snava skrev 2011-04-25 20:50:55 följande:
Hejsan,
När jag tittade runt på nätet hittade jag denna tråd och tänkte passa på att ställa några frågor.
Vi har nyligen fått en liten dotter med gomspalt i mjukagommen och en liten bit in i hårda gommen.
Vår tjej är född utan uvula, el gomsegel. Undrar om de vid operation skapar en till henne eller hur det fungerar?
Tjejen är inte godkänd på oae testen och audionomen säger att det ev kan bero på vätska bakom trumhinnan - vi fick info om att detta kan hända när vi var i Uppsala. Min fråga är nu om någon annan varit med om detta och hur dåligt ni upplevt att era barn i så fall hört. Vi upplever att det inte finns speciellt mycket reaktion på ljud över huvudtaget. Hon regagerar inte på visselpipor, hundskall, storebror som för oljud eller liknande.
Hoppas att det är okej att jag hoppar in i er tråd och ställer frågor.
Hälsningar från Åsa
Grattis till dottern! Vår dotter har just fyllt 4 och föddes med en väldigt bred dubbelsidig gomspalt. Vid operation av mjuka gommen skapade dom ett gomsegel (fråga mig inte hur dom får till det) som har sett bra ut.
När det gäller hörseln tog det några gåger innan hon fick ok på testet när hon var ny, vår dotter var sen väldigt högljudd och lite stökig innan första operationen ( vid 8 mån) av mjuka gommen. Det var väldigt stor skillnad efter op, hon blev mycket lugnare och tystare så min teori är att det måste nästan blivt lite resonans på nå vis i huvudet och kanske svårt att höra innan. Efter operation av hårda gommen blev det ytterligare bättre. Nu senaste op så fick hon rör i öronen och nu hör hon jättebra, vi förstod nog inte hur dåligt hon hörde innan, vätskan fylldes nog på lite i taget i örat. Barn med gomspalt får mycket lättare vätska bakom trumhinnan, så det låter som om det skulle vara bra om er flicka får rör vid hennes första operation. För vår dotter hade det varit bra om hon fått det tidigare än hon fick.