• jelena2

Dysmelister 4

Då var det dags för en ny tråd! Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-31 05:53
    Nu finns vi även på Facebook! Där finns vi i en sluten grupp som heter Dysmelitråden.
    Sök gärna upp oss där!

• Svar på tråden Dysmelister 4
  • Neapea87
    Sarah84 skrev 2011-04-23 23:37:17 följande:
    Ne det blir ju lätt så.. Det är ju ofta långa avstånd också.
    Var ni på Gullbrana lägret? Umgicks ju mkt med en tjej som heter Isabell, tror hon då bodde på Tjörn. Skulle gärna vilja ha kontakt med henne. Men svårt & veta hur.
    Ja jag vet vem det är. Jag var kompis med hennes lillasyster Katarina. Om jag inte minns helt uppåt väggarna fel så hette de Johansson och föräldrarna Yvonne och Sören, Yngsta systern hette i alla fall Helena. Om det kan hjälpa på något vis. De bodde i Skärhamn. Alltid något att leta vidare på i alla fall... :)
  • Sarah84
    Neapea87 skrev 2011-04-24 00:00:50 följande:
    Ja jag vet vem det är. Jag var kompis med hennes lillasyster Katarina. Om jag inte minns helt uppåt väggarna fel så hette de Johansson och föräldrarna Yvonne och Sören, Yngsta systern hette i alla fall Helena. Om det kan hjälpa på något vis. De bodde i Skärhamn. Alltid något att leta vidare på i alla fall... :)
    Ja Skärhamn va de kanske, va fick ja Tjörn ifrån... Ja de är ju rätt många som heter Isabell Johansson i Sverige. & jag vet ju inte ens om hon heter de längre. Vi brevväxla mkt ett tag, men är ju som sagt många många årsen nu.
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Neapea87
    Sarah84 skrev 2011-04-24 13:59:56 följande:
    Ja Skärhamn va de kanske, va fick ja Tjörn ifrån... Ja de är ju rätt många som heter Isabell Johansson i Sverige. & jag vet ju inte ens om hon heter de längre. Vi brevväxla mkt ett tag, men är ju som sagt många många årsen nu.
    Skärhamn ligger på Tjörn. Postadressen är Skärhamn :) Jo det är ju svårt att hitta någon med ett så vanligt namn. På fb finns det säkert hur många som helst. Och Eniro är inte till stor hjälp såvida inte hon eller iaf föräldrarna bor kvar på samma ställe och det inte finns en massa med samma namn där... :-/ Men du tror inte du har kvar något gammalt brev med en adress någonstans i en låda? Då kunde du ju kolla adressen på Eniro och se om föräldrarna bor kvar där och ta kontakt via dem :)
    I have enough friends
  • Sarah84
    Neapea87 skrev 2011-04-25 03:11:03 följande:
    Skärhamn ligger på Tjörn. Postadressen är Skärhamn :) Jo det är ju svårt att hitta någon med ett så vanligt namn. På fb finns det säkert hur många som helst. Och Eniro är inte till stor hjälp såvida inte hon eller iaf föräldrarna bor kvar på samma ställe och det inte finns en massa med samma namn där... :-/ Men du tror inte du har kvar något gammalt brev med en adress någonstans i en låda? Då kunde du ju kolla adressen på Eniro och se om föräldrarna bor kvar där och ta kontakt via dem
    Ne jag tror inte jag har kvar några brev. Hade kvar alla brev länge, men tror att ja slängde dom för nått årsen =(
    Får se hur jag kan gå tillväga,
    Hon kan ju inte söka på mig heller då jag bytt efternamn 2 gånger efter de..
    Men jag får luska lite får vi se =)
    Du är inte vän med hennes lillasyster nu?
  • Cocco
    Neapea87 skrev 2011-04-23 22:53:58 följande:
    Förstår att det var lite kul att återuppleva gamla minnen! Jag har tänkt flera gånger att det hade varit så roligt att åka med min egen familj, bara för att jag minns hur kul det var, men ingen av oss har ju dysmeli, så vad ska vi göra där liksom... :) Och du har nog rätt i att det aldrig kan bli riktigt samma sak. Dock önskar jag ändå ibland att det fanns någon annan typ av familjeläger, för oss trista typer som inte har någon åkomma av något slag. För det var verkligen något speciellt med de där lägren tyckte jag! Jag såg alltid fram emot dem så mycket! :)
    När vi fick Milou så ringde jag upp min vän som är psykolog för att prata lite om allt annat som hade hänt runtomkring. Hans reaktion på dysmelin var. NI MÅSTE åka på läger för det är jättekul, min bror har ju dysmeli. Lägrena var typ det bästa minnena från barndom.
    Nu har jag väldigt stora förväntingar på årets sommarläger.
  • Neapea87
    Cocco skrev 2011-04-25 09:10:35 följande:
    När vi fick Milou så ringde jag upp min vän som är psykolog för att prata lite om allt annat som hade hänt runtomkring. Hans reaktion på dysmelin var. NI MÅSTE åka på läger för det är jättekul, min bror har ju dysmeli. Lägrena var typ det bästa minnena från barndom.
    Nu har jag väldigt stora förväntingar på årets sommarläger.
    Härligt att det verkar vara många som känner så! Det är klart att det ger dig höga förväntningar och det är ju förstås lite jobbigt. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det. Jag vet ju inte riktigt hur det är att vara vuxen på de där lägren, men jag vet att de allra flesta av barnen tyckte det var fantastiskt! Och jag tror att mina föräldrar uppskattade att lära känna andra föräldrar och äldre barn med dysmeli och det här att alla delar med sig och diskuterar både med- och motgångar. De brukar ju även ha väldigt intressanta och lärorika seminarier och föreläsningar.

Men om vi säger så här... VAD för sorts förväntningar har du? Hur föreställer du dig lägret, boendet, människorna, aktiviteterna etc? Hur föreställer du dig att det ska vara för barnen? Och för dig och din man?
    I have enough friends
  • Ulrika45

Hej igen, från en "ny" på den här tråden (skrev tidigare i år när vi fått veta att det barn jag bär på har dysmeli)! Jag följer era diskussioner med intresse o gläds över att det verkar finnas så många aktiviteter o så mycket engagemang. Nu en lite halvtorr fråga, de här lägre ni skriver så varmt om - är de dyra att åka på? Finns det subventioner när man får ett barn med dysmeli?

Vi kommer prioritera allt som är bra för vår lilla tjej, så klart, men man undrar ju ändå lite kring ekonomiska frågor också - just om det finns särskilda stöd.

Hej så länge från en som har 4 veckor kvar (längtar!!!)

• Sarah84
    Ulrika45 skrev 2011-04-26 20:44:24 följande:
    Hej igen, från en "ny" på den här tråden (skrev tidigare i år när vi fått veta att det barn jag bär på har dysmeli)! Jag följer era diskussioner med intresse o gläds över att det verkar finnas så många aktiviteter o så mycket engagemang. Nu en lite halvtorr fråga, de här lägre ni skriver så varmt om - är de dyra att åka på? Finns det subventioner när man får ett barn med dysmeli?

Vi kommer prioritera allt som är bra för vår lilla tjej, så klart, men man undrar ju ändå lite kring ekonomiska frågor också - just om det finns särskilda stöd.

Nej lägren är inte dyra med tanke på att det är helpension i en hel vecka om vi pratar sommarlägret. För vuxen kostar de 1600kr. Barn födda 2008 & senare är gratis & barn födda år 97-07 800kr. Dysmelisterna har vart billigare förr har jag för mig, men vet inte hur det är längre.
  • Neapea87
    Ulrika45 skrev 2011-04-26 20:44:24 följande:

Lägret kostar i år 1600 kr per vuxen (födda 1996 och tidigare), 800 kr för barn födda 1997-2007 och 0 kr för barn födda 2008 eller senare. Då ingår en veckas helpension (boende, frukost, lunch, middag, kvällsfika). För resten av kostnaden ansöker föreningenom bidrag från ditt landsting. Därutöver är det frivilligt att anmäla sig till eventuella utflykter som anordnas under lägerveckan och för dem betalar man själv.

Önskar er all lycka med er lilla tjej!
    I have enough friends
  • Neapea87
    Sarah84 skrev 2011-04-26 21:02:24 följande:
    Nej lägren är inte dyra med tanke på att det är helpension i en hel vecka om vi pratar sommarlägret. För vuxen kostar de 1600kr. Barn födda 2008 & senare är gratis & barn födda år 97-07 800kr. Dysmelisterna har vart billigare förr har jag för mig, men vet inte hur det är längre.
    Jaha, vi skrev visst på samma gång :)
    I have enough friends
Svar på tråden Dysmelister 4