• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • The Maria
    aihpoz skrev 2011-05-06 23:01:26 följande:
    Säger grattis till kommande men beklagar samtidigt det som måste gås igenom igen.Mina tankar kretsade bara kring spaltfrågan när vi skulle göra ultraljud med grodan.Som tur var visade sig inget och han kom ut hel.Jag har enkelsidig läppspalt och äldsta sonen har dubbel läpp,dubbel gom och enkel käkspalt.Vi har hela tiden varit inställd på att bara ha ett barn så nu när vi har två är vi mer än nöjda.
    Tack! Har ju helt missat det här inlägget. Med Ivan hade jag helt "glömt" att han kunde ha spalt. Den här gången tänkte jag att det inte borde slå igenom igen. Vi skaffade dessutom en gravidförsäkring (den där man får pengar för spaltbarn) för jag tänkte att då blir det garanterat inget spaltbarn. Men det sket sig. Vad gäller fler barn har jag alltid tänkt mig att en tredje ska komma om tre-fyra år. Men nu känns det så där. Mycket kan ju hända ännu visserligen...
  • The Maria
    eåadli skrev 2011-05-12 20:45:24 följande:
    hej! jag är ny här....... min dotter föddes med lkg, vi bor i stockholm. jag läste att du var nöjdare med vården i upsala, blev lite nyfiken på varför?? mvh
    Internmailar dig. 
  • eåadli

hej!! vi är nya här, roligt att se att man inte är ensamma........

• Tigern1752

Hej!
    Så skönt att hitta den här tråden.

I februari föddes vår lille David med en läppspalt. 7 juni väntas en operation. Positivt att Malin verkar vara bra, för det är hon som ska operera David.

Jag är orolig för operationen, hur funkar det med fastandet innan. David är 3 månader och ammar flera gånger på natt.

• The Maria
    Tigern1752 skrev 2011-05-13 10:04:00 följande:
    Hej!
    Så skönt att hitta den här tråden.

I februari föddes vår lille David med en läppspalt. 7 juni väntas en operation. Positivt att Malin verkar vara bra, för det är hon som ska operera David.

Jag är orolig för operationen, hur funkar det med fastandet innan. David är 3 månader och ammar flera gånger på natt.
    Hej och välkommen! 

Eftersom han är så liten lär han gå först på morgonen. Han lär få fasta från ca 4 kanske och då får du och han gå upp och mata och göra allt sånt klart innan dess. Se till att "proppa" honom med mat. Blir det sedan förseningar får man göra allt för att distrahera och underhålla så dom inte inser hur hungriga dom är... 
  • aihpoz
    The Maria skrev 2011-05-12 20:51:03 följande:
    Tack! Har ju helt missat det här inlägget. Med Ivan hade jag helt "glömt" att han kunde ha spalt. Den här gången tänkte jag att det inte borde slå igenom igen. Vi skaffade dessutom en gravidförsäkring (den där man får pengar för spaltbarn) för jag tänkte att då blir det garanterat inget spaltbarn. Men det sket sig. Vad gäller fler barn har jag alltid tänkt mig att en tredje ska komma om tre-fyra år. Men nu känns det så där. Mycket kan ju hända ännu visserligen...
    Vi tog också den försäkringen denna gång men slapp ju begära ersättning men det kändes ändå bra att ha den OM det skulle ha blivit spalt igen.Ja klart man kan hinna ändra sig både en och tre gånger..
    ~* Liam *~
  • Sabbe

Hej! Ännu en ny i trådenFlört. Min lilla föddes i januari i år och ska opereras i början på nästa år i Umeå. Skulle vara trevligt att ha kontakt med andra mammor som är i samma sits, eller som vet vad som väntas. Är nyfiken om någon fler har ett barn med bara gomspalt och hur lång tid de tog innan detta upptäcktes? För oss tog de 5 dagar och uptäcktes mer av en slump, läkarna och barnmorskorna stod mest och kliade sig i huvudet och funderade varför hon inte kunde ammaObestämd

• Tigern1752
    The Maria skrev 2011-05-13 10:20:54 följande:
    Hej och välkommen! 

Eftersom han är så liten lär han gå först på morgonen. Han lär få fasta från ca 4 kanske och då får du och han gå upp och mata och göra allt sånt klart innan dess. Se till att "proppa" honom med mat. Blir det sedan förseningar får man göra allt för att distrahera och underhålla så dom inte inser hur hungriga dom är... 
    Tack! Då borde vi fixa det Skrattande. Det är ju inte helt lätt med de små, och har han väl fått för sig att han ska amma och ha mat så ger han sig liksom inte...

Jag hoppas verkligen att det kommer gå bra!
  • The Maria
    Tigern1752 skrev 2011-05-15 14:27:25 följande:
    Tack! Då borde vi fixa det Skrattande. Det är ju inte helt lätt med de små, och har han väl fått för sig att han ska amma och ha mat så ger han sig liksom inte...

Jag hoppas verkligen att det kommer gå bra!
    Ja, jag kan ju inte säga säkert men det känns som att ni åker ner först. Dom prioriterar ju småbarnen först just för det här med maten.
  • Cotopaxi
    Sabbe skrev 2011-05-13 14:07:49 följande:
    Hej! Ännu en ny i trådenFlört. Min lilla föddes i januari i år och ska opereras i början på nästa år i Umeå. Skulle vara trevligt att ha kontakt med andra mammor som är i samma sits, eller som vet vad som väntas. Är nyfiken om någon fler har ett barn med bara gomspalt och hur lång tid de tog innan detta upptäcktes? För oss tog de 5 dagar och uptäcktes mer av en slump, läkarna och barnmorskorna stod mest och kliade sig i huvudet och funderade varför hon inte kunde ammaObestämd

Hej!

Vår dotter föddes med gomspalt och det tog 4-5 timmar innan det upptäckte det. Hon kunde inte amma och bara skrek hela tiden och då var det en barnmorska som kände efter i hennes mun. Tidigare på kontrollen hade de inte upptäckt det utan vi har ett protokoll där det står utan anmärkning på gommen. konstigt då hennes spalt var nära 2 cm... så nu när vi för 6 månader fick vår son så bad vi särskilt att de skulle kolla extra noga med lampa för att se att gommen var hel. Men jag hörde direkt när han kom ut på hans skrik att hans gom var hel. :) när dottern var liten så tyckte jag att alla andra bebisar hade så instängt och konstigt skrik jämfört med henne.

Men då kan inte er dotter ha så jättestor spalt om det tog så många dagar att upptäcka?

Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15