• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • mage06
    Tjock kulan skrev 2010-05-07 09:17:25 följande:
    Hejsan Är helt euforisk efter föredraget med Christel Kvant i går. Så mycket inspiration och vackra bilder, så nu snurrar många tankar i huvudet om hur jag kan få till det i min pytte täppa till trädgård :). HannaH: Jag säger bara liguster det är sååå vackert, men ser sedan att du vill ha friväxande och då e ju inte liguster fint. Vi har en liten bit häck med bukettspirea som vi har klippt men den kan man ju ha friväxande det är ju det vanligaste.
    Åh, få höra!!! Tips till pyttetäppa lät intressant
  • Mimmi 71
    Jenny K skrev 2010-05-07 09:34:52 följande:
    Usch va tråkigt! Svärmors växthus är nästan alla glas sprukna på oxå så de har bestämmt sig för att göra helt nytt. Därför fick vi deras få hela glas
    Hade det inte varit för att vi skall bygga nytt garage på 70 kvm så hade det nog blivit ett nytt växthus här också, men jag tror inte vi mäktar med fler byggprojekt i sommar.
    Tjock kulan skrev 2010-05-07 09:17:25 följande:
    Hejsan Är helt euforisk efter föredraget med Christel Kvant i går. Så mycket inspiration och vackra bilder, så nu snurrar många tankar i huvudet om hur jag kan få till det i min pytte täppa till trädgård :).HannaH: Jag säger bara liguster det är sååå vackert, men ser sedan att du vill ha friväxande och då e ju inte liguster fint. Vi har en liten bit häck med bukettspirea som vi har klippt men den kan man ju ha friväxande det är ju det vanligaste.
    Inte ett dugg avis. Jag har några tips på bra böcker i samma anda (enligt min mening) som jag snappade upp på trädgårdskursen. Återkommer med titlar och författare.
  • Hannnas

Mimmi... stort garage är guld! vårt är på 80kvm och det är kanon!! Lycka till med bygget i sommar

Här ska det byggas altan är det tänkt, vi ska ta bort den nuvarande som är på ca 10kvm och utöka den till ca 45kvm men då ska entrén integreras med denna... skittrist jobb tycker jag, ser mest fram emot när det är klart så jag kan börja gräva runt för att sätta klematis mm
    .?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
  • Ari Gold

Man kan aldrig ha för myket garage!

Vi hade ett dubbelgarage i ladan. Det fyllde jag med diverse barnvagnar och antikviteter, så sambon byggde en jättestor carport för 2 bilar. Den har jag fyllt med olika målarprojekt som behöver lite tak.

= Bilarna står ute.

Men det är skönt att ha både altanbygge och carportbygge avklarat. Det var stora saker som slukade både tid och pengar. Denna säsong hoppas jag få mer tid och pengar över till trädgårdsprojekt.

Växthuset är väl sommarens stora projekt. Jag håller på att måla alla delar nu, det är ett himla jobb. Nästa helg ska vi hyra en minigrävare för att gräva vattenslang och grund för muren.

Vi kommer att ha kanalplast i hela växthuset, det är det bästa för växterna och man slipper spruckna rutor. Om mman ska ha växthuset att fika i är det kanske inte så kul, men det är inte vårt syfte. Vi kommer bygga en glasveranda på huset senare.

• Hannnas

hmm ja vad ska man räkna med i budget till ett altanbygge? vi ska ha ett vanligt däck och sen staket upp tillmidja rätt överallt utom en sida där det ska gå upp till 170... ja o så tak över entren... tegel har vi men det är alles....

Växthus är en dröm! vi har rivit isär en gammal hundgård som vetter mot ett av våra garage (som används som redskapsbod/förråd), grunden är kvar, vilket är kanon då vi grävt ut den och nu fyller med jord o kobajs ... tanken är att glasa in den i framtiden... 
    Likaså står inglasning av ena uteplatsen på listan... men det blir framtid för jag vill ha gamla fönster med särskilda spröjs och vi behöver måånga så jag vet i f hur det ska gå till ens....
    .?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
  • Ari Gold

Jag vill också ha gamla fönster till glasverandan. Är öppen för lite olika modeller på spröjs men att över huvud taget hitta tillräckligt många är ju svårt (om man vill ha bra pris i alla fall). Räknar emd att få leta några år.

Minns inte vad vår altan gick på. Vi är oftast dåliga på att göra budget utan köper materialet kontinuerligt medan vi håller på med bygget. Men vår är inte så stor så det var inte mycket.

Tyvärr är det lite "arga snickaren" varning på oss så den stackars altanen har fortfarande inga kryss i räcket och är ej målad. Sambon började med carporten när altanen var nästan klar och sedan drog vi igång med utbyggnaden o nu växthuset innan den är riktigt klar....

Den här sommaren SKA jag göra klart räcket!

• Tjock kulan
    Hannnas skrev 2010-05-07 09:23:58 följande:
    vad var det för spännande föredrag? Spirea gillar jag! men det är för lågväxande, vill upp i iaf 2m höjd...
    Vår är ju klippt men den är nog en 1.60 hög och jag ha sett högre än så i området men då är de som sagt klippta, så den höjden kommer du inte upp på om du ska ha friväxande.
    Har du funderat över att sätta ett plank i stället?. Då får du ju snabbt upp ett insynsskydd mot dagis sidan och för att sen få till den lummiga känslan så kan du ju sätta spalje eller vackert armeringsjärn på planket och plantera tex murgröna/pipranka/rosor/klematis/kaprifol...ja listan kan göras lång :) som klänger upp/längst med planket, till sist så kommer ju plaket inte att synas för all växtlighet.
    Mimmi 71 skrev 2010-05-07 15:26:47 följande:
    Hade det inte varit för att vi skall bygga nytt garage på 70 kvm så hade det nog blivit ett nytt växthus här också, men jag tror inte vi mäktar med fler byggprojekt i sommar.
    Tar gärna emot nya litt tips så kolla gärna upp. Christel Kvant var lika underbar och opretantiös som sina böcker :), så jag är helnöjd. en dröm hade ju annars varit att få lyssna till Heidi Palmgren någon gång hennes plantskola och trädgårdslandskap är ju fantastiska.....
    mage06 skrev 2010-05-07 11:55:19 följande:
    Åh, få höra!!! Tips till pyttetäppa lät intressant
    Hon har ju skrivit en bok ägnad helt åt radhusträdgårdar och hur olika dessa kan göras fas förutsättningarna är de samma.
    Under föredraget talade hon om att man skulle tänka på tak, golv och väggar i trädgården när den skapades.
    Så gärna ett träd eller en pergola av något slag, gärna häckar/plank eller spaljéer för att få till väggar/rum och för att få en känsla av intimitet.
    Golv i form av trädäck, stensättning/gräsmatta men att det oxå är intressant att blanda de olika materialen.
    Hon underströk även vikten av att inte dutta med blommor utan satsa på ett större antal i en plantering för att undvika ett rörigt intryck.
    Ja det var lite av vad hon talade om. Sen sa hon att man skulle tänka på jorden där man bor o plantera utifrån det. Så bor man vid havet o har sandblandad jord så satsa på tex trift, och silverbladiga växter, inte rododendron för det e dömt att misslyckas:). Så jag som har tung lerjord känner att jag ska satsa på rosor, pioner och syren :).
  • mage06
    Tjock kulan skrev 2010-05-07 19:00:05 följande:
    Hon har ju skrivit en bok ägnad helt åt radhusträdgårdar och hur olika dessa kan göras fas förutsättningarna är de samma. Under föredraget talade hon om att man skulle tänka på tak, golv och väggar i trädgården när den skapades. Så gärna ett träd eller en pergola av något slag, gärna häckar/plank eller spaljéer för att få till väggar/rum och för att få en känsla av intimitet. Golv i form av trädäck, stensättning/gräsmatta men att det oxå är intressant att blanda de olika materialen. Hon underströk även vikten av att inte dutta med blommor utan satsa på ett större antal i en plantering för att undvika ett rörigt intryck. Ja det var lite av vad hon talade om. Sen sa hon att man skulle tänka på jorden där man bor o plantera utifrån det. Så bor man vid havet o har sandblandad jord så satsa på tex trift, och silverbladiga växter, inte rododendron för det e dömt att misslyckas:). Så jag som har tung lerjord känner att jag ska satsa på rosor, pioner och syren :).
    Åh! Den boken måste jag titta i! Då tänker jag lite rätt i alla fall för jag känner verkligen att det måste bli ett litet rum för att kännas större... Vilken tur du har med din jord då...här är det stenigt...men jag har grävt ur och lagt på ny jord så alla växter utom min iris har trivts jättebra. Irisen var iof dömd att misslyckas men jag älskar dem och tänkte att den kanske gick att odla på ren vilja

Kan inte hålla mig nu när du är här tjockis *fniss* men jag har haft en järnsäng på gång och nu är den min, min, min!!! Kolla:
    www.blocket.se/vi/27247554.htm
    Im so lucky!!!
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom