• gravid74

*Snackis 10*

Här snackar vi vidare

~Axel 060910 + Anton 090331 ~
  • Svar på tråden *Snackis 10*
  • skojsan

Jag vill gärna ha tips på läggningsrutiner, eller snarare "vardagskvällsrutiner". Vi kommer hem vid 17-tiden. Då fikar vi eftersom det är snabbast att fixa iordning. Klart ca 18, det tar en stund med alla kisspauser och "jag ska bara". Middagen hinner jag då fixa till 18.30 eller 19 och den tar ju minst en timme att äta den, Lotta äter långsamt. Städning, tandborstning och bädda sängarna (som oftast är en koja eller allt har åkt ner på golvet efter hoppning)... läsningen är klar ca 20.30. I värsta fall kan det gå ytterligare en eller två timmar innan de har druckit vatten, kissat, mera vatten, pratat, sagt åt varandra att vara tysta och slutligen kommer till ro.

Hur gör ni? Middag (snabbmat?) direkt och sen kvällsfika eller fika och sen middag? Ett tag försökte vi fika-middag-fika men det gick ju inte. Tacksam för tips!

• Solaris

Skönt att det verkar ha gått bra med Antons inskolning, gravid. Snabbinskolning har jag aldrig tidigare hört talas om, på mitt jobb kör vi på två veckor och föräldern är med dom första dagarn eller hela första veckan beroende på barnet..

Stina : usch, din stackare, hur mår du nu?  hoppas R har avlastat dig när du kom hem från sjukhuset.

Skojsan: Gällande vardagskvällsrutiner, så brukar vi oftast  var hemma  mellan 17:30-18:00 och då är  försöker jag (eller C om det är han som hämtar den dagen) snabbfixa  middag så fort det går. På helgerna gör jag storkok av köttgrytor, köttfärssås, kötbullar etc så vi kan värma  och koka Potatis/ris/pasta till och kunna langa fram middagen på max 30 minuter. Oftast funkar det hyfsat.

Det är oftast mkt. enklare de dagar jag slutar tidigare och vi är hemma senast 15:30, för då är barnen inte lika trötta o griniga och då tar jag mig tid att laga en pastasås el. dylikt.

När middagen väl  är uppäten får Alida & Knut på sig pyamas och sedan får Knut en flaska välling . Sedan lägger vi varsitt barn jag & C. . Knut lägger vi vid 19-tiden och Alida 19:30, och det funkar bra, tycker vi.

Min syster håller sakt men säkert långsamt att bli bättre, efter att ha legat på Neuro-intensiven på Sahlgrenska i 2 veckor får hon nu flytta över t. en valnig vårdavd. Den
     har inte hittat vad som kan vara fel.
     Ett tag trodde dom att det var nåt virus som satt sig på hjärnan. Så dom har testat en massa olika mediicner och likande för att dämpa hennes Epilepsiliknande anfall. Sedan har hon vari nedsövd i i vecka för att dev trodde att de kan ta bort anfallen av detta. och det verkar som de kanske, kanske lyckats med det för nu var det några dagar sen de väckte upp henne och hon har INTE haft några anfall än.
    .Och detä r ju positivt, så vi ser försiktigt framåt nu, o et känns skönt på ett sätt.

Oj, detta belv långt, hopaps ni orkade läsa!

Alida 060928 & Knut 090321
  • skojsan

Tack Solaris för din beskrivning! Skönt att höra att din syster är bättre. Hoppas att det var något tillfälligt och inte kommer tillbaka.

En följdfråga: när vaknar barnen på morgonen om de vaknar själva resp om de blir väckta?

• Solaris

Varsågod, Skojsan! Ja, det känns som det vänder nu, även om vi är lite oroliga över så att hon inte fått någon hjärnskada som följd, men det verkar inte så för, hennes kille och mina föräldrar känner hon igen samt han visade kort på Alida & Knut häromdagen o då kände hon igen dom, så det känns ju tryggt iallfall.

Knut vaknar i stort sett alltid mellan 5-5:30, då får han en flaska välling i sängen och om det är helg eller min lediga dag försöker vi få honom att somna om annars får han gå upp med oss, ( den som lämnar barnen går oftast upp vid 5:30, vilket oftast är C då jag börjar så tidigt).
    Alida får vi oftast väcka en hlavtimme innan vi åker till förskolan, så får hon på sig kläder och på sin höjd ett glas mjölk, hon har ingen aptit så tidigt på morgonen, om man ska få i hene en rejäl frukost får man vänta tills efter 8:00

Alida 060928 & Knut 090321
  • gravid74

Våra kvällsrutiner är följande. Vi äter middag någon gång mellan 17-17.30. Sedan tittar de på bolibompa ( Axel har stenkoll på när klockan är sex). Vid sju tar vi på pyjamas och så lägger vi dom. Axel är jättesmidig och har nästan alltid somnat före åtta. Anton är krånglig. Bara jag får lägga honom och de senaste kvällarna har han blivit vansinnig när vi gått in på rummet så klockan blir ofta nio innan han somnar. Axel brukar gå upp vid sju men det är ofta Anton som väcker honom med sina skrik, han har ett dåligt humör på morgonen. Anton vaknar oftast när jag går upp 6.30.

• LMH33

Skojsan - Det där med kvällsfika skulle aldrig fungera hos oss, varken före eller efter middagen. Det har vi helt enkelt inte tid till. Lukas är ju bara 10 månader så han får sin middag mellan 17 och 18 lite beroende på hur hungrig han är. Ibland samtidigt som vi äter, ibland medan den andra förälderna lagar mat.

Nu är det ju en av oss som är hemma med Lukas (S ett tag till och sedan jag igen) och då är det mycket lättare att hinna med, vi hämtar Simon tidigare etc. Men ofta är ju Simon riktigt hungrig efter dagis och kan inte vänta till middagen. Då brukar han få en banan eller liknande. Är det jag som hämtar brukar jag ha med mig något som han kan äta på bussen eller i bilen, för då kan han oftast leka för sig själv sedan och man kan börja laga middag direkt vid hemkomst. Oftast lyckas vi då ha maten klar klockan 18, eller senast 18.15 (han bryr sig oftast inte om Bolibompa, eller så spelar vi in).
    Det innebär att vi är färdigätna klockan 19. Simon vill gärna ha efterätt men det får han nästan aldrig på vardagarna. Fruktyoghurt eller frukt kan han få efter maten, om han ätit upp. Klockan 19.30 börjar vi lägga Simon, den andra föräldern tar Lukas som oftast vill sova mellan 19.30-20.30 beroende på hur mkt han sovit på eftermiddagen. För Simon läser vi böcker medan han dricker varm mjölk i sängen och sedan är det tandborstning och sovdags. Förut låg vi med honom tills han somnade men det tar så otroligt myckiet tid från kvällen för det kan ta 45minuter ibland efter sista boken. Så nu sitter ni utanför rummet i en fåtölj och kan antingen jobba lite på laptopen eller lyxläsa  Han somnar mellan 20.30 och 21.15. 

Simon sover till 7.30-8 för det mesta om han inte blir väckt. När vi måste passa jobbtider väcker jag honom 6.45 (lagom till Dora på Nikelodeon ). Lukas vaknar alltid 5.45-06.00 - men han är ju som sagt bara 10 månader, hoppas det går över

Solaris - Skönt att höra att din syster verkar vara på bättringsvägen. Hoppas verkligen att hon klarar sig utan men och att de lyckas ta reda på vad det var för fel.

Vet ni förresten att det är barnfilmfestival på Världskulturmuseet just nu. Verkar finnas några roliga filmer/program även för 4-åringar.

• Heeso

hej hej alla
    Inte så aktiv men försöker läsa ibland. vi har precis varit i fjällen och kom hem idag så nu måste man ju försöka komma ikapp med "internet-abstinensen"

Vad kul det låter med filmfestival för kidsen. Kan ju vara värt att kolla upp. Hur länge håller den på?

Skojsan: våra rutiner:
    06.30-08.00 vaknar barnen om de själva får bestämma. Vaknar Märta innan kan hon somna om när hon får välling. Även Agnes går att somna om före 07.00. Skulle säga att ca 07.00-07.15 är den vanligaste "gå upp" tiden.

Mellanmål vid 14.30´-tiden när jag hämtat från dagis (jag är ju föräldrarledig).
    Sen äter vi middag vid 17-18 tiden och det gjorde vi även när vi jobbade. Var hemma ca 16.30-16.45 och då kan middagen vara klar ca 17.30
    Ibland TV  om vi hinner och kommer ihåg men inget måste. Hon tittat snarare på TV vid 18.30 tiden till ca 19.00-19.15 tiden då pyamas och tandborsting påbörjas. Ligger i sängen vid 19.30 och sover oftast före 20.00.
    Märta lägger vi bara ungefär samtidigt som Agnes.

• Fossing

Intressant att läsa om andras läggningsrutiner.
    Thea lägger sig oftast runt 19:30 och behöver att någon sitter med henne men det är något vi snart vill försöka få bort. Lilla Elsa har inga rutiner ännu

En annan fråga:
    Leker era barn ofta med kompisar efter förskolan?
    På Theas avdelning blir det mer och mer vanligt att någon går med en kompis hem. Tycker det är lite tidigt när man bara är 4år!?

• gravid74

Har haft en härlig helg med 3 kollegor. Vi åkte iväg till den ena tjejens sommarstuga och sov över från lördag till idag. Vi har haft så himla mysigt och det var så skönt att bara få vara jag och slippa springa efter barn.

Imorgon börjar allvaret för oss för då ska U börja jobba igen så nu blir det hämta och lämna på dagis med två ungar. Jag kommer mest att hämta och U att lämna.

Fossing: Nej Axel har aldrig gått hem till någon annan ensam efter förskolan. Men nu när vi varit föräldralediga har det hänt att vi bjudit hem någon annan föräldraledig mamma med barn från hans avdelning eller så har vi gått hem till dom.

• LMH33

Den enda som Simon har varit hos och lekt ensam är granntjejen med syster (6 och 3 år). Men de bor precis mittemot så det är ju inga problem. Han går bara hem när han tröttnar.

I Simons grupp är det ganska vanligt att föräldrarna lämnar barnen på barnkalas så det har jag gjort en eller ett par gånger när det verkat lägligt.

Utöver det har jag träffat några av Simons klasskompisar tillsammans med föräldrarna och en av dem har varit här och lekt ensam. Skulle egentligen inte ha något problem med att Simon lekte ensam hemma  hos dem. Men hellre på helgen då. Tycker han är så trött på vardagarna så jag känner nog att det inte skulle funka så bra.

Gravid - Hoppas det gick bra idag.

Svar på tråden *Snackis 10*