• Svar på tråden *Snackis 10*
  • Solaris

    Nu har jag endast 1 arbetskvar till semester, underbart var ordet. Trippen till ALV var väl sådär, Alida fick luftrörskatarr så vi fick uppsöka vårdcentral sedan så regnade det nonstop hela söndagen, men barnen verkade nöjda ändå och det är ju viktigast. Alida pratar fortfarande om Pippis hus och att hon vill åka dit igen, trots att hon vart sjuk

    Härligt med semester gravid, och extra underbart med 6 veckor ihop. Maken har ju semester nu, men ska iväg på två jobbresor i v.28 (min första semestervecka ,mindre kul ) samt i vecka 30. Eftersom hans företag är uppköt av ett Canadensiskt så är det "bara"svenskarna som har semester på sommaren och de verkar inte ha någno färståelse för detta.
    Nog klagat vi får iag 2 v. ihop och sedan är jag ju som vanligt ledig varje fredag.

    Något som däremot är väldigt kul är att jag har fått jobb på närmare håll, på en förskola i grannkommunen det är inte offentligt än, då jag inte skrivit på än så ni som har mig på FB, snäll askriv inget om det där.


     


    Kram på er alla o ha en skön sommar!


    Alida 060928 & Knut 090321
  • gravid74

    Så har man bara en halv vecka kvar på sin semester. Vi  har haft 6 underbara veckor tillsammans hela familjen.
    Två veckor tillbringade vi hos svärföräldrarna i Skåne och blev uppassade.
    Idag har vi varit på Borås djurpark och där fick vi vara med om en födsel av en Visentunge. Det var mycket häftigt. Axel var helt fascinerad.

    Annars händer det mycket med Antons språk. Från att knappast sagt några ord i början av sommaren pratar emellanåt 3 ordsmeningar och babblar på hela tiden. Han är ett litet charmtroll men han är väldigt envis och har en väldigt humör emellanåt.

    Hoppas att alla ni andra har haft en skön sommar.


    ~Axel 060910 + Anton 090331 ~
  • Solaris

    Hej alla!

    Härligt att få bli lite uppassad och omhändertagen,gravid!
    Kul att Anton börjat prata lite mer. för Knuts del lossnade det rejält nu i sommar och han snattrar för fullt, även om man inte alltid förstår vad han säger/menar.
    Vi har haft en bra sommar här med, blev ju ALV i början av sommaren, som blev halvlyckat pg.a att Alida blev sjuk och vädret kunde ju varit liiite bättre
    Som plåster på såren bokade vi Skagen över dagen med Stena Line. Hade en helt fantastisk dag på Skagen med massor av sol bad, god mat m.m, barnen och vi njöt i massor, kunde nästan tro att man var på Mallorca eller liknande, så nästa sommar blir deten långweekend i stuga i Danmark för vår del.
     Kändes motvilligt att åka tillbaka till Frederikshavn när färjan tillbaka hem skulle avgå.

    Sedan har det hänt en hel del annat sedan sist ochså, har börjat på nytt jobbi grannkommunen så istället för en timmes bilresa enkel väg till jobbet så är det lite mer än 20 minuter, LYX!

    Hoppas ni alla haft det bra i sommar!


    Alida 060928 & Knut 090321
  • MiaC

    Tjingeling på er flickor, ja man kan ju lugnt konstatera att sommaren och semestern flöt förbi
    alldeles för snabbt... skulle lätt kunna spenderat ett par veckor till med att bara vara...

    Vi har varit 4 veckor nere i Småland där vi renoverat vårt lilla torp. Jösses vad mycket jobb det är men det kommer bli sååå fiiint när allt är klart... om sådär 5 år =)

    Jaja, nu är man tillbaka i jobbträsket igen MEN om ganska så exakt 4 månader (minus en dag) är det julafton mina vänner, I löööv julen =) I början av nästa år kommer vi åka en vecka till Lindvallen eller Högfjället. Sebbe gillade verkligen att åka utför sist vi var iväg så nu gäller det att underhålla de nyvunna färdigheterna.

    Kram på er.


  • stina73

    Hej alla som fortfarande finns kvar här inne, har själv inte varit inne på hela sommaren.
    Men nu i födelsedagstider så tänker man varje dag på vilka av 06:orna som fyller år, tänk att de fyller fem år våra småttingar. Så ett stort grattis till alla som fyllt fem och som ska fylla fem.

    Stora kramar till er alla!


    *~*Oliver 060920 & Isabella 090513*~*
  • skojsan

    Stort grattis till alla blivande och nyblivna 5-åringar!

    Jag tycker att Lotta börjar bli lite mer "vuxen" nu, men Doris är fortfarande min lilla baby ibland, så länge jag bara kan. En dag när hon hade ställt sig på en stol för att visa hur stor hon var sa hon: "Jag är både liten och stor kan man säga". Precis. Idag ska de hem till en komips efter dagis och då är man ju lite stor.

    Någon som har en discokula att låna ut första helgen i oktober? Tips på vilken musik man spelar på discokalas för 5-åringar?

  • gravid74

    Ja tänk att våra septemberbarn redan fyller fem. Axel var helnöjd med sin dag. Eftersom han fyllde år på en lördag avklarade vi alla kalas den dagen. Han hade piratkalas med sina kompisar och på kvällen kom mina föräldrar. Han fick mycket lego som vi alla har haft roligt med.

    Denna vecka har varit lite sjukstuga för Axels del. Han var hemma måndag-tisdag med feber. Igår ringde de hem U för då hade han på nytt feber och hade sovit flera timmar på förskolan. Sen fortsatte han att sova resten av dagen och kvällen hemma. Vaknade först strax före nio imorse men då var han mycket bättre. Jag var på teater igår kväll så det var lite svårt att koncentrera sig när man visste att han var så dålig. Men ikväll hade han knappt någon feber så det är ju skönt.

    Anton är inne i en både go och trotsig period. Han snackar för fullt och han har mycket humor och han vet när han är rolig. Han och Axel bråkar tyvärr ganska mycket men emellanåt finns det ljusglimtar och de leker riktigt bra.

    Skojsan: Axel och hans kompisar dansar mycket till melodifestivallåtarna på dagis men just nu är det tydlgen  rock 'n roll som gäller typ Elvis. Har tyvärr ingen discokula,  hoppas att du hittar någon.

    Imorgon ska jag tillbringa dagen på bokmässan.


    ~Axel 060910 + Anton 090331 ~
  • gravid74

    Hade förresten varit kul att gå ut och äta middag någon kväll. Är det några som är intresserade av det?


    ~Axel 060910 + Anton 090331 ~
  • Solaris

    Hej alla!

    Passar ochså på att gratta alla nyblivna och blivande 5-åringar, jisses, snart har vi skolbarn
    Annars rullar allt på med heltidsjobb (för oss båda) samt förskola för barnen.
     Jag har ju inte jobbat heltid sedan Sept-07 då C var föräldrarledig med Alida, så det har varit lite ovant att inte ha någon ledig dag i veckan mer än helgen, men jag har lagt in lite lediga fredagar under hösten att se fram emot. Nu har jag ju dessutom närmare till jobbet och kan hämta barnen mycket tidigare än vad jag kunde innan.

    Nu i helgen har vi firat Alidas  5-årsdag i förskott med mor-och farföräldrar och våra syskon med respektive. Alida fick en hel del kul i presentväg bl.a Barbie, princessklänning, böcker, och mängder av pysselgrejor.Väldigt passande då hon älskar pyssel, rita osv.
    Annars är det VAB här för tillfället, Knut fick feber natten t. måndag så nu har vi turats om att var hemma.

    Gravid-Kul med piratkalas, kan tänka mig att det uppskattades. Hur är det, går killarna på samma avdelning?

    Skojsan- Kan inte anant än att hålla med, det händer nåt strax före 5-årsdagen och de förstår så mycket mer nu och man kan resonera med dem på ett helt annat sätt.Kul med discokalas, här blir der "rosa kalas" på söndag...
     Gällande discokulor så har jag sett det på Buttericks, för humana priser.

    Mia- Härligt med en vecka i fjällen att se fram emot efter jul-och nyårshelgerna. Och som du säger, gäller att ha ångan uppe när intresset finns.
     Vi har funderingar på Branäs i Januari, får se om det blir mer än funderingar   Stugpriserna är lite väl saftiga där, tycker jag.

    Restaurangbesök låter jättetrevligt, frågan är om vardagskväll eller helg  är bäst???? Jag jobbar ju ibland t. kl.17 och från mitt jobb och in till stan tar det inte mer än max 25-30 minuter.


    Alida 060928 & Knut 090321
  • skojsan

    Det blev en discokula i födelsedagspresent till Lotta, från Clas Ohlsson. Hon fick blunda och sen gå in i rummet där vi hade riggat den. Så tittade hon upp på den och sa "wow".

    Jag hade gärna gått ut och ätit, men blir så sjuk av att vara i miljöer med trådlöst och mobiler och annat

    gravid: tråkigt att killarna bråkar mycket, men desto bättre när de väl kommer överens. Lotta och Doris leker väldigt bra ihop, men när Doris är trött brukar hon slåss. Fast de blir snabbt vänner igen.

  • gravid74

    Solaris: Pojkarna går på olika avdelningar. Antons avdelning är det bar födda 09 och 10 och på Axels avdelning är det bara 06:or. De är bara 11 stycken och det är en sån harmonisk grupp. Endast 3 pojkar. Men de brukar ta in 07:or från en annan avdelining vissa tider under dagen.
    Vi har ju problemet där vi bor att alla väljer olika skolor så jag hoppas nu att några av dessa 11 kommer att välja samma skola som vi gör. Jag håller på att lobba för det men några har äldre syskon som redan går på andra så i de fallen kommer det ju självklart välja samma. Har redan lite ångest att han bara har ett knappt år kvar på förskolan. Vi är så himla nöjde med just hans avdelning.

    I helgen har vi svärföräldrarna på besök så U och jag gav oss iväg på en liten cykeltur till stan efter lunchen, fikade och cyklade om kring som förr i tiden.
    Imorse var vi ute och plockade trattkantareller, hittade nästan ett kilo så det blev svamp både till lunch och middag

    Vi har bokat solresa till Lanzarote i vinter och det ska bli gôtt. I mars ska vi åka skidor i Romme Alpin strax söder om Borlänge. Vi var där förra året och det var kanon för barnen. Vi bodde på ett nybyggt hotell vid backen som var väldigt barnanpassad med 2 lekrum och biofilm varje kväll. Kan verkligen rekommenderas.

     


    ~Axel 060910 + Anton 090331 ~
  • Solaris

    Skojsan- Kul att hon fick discokula i present. Måste varit poppis.

    gravid- Ja, det här året kommer gå fort, snart börjar dom i förskoleklass,  man hänger inte riktigt med.
    Skolan som ligger närmast oss ska visst vara bra, men jag kan fortfarnade sakna att vi flyttade ifrån götet, för isf hade jag gärna sett att hon fick börjat på internationella skolan på Guldheden (tror jag att den ligger), då hon är intresserad av engelska.
    Kul med lite semestrar att se fram emot.

    Nu är vi mitt inne i vardagskarusellen med jobb, lämning, hämtning på förskolan, vabbande m.m. det sistnämnda har det varit ltie av i omgångar de senaste två veckorna. Feber och lite förkylt har det varit här.
    Är rätt ok, ändå.
    Senare i höst ska jag och maken få en tumanhandhelg i Göteborg. Mannen bokade rum på Scandic Europa, så jag ser fram emot lite shopping, god lunch, fika , restaurangbesök och kanske några drinkar på stan tillsammans med maken.
    Första gången vi sover   på hotell i vår "gamla" hemstad.


    Alida 060928 & Knut 090321
  • gravid74

    Oj över två månader sedan förra inlägget, hög tid att göra ett nytt

    Här rullar allt på, Axel har kommit in i en tidigt sexårstrotsålder verkar det som. Är ofta arg och det är jag som råkar ut för hans utbrott, då är jag världens dummaste mamma. Men annars är båda barnen världens mammigast pojkar, det är bara jag som gäller.

    Anton har börjat att säga att alla där dumma och dumskallar, undrar vem som lärt honom det orden Lite trist idag när han sa att en tant var dum som han flörtade med på ett kafé. Han förstår nog inte riktigt innebörden.

    Skönt med jul snart. Är snart klar med julklapparna. I januari ska vi åka till Lanzarote och det ska bli skönt att komma ifrån tråkvädret här hemma.

    Hoppas att alla ni andra har det bra.


    ~Axel 060910 + Anton 090331 ~
  • Solaris

    Just det där med att man är dum får vi (jag) ofta höra här hemma, Alida" dumma mamma", Knut "dumma, dumma, mamma!
    Är nog lite trots på båda tror jag.  Oj, två  månaders sedan senaste inlägget gjordes Gravid- Underbart med med en solsemester att se  fram emot, vi hoppas komma iväg till hösten.

    Här rullarl ivet på i vanlig ordning. Eller vanlig och vanlig. Jag har bytt jobb för gott nu. Vikariatet på förskolan i grannkommunen blir en tillsvidaretjänst från och med 1 Januaari 2012, så istället för 1 timme enkel väg så är det max 30 minuter enkel väg och då är det när det är köer på Tjörnbron
    Kortare dagar på förskolan har dom ochså vilket är bara en bonus
    Ska dessutom gå ner i tid så efter nyår är jag ledig med kidsen varje onsdag, ska bli heeelt underbart, nån mer som är ledig med sina barn på onsdagar???? kanske ta en lekdejt isf?!


    Alida 060928 & Knut 090321
  • Fossing

    Hej alla! Fick ett mail från Familjeliv att min profil skulle tas bort om jag inte loggade in... Länge sedan någon skrev. De flesta vet väl via FB vad som hänt mig För er andra. Jag fick reda på i september att jag hade en hjärntumör opererades i december och fick under operationen en stroke som förlamade min vänstra kroppshalva. Ligger nu på Högsbo sjukhus på rehab och mår bättre, tar mig fram hyfsat med käpp men armen är orörlig.. När ska turen vända?

  • Fossing

    Det var ju inte meningen att "döda" tråden helt Ser att några blivit avregistrerad, jag har fått be om lösenordet ett par gånger, ett tecken på att man inte är inloggad så mycket längre..

Svar på tråden *Snackis 10*