• gravid74

*Snackis 10*

Här snackar vi vidare

~Axel 060910 + Anton 090331 ~
  • Svar på tråden *Snackis 10*
  • MiaC

Calibo: Ohh bygga nytt, vad kul =) Du får lägga ut lite bilder sen så man får se slutresultatet...

Mardrömmar, ja det har Sebbe också börjat få nu till och från. Som du säger LMH, det händer mycket och deras medvetande växer utanför den egna lilla sfären...

Idag har vi varit på bio... vi såg Rango... kan faktiskt inte rekommendera den... lite för vuxet innehåll... Sebbe som i vanliga fall sitter som klistrad i sätet for runt som en liten galning och var inte intresserad för fem öre... =/

• gravid74

Var med Axel på bio förra veckan och såg Hotell Gyllene knorren. Den gillade vi, innan visade de reklam för Rango och Axel blev helt livrädd för den lilla snutten så jag kände inte som om det var något för honom på länge.

Nu är Axel och U iväg på Familjegympa så Anton och jag har det lugnt hemma. Nu ska vi äta lite lunch.

• skojsan

Oj, vilket liv det har blivit i tråden igen, vad kul!

Har era barn börjat sminka sig? Frågar alltså er som fick tjejer 06. På Lottas dagis verkar nagellack och läppstift vara standard hos 4-åringarna och det är väldigt tjat om vem som får låna vems läppstift och varför inte Lotta får något läppstift av oss. Själv tycker jag att det är lite tidigt, men jag kanske inte hänger med i utvecklingen.

Lotta var hos tandläkaren idag för att röntga en skadad tand som blivit gråfärgad. Igår när vi pratade om tandläkaren och tanden sa hon: "Hoppas dom drar ut den, det verkar spännande!" Fick rapport under dagen om att den inte behövde dras ut, hoppas att hon inte blev alltför besviken.

Vi har hittills bara haft en magsjuka under våren och båda barnen klarade sig!

• gravid74

Tycker att smink är alldeles för tidigt, tillåter inte mina ettor i skolan att ha läppstift. Nagellack kan jag ändå tycka är okej men inte läppstift om det inte är på skoj i hemmet. Menar du att de har med läppstift på dagis   Axel fick en gång nagellack på sina tånaglar och det tyckte han var kul.

Idag när U skulle lämna barnen på dagis var det så få pedagoger på Antons avdelning pga sjukdom så han fick ta hem honom igen så han fick vara hemma. Man måste väl kunna begära VAB då trots att inte barnet var sjukt?

Fick höra något så hemskt förra veckan. Barnens kusins kompis hade dött knappt två år gammal. Han hade vattkoppor och fick hög feber i några dagar och när de åkte in dog han på akuten Jag har mått så dåligt över det. Läste sen att om man får hög feber vid vattkoppor så ska man genast åka in för de är farligt och kan ge följdsjukdomar. Hade jag ingen aning om. Just nu är jag iallafall inte sugen på vattkoppor, jag som innan bara har velat att de ska få det så att man blir av det.

I lördags var jag på barnmarknad i Härlanda kyrka. Fyndade en fin Po p -tröja till Anton för 5 kr

• UllenK

Usch gravid Axel hade hög feber 2 dagar nu när han hade vattkoppor. Tur att man ite vet allt

Här är det på g att vända med alla sjukdomar och allt. Jag hade en liten slänga av nån magskit i fredags men det förstörde inte helgen som tur vra. Vi hade det jättebra i Skövde(för er som har FB) Och jag kan absolut rekommendera arena skövde som alternativ till The reef i fredrikshamn. Det tog oss 2,5 timme att köra till skövde och sen sov i på billinghus, som jag itne rekommenderar tyvärr.

Skojsan,  här är det mycket m smink också, men det har nog med att göra att Nina är mycket för det just nu, men jag har sagt stop, gillar inte skräpsmink på barnen och på sin höjd har de läppsyl, men därimot har de fått sminkböcker så de sminkar "dockor" i målarböcker. Top Modell heter det och finns i massor av varianter, sen har jag sett att Elsa målat sig på armar och sånt men väldigt lite.

Kramkram tjejer

• Solaris

Fy va ´hemskt gravid! Nu vill jag verkligen inte att mina barn ska få vattkoppor, så jag komemr inte aktivt låta dom få det ( vill säga besöka bekanta vars barn har det så dom kan bli smittade).

Skojsan - Gällande smink  på förskolan så tycker jag det låter uppåt väggarna, vi tillåter inget smink öht & ingen av tjejerna har det heller på mitt jobb, nagellack är undantaget, så länge de fått naglarna målade hemma, men inget målande här på förskolan.
    Alida är lite intresserad, men jag är egentligen helt emot det, dock köpte hennes pappa ett kit på H&M med Hello Kitty nagellack och läppglans (rosa), och det är ok men hon får inte ta med det t. förskolan.

Jag gillar heller inte skräpsmink på barnen så det går bort, faktiskt. Har ochså sett dom målarböckerna Ullen nämnde, men än så länge har Alida inte upptäckt dom, som tur är
    Däremot är Alida närmast besatt av att ha på sig kjol/klänning i tid o otid, är era tjejer (06:or) det med???? hur stävjar man det? tycker att hon nångång kan ha jeans men det är nästintill omöjligt.

Ullen - Låter som en skön tripp bortsett från hotellet då.

Gällande sjukdomar hade vi ju "VABRUARI" och VABMARS här, var och varannan vecka, men sista halvan av mars var betydligt bättre och *peppar,peppar' kanske det  blir minimalt i april.
    Vi ska åka till Astrid Lindgrens värld i sommar och maken vill hemskt gärna campa(tälta) men jag är inte lika förjust, är det nån som har tips på boende som inte är alltför dyrt?! så jag kan övertyga honom om ett BÄTTRE alternativ!

Alida 060928 & Knut 090321
  • UllenK

Solaris vi har inte haft byxor på Elsa på ca 1år, det är bara stumpbyxor och leggings som gäller, kjol och tunika klänningar och jag är sååå trött på det nu och har börjat införa att när man är på förskolan får man vara fin men hemma kan man ha byxor. Lycka till

• Tina Lisa

Elina och Julian har fått nagellack några gånger, sen använder de läppcerat och Elina har ett med sig, men det har hon ju behövt mot spruckna läppar i vinter. Det är inte sånt de menar, barnen på dagis. Läppstift låter lite extremt för dagis. Kolla med personalen. Vad gäller kläder så är det byxvägran här med, dessutom vill ju Julian gärna vara som sin syster så det är en del klänningar, hårspännen, tunikor på honom också. Jag tycker inte det spelar nån roll, de får ha vad de vill så länge de har ordentligt på sig när de är ute.

• LMH33

Smink för 4-åringar låter ju helt vansinnigt. Skulle jag definitivt sätta stopp för. Sedan kallar Simon läppcerat för läppstift - oavsett hur många gåner jag rättar honom. Och det får/ska han ju använda, även på föskolan.

• UllenK

Snacka om en vecka som är helt galet rolig och oväntad. Fint väer ute, barnen iofs dåliga med snuva o feber, men vad gör det.

Jag har slagit till igen på familjeliv och vunnit andra pris denna gång.

http://www.familjeliv.se/Tavla_och_vinn/1.1188962

Sjukt roligt och väldigt passande då vi bestämt att vi ska låta bli att semestera nått längre i sommar. Vi ska slå på stort i stället i augusti.
    För .....sitter ni ner....Vi ska ÄNTLIGEN gifta oss. Ni på FB kan väl hålla det lågt där, hemligt än så länge där.
    Så den 27:e aug ska jag bli Fru Gustavsson. Sjukt......

kram på er alla

Svar på tråden *Snackis 10*