• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • Cotopaxi
    The Maria skrev 2011-04-05 14:09:54 följande:
    Är det en farynx-lambå hon får då? Den var ett litet "helvete" att sätta in då man iaf på mig tog en skinnbit i halsen och satte upp i gommen. Smärtan i munnen var inte det värsta utan det var att svälja. Kändes som värsta möjliga halsinflammation. Men det går ju över hyfsat fort. Sedan dess har jag inte haft några problem alls. Mitt tal har förbättrats avsevärt. Innan var det inte många som förstod vad jag sa. Det hörs fortfarande att jag inte kan säga alla bokstäver men så var jag också 15 när jag äntligen fick göra den där operationen... Jag känner inte av någon lambå och jobbigt är det definitivt inte.  
    Åh tack för svar! skönt att höra att talet förbättrades och att allt känns bra nu! förstår att det måste ha känts konstigt när man satt dit den. Hur kommer det sig att operationen blev först när du var 15, varför gjorde man det inte tidigare?
  • The Maria
    Cotopaxi skrev 2011-04-05 20:35:22 följande:
    Åh tack för svar! skönt att höra att talet förbättrades och att allt känns bra nu! förstår att det måste ha känts konstigt när man satt dit den. Hur kommer det sig att operationen blev först när du var 15, varför gjorde man det inte tidigare?
    För att dom inte trodde på mig när jag sa att det var ett hål kvar i gommen, att jag fick upp mat i näsan fortfarande. Till slut använde dom kamera och tittade när jag pratade och då såg dom problemet... Hoppas sannerligen att din flicka får göra operationen tidigare om hon behöver den.
  • Cotopaxi
    The Maria skrev 2011-04-07 11:55:36 följande:
    För att dom inte trodde på mig när jag sa att det var ett hål kvar i gommen, att jag fick upp mat i näsan fortfarande. Till slut använde dom kamera och tittade när jag pratade och då såg dom problemet... Hoppas sannerligen att din flicka får göra operationen tidigare om hon behöver den.
    Aha, det var därför. DOm gjorde undersökning med kamera i somras och det var därför hon fick opereras igen då de såg att gommen var för kort. I juni ska de filma igen för att se om de lyckades förlänga den tillräckligt.

Vad märkligt att de inte trodde på dig tidigare?
  • ELJAC

Hej!

Nu är det bara veckor kvar tills dotterns syskon föds. Precis som dottern kommer även det här barnet att vara född med spalt och antagligen dubbelsidig. Blir det mer resor till sjukhuset om bebisen behöver gomplatta? Hur har ni andra gjort, kan man ta tillfällig föräldraersättning de dagar man måste till sjukhuet (som ligger väldigt långt bort)? Kan båda föräldrarna åka med då eller hur gjorde ni? Med dottern åkte vi oftast tillsammans med mormor, men nu blir det lite svårare när vi redan har ett barn som inte går på dagis. Det vore ju skönare om vi kunde lämna henne hemma hos mormor så hon slapp sitta i bilen fyra timmar.

• Elin7806
    ELJAC skrev 2011-04-15 17:41:32 följande:
    Hej!

Nu är det bara veckor kvar tills dotterns syskon föds. Precis som dottern kommer även det här barnet att vara född med spalt och antagligen dubbelsidig. Blir det mer resor till sjukhuset om bebisen behöver gomplatta? Hur har ni andra gjort, kan man ta tillfällig föräldraersättning de dagar man måste till sjukhuet (som ligger väldigt långt bort)? Kan båda föräldrarna åka med då eller hur gjorde ni? Med dottern åkte vi oftast tillsammans med mormor, men nu blir det lite svårare när vi redan har ett barn som inte går på dagis. Det vore ju skönare om vi kunde lämna henne hemma hos mormor så hon slapp sitta i bilen fyra timmar.
    Grattis till den lilla!

Philip hade gomplatta från att han var sex dagar och fram till att han opererade läpp och näsa. Vi var hos tandläkaren ungefär varannan vecka för justering. De slipade den och höll på så att den inte skulle skava. Barnet växer ju hela tiden. Jag åkte alltid själv. Det tog inte så lång tid. Max 10 minuter typ. Fast vi tillhör Karolinska och han har enkelsidig så plattan skulle mest fungera som stöd åt näsan. Jag tänkte således aldrig på tf föräldrarpenning. För mig var det liksom rutin och trevligt - då fick jag ju träffa massa andra förldrar med barn med lkg. :)
  • aihpoz

I fredags föddes Elias och är helt spaltfri,känns skönt att slippa gå igenom allt det en gång till.

~* Liam *~
  • Mary Jo
    aihpoz skrev 2011-04-24 16:16:29 följande:
    I fredags föddes Elias och är helt spaltfri,känns skönt att slippa gå igenom allt det en gång till.
    Grattis! Vad skönt att att han var "hel" !
  • ELJAC
    Grattis till sonen!
  • Elin7806
    Stort grattis!
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15