Hannnas skrev 2010-05-07 09:23:58 följande:
vad var det för spännande föredrag? Spirea gillar jag! men det är för lågväxande, vill upp i iaf 2m höjd...
Vår är ju klippt men den är nog en 1.60 hög och jag ha sett högre än så i området men då är de som sagt klippta, så den höjden kommer du inte upp på om du ska ha friväxande.
Har du funderat över att sätta ett plank i stället?. Då får du ju snabbt upp ett insynsskydd mot dagis sidan och för att sen få till den lummiga känslan så kan du ju sätta spalje eller vackert armeringsjärn på planket och plantera tex murgröna/pipranka/rosor/klematis/kaprifol...ja listan kan göras lång :) som klänger upp/längst med planket, till sist så kommer ju plaket inte att synas för all växtlighet.
Mimmi 71 skrev 2010-05-07 15:26:47 följande:
Hade det inte varit för att vi skall bygga nytt garage på 70 kvm så hade det nog blivit ett nytt växthus här också, men jag tror inte vi mäktar med fler byggprojekt i sommar.
Tar gärna emot nya litt tips så kolla gärna upp. Christel Kvant var lika underbar och opretantiös som sina böcker :), så jag är helnöjd. en dröm hade ju annars varit att få lyssna till Heidi Palmgren någon gång hennes plantskola och trädgårdslandskap är ju fantastiska.....
mage06 skrev 2010-05-07 11:55:19 följande:
Åh, få höra!!! Tips till pyttetäppa lät intressant
Hon har ju skrivit en bok ägnad helt åt radhusträdgårdar och hur olika dessa kan göras fas förutsättningarna är de samma.
Under föredraget talade hon om att man skulle tänka på tak, golv och väggar i trädgården när den skapades.
Så gärna ett träd eller en pergola av något slag, gärna häckar/plank eller spaljéer för att få till väggar/rum och för att få en känsla av intimitet.
Golv i form av trädäck, stensättning/gräsmatta men att det oxå är intressant att blanda de olika materialen.
Hon underströk även vikten av att inte dutta med blommor utan satsa på ett större antal i en plantering för att undvika ett rörigt intryck.
Ja det var lite av vad hon talade om. Sen sa hon att man skulle tänka på jorden där man bor o plantera utifrån det. Så bor man vid havet o har sandblandad jord så satsa på tex trift, och silverbladiga växter, inte rododendron för det e dömt att misslyckas:). Så jag som har tung lerjord känner att jag ska satsa på rosor, pioner och syren :).