilka som är ihop eller har gjort slut innan paret går ut med det, och har vid flertalet tillfällen drömt om graviditeter innan den blivande mamman själv vetat om det - men det hör nog inte alls till en dysmelitråd Och nej, jag får inga visioner om vinnande sifferkombinationer...).
    tack :)

min man kännde också på sej att d va nått me Alvin, d va konstiga på ultraljudet!!!!
    jag ä väll orolig för andra saker också, jag har ju inte nämnt nån stans att jag har en multihandikkapad lillebror....jämför man d med dysmeli, så ä ju inte dysmeli svårt på d sättet!!!!!
    d ä väll alla operationer man vet att ens barn måste gå igenom å alla elaka komentarer å så :)
    d här kanske låter lite konstigt, men vi har ganska många pojkar i våran släkt med mindre "fel" på!!!!
  • alvinminny
    Ekorrfamiljen skrev 2010-10-10 21:51:24 följande:
    Augustiblomman: Visst berättade jag att jag hade samma känsla med Vemund? Jag hann liksom inte med när han blev till och så arbetade jag på ett ställe som ligger granne med habiliteringen. Varje dag när jag körde förbi där tänkte jag "dit kommer jag att gå med det här barnet".. Helt sjukt egentligen, men det blev ju så.

Samma sak när jag väntade Vendel. Jag var helt säker på att han var autistisk, så när han kom ut och var "normal" blev jag nästan förvånad.. Nu 4 år senare vet jag ju att han har ADHD och autism, men det har vi inte märkt/fått veta förrän nu!!
    näe d har du inte sagt!!!.....otäckt att man känner på sej saker, fast d kanske ä bra, så man förbereder sej!!!! om man nu kan va förberedd, vet inte hur jag hade reagerat o jag fått veta me Minny att d va nått?! gjorde special me henne också!!!! hm man står för många svårigheter i livet....

kramar t dej
  • Ekorrfamiljen
    alvinminny: Vi gjorde ju 5 ul med Vemund varav ett i 3D och då tyckte jag att jag såg att det var något skumt med hans hand, men personalen viftade bort min oro och sen kryssade hon i att han hade 5 fingrar på varje hand. Det hade han INTE!! Jag hade gärna velat veta innan, för att vara förberedd, men när hon säger att allt är okej så tror jag ju det och när han då föds utan de där fingrarna så blev det en chock. Tråkigt tycker jag! Jag hade nog inte gjort något speciellt om jag vetat innan, men jag hade varit beredd.
  • alvinminny
    Ekorrfamiljen skrev 2010-10-11 09:44:30 följande:
    alvinminny: Vi gjorde ju 5 ul med Vemund varav ett i 3D och då tyckte jag att jag såg att det var något skumt med hans hand, men personalen viftade bort min oro och sen kryssade hon i att han hade 5 fingrar på varje hand. Det hade han INTE!! Jag hade gärna velat veta innan, för att vara förberedd, men när hon säger att allt är okej så tror jag ju det och när han då föds utan de där fingrarna så blev det en chock. Tråkigt tycker jag! Jag hade nog inte gjort något speciellt om jag vetat innan, men jag hade varit beredd.
    jaha oj gjorde ni d!!!!  vi har gjort med en läkare, dock inget 3d, hon har inte lovat oss nått men tycker att allt ser bra ut....har iaf sett båda benen i smalbenet,d ä skönt för d här med benförlägningen som Alvin ska göra känns så jobbig.....3ggr tror d att han behöver d å varje gång tar ett år :(
    vet inte riktigt vart ni bor? vi bor i västragötalandslän....d sa t oss att d va enda landtsinget som inte behövde tala om nått sånt??!!! sjukhuspersonal i all ära men ibland vet dom fasen inte hur d ska bete sej :)
  • Ekorrfamiljen

Här sa de att de inte kollar efter missbildningar på lemmar (bara hjärta, lungor, njurar och likn.) Det ul som var i 3D gjorde vi privat i Stockholm. (Och betalade nästan 2000:-  och ändå kan de inte säga vad de faktiskt ser! ) Vi bor på Gotland.

När är bebisen beräknad alvinminny?

Svar på tråden Dysmelister 4