Karl Fazer skrev 2010-03-22 20:56:32 följande:
Fördelen med funktionskläder är att de klarar mer vatten än "vanliga" ytterkläder. MEN Pops funktionskläder eller fix för den delen är inte helt vattentäta. Bara galonkläder är helt vattentätt. Oavsett hur dyra funktionskläder man köper behöver man även ha galonkläder, i alla fall om barnen är på dagis och är ute. Hemma kanske man går in om det regnar mycket...
Håller nog inte med... för att var på säkra sidan googlade jag lite om galon och vattenpelare.... och galon har 5000mm.... det finns flera funktionskläder som har mycket högre än det, goretex har tydligen 80000!!
Sedan skall ju sömmarna vara tejpade, och vissa funktioneplagg tål mer än andra (vattentäta kallas även de som har 2-3000 mm vattenpelare...)
Och NEJ, NEJ, NEJ

Man behöver inte galon!!! Det där är helt fel tänk! Mina barn är både torra och varma i sina funktionskläder, och de går på dagis och är ute varje dag! Och jag har själv gått en timmes promenad i spöregn för att kolla min softshelljacka och blev inte ens fuktig på insidan....
Däremot är ju galon lättare att spola av, och vattentäta kläder måste ju rengöras för att hålla sin funktion. I riktigt geggamojaväder kan det därför vara skönt med galon ibland, likaså på fötterna... goretex är bra, men när det bara är gegga så blir det stövlar hos oss, skiter täpper ändå igen goretex skorna....