*Snackis 10*
Här snackar vi vidare ![]()
Här snackar vi vidare ![]()
Jag känner inte igen mig i 4-års-trots-beskrivningarna eller 4-års-matkinkighet. Det låter mer som om ni beskriver vår 2,5-åring
Doris vill helst sova på sin pappa, och ibland sover båda med Doris fötter på pappas ansikte, ganska gulligt faktiskt men det sliter ju en del. Snart kan vi nog räkna 10-20 ostörda nätter på fem år.
Däremot är Lotta extremt långsam, maten får ta ett par timmar eftersom hon sitter och funderar så mycket mellan tuggorna. Jag tycker ändå att det är en härlig ålder, helgen som gick var jag själv med Lotta och vi pysslade nästan hela helgen.
Vi har heller ingen 4-års trots här hemma. Liam hade sin period mellan 2-3½ år då han var en total nej-sägare. Eftersom det var under min graviditet och Max första tid var det sjukt jobbigt (men fullt förståeligt). Men äntligen har man fått "lön för mödan". Nu är han ljuvlig! Jag undrar ofta hur vi haft sån tur att få en så härlig unge! Han har, som många vet, varit rädd av sig och blivit lätt ledsen och orolig när situationer uppstått med nya miljöer och människor. Men han har tuffat till sig vilket är en grym lättnad för en mors hjärta!
Max är sin brors motsats och är ett krutpaket och tuffing från start. Dock finns en mjuk sida som är otroligt mammig fortfarande. Jag inväntar dock denna bestämda killes nej-period, vilket jag INTE ser fram emot. Han har mitt humör och det kan bara bli på ett sätt...... R kommer få ta de flesta "striderna"
Trollsan - Jag hade problem med att Liam inte respekterade när jag pratade i telefon. Han slogs inte men ville fråga tusen och en saker för att jag skulle prata med honom och inte med personen i telefonen. För att visa att jag menade allvar med att han inte får störa när jag pratar i telefon så låste jag in mig på toa. Efter några gånger fattade han vinken. Kan vara värt att testa, men du kommer nog till en början ha en skrikande och sparkande unge utanför dörren. Men då slipper du värja dig i alla fall. Kanske någon som har ett bättre förslag, för det här är säkert inte pedagogiskt för fem öre. Men det har fyllt sin funktion för min del dock...
Stina - Det där tjuriga kanske handlar om att han vill ha mer uppmärksamhet, Liam blir väldigt tjurig när jag ger Max mer tid (i vissa situationer). Det blir lätt så att det stora barnet får klara sig själv mycket, men man får inte glömma att de stora fortfarande är små
Jag vet inte om så är fallet för dig, men detta har jag uppmärksammat med mina barn i alla fall.
Låter jättesnyggt Barbella.
Vårt är i ek (givetvis
) släta med lätt fasad kant, mörkgrå grantiskivor, rostfria vitvaror och en jätte köksö. Inte alls som innan även om vi hade ek då med
Trollsan: Låter inte alls kul och känner igen det lite. Men jag är väldigt tydlig jämnt med att när mamma och pappa pratar i telefon är det inte ok att tjöta. Mycket pga av att Mats har många jobbsamtal på kväöllarna.
Här har vi heller ingen 4 års trots i allafall inte än så länge peppar peppar. Han är för det mesta lugn och harmonisk. Han är dock väldigt trött på eftermiddagarna och håller knappt ihop vid middagen ,men när det är dags att gå och lägga sig brukar han piggna till.
Anton har däremot en vilja av stål och är väldigt envis och visar vad han vill. När han är i närheten går det inte att prata i telefon utan att han får ta över luren.
Idag har Anton och jag varit en tur på Freeport. Jag var en av dom som fick ett pendlarkort av Västtrafik och det gäller i hela regionen så därför fick jag passa på att utnyttja det. smidigt att ta tåget dit. Köpte inte så mycket, blev några julklappar.
Nu kallar sängen, godnatt.
Kommer garanterat bli jättesnyggt, Barbella, även om jag är ett big fan of ek så är vitt högblankt mycket snyggt, för att inte tala om era val av vitvaror och bänkskivor. När vi (när det nu blir) får tummen ur (och pengaran) till att fixa källaren, så vill jag ha vita högblanka underskåp i tvättstugan, så himla snyggt.
Va fint det blivit Ullen, kikat in på din blogg samt FB.
Roligt att fler o fler skriver lite mer i tråden nu.
Alida är en skön ålder nu(bortsett från maten då), har så mycket "kloka" funderingar o tankar såsom ikväll när C nattade henne och de skulle "bestämma" vart de ska åka och köpa lördagsgodiset, och inte var överens då menade hon att "när jag blir stor kan jag köra bil själv och kan bestämma själv var jag ska köpa lördagsgodis." Hon kan ochså "störa" en del när jag pratar i telefon , med att fråga en massa skaer som ALDRIG annars skulle frågat.
Ibland har jag gått in ett anant rum ,men då har dom båda blivit "hysterika" så det har inte funkat jättebra, men nu har det blivit liiite bättre.
Gokväll!
Imorgon ska Axel få följa med mig till skolan och få vara en elev för en dag
U ska lämna honom vid första rasten för sen har jag halvklasser resten av dagen då vi jobbar med veckans bokstav. Axel är väldigt spänd på detta.
I helgen har han tjatat jättemycket om att han ville åka till IKEA. Han gillar att äta i restaurangen där. Han har aldrig varit på lekavdelningen så jag berättade för honom att det fanns en lekavdelning där som mammor och pappor kan lämna sina barn medan de handlar. Axels kommentar var "Vad himla taskigt"
Vi får väl ta en tur dit nästa helg kanske.
Tack Barbella, hade inte ens tänkt tanken att han kanske känner sig osynlig, kan verkligen förstå om han vill ha mer uppmärksamhet för som sagt just nu så sk'äller jag ju bara på honom, kanske skulle ge honom lite extra tid just nu.
hahhahha, Gravid. Det är ju för härligt hur barn tänker. Mina är skitsura att dom inte får åka med för att det blir ju bara Axel (min) som får leka då ju. 
Igår morse sa Axel vid frukosten. "Pappa hur ska vi lägga upp taktiken idag?"
U brukar säga det ganska ofta så det är så kul hur de använder våra uttryck. Vår taktik blev i allafall att gå på Familjegympa på Fysiken. Kan verkligen rekommenderas, det var först uppvärmning och sen redskapsgympa och så avslutades det med lekar. Anton var också med men han får stanna hemma i fortsättningen för han gjorde som han ville och Axel tramsade mycket pga Anton. Både U och jag köpte för ca 7-8 år sedan 10-kort på Fysiken och de använde vi 2-3 gånger så nu ska vi äntligen få använding av dom. Det är såna där gamla papperskort, så de såg lite förvånade ut när vi kom med de korten
Idag har vi bokat skidresa. Vi ska till Romme Alpin nära Borlänge vecka 7.Det ska bli kul, få se om Axel vill åka slalom nästa år. I år var han inte sugen.
Igår vaknade jag med världens nackspärr och kunde inte komma ur sängen på länge. Idag är jag bättre som tur är men jag har varit hemma från jobbet idag också. U och Anton är på Universeum så Axel och jag är ensamma hemma. Han är i en sån himla rolig period nu. Han har fullt med idéer. Idag hittade han på ett recept på en kaka som vi precis gjort så nu står den i ugnen. Ska bli mycket spännande. Den innehåller bla morot, choklad, valnöt.
I söndags bestämde han även vad makaronipuddingen skulle innehålla. Den innhöll mycket grönsaker för det är nyttigt för kroppen berättade han.
Anton är däremot inte i en lika charmig period, det är ganska mycket gnäll och vilja där.