• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Daggdroppen

Ari: Har du bilder på din trädgård? Vi har också det "problemet" att vi har en stor trädgård. Man vet inte riktigt i vilken ända man ska börja och var man ska placera alla växter, träd, bsukar osv... Skulle vara kul att se andras trädgårdar som är stora och som är i planeringsskedet och att höra hur ni tänker!

När kan man plantera ut knölar som man haft inne över vintern? Typ gladioler. Har också köpt på mig några nya knölar som jag gärna skulle sätta ut. Japansk underblomma och Crinum alba vit. Vad heter den sista på svenska och kan ni säga något om dessa växter??? De köptes på impuls på en mässa

Och ja, när kan man plantera ut Afrikans lilja? Har haft den i garaget över vintern och den ser jättefin ut!

• Ari Gold

Här ser man vår trädgård. Den är ganska långsmal, sträcker sig från vägen som går en bit utanför bildens nederkant (dvs riktigt hela tädgården är inte med på bild) till åkern som syns ni bakgrunden. Til höger sträcker den sig ungefär till bildens ytterkant och till vänster slutar den där den ljusare ängen tar vid.
  • Daggdroppen
    Ari Gold skrev 2010-05-09 19:13:34 följande:
    Här ser man vår trädgård. Den är ganska långsmal, sträcker sig från vägen som går en bit utanför bildens nederkant (dvs riktigt hela tädgården är inte med på bild) till åkern som syns ni bakgrunden. Til höger sträcker den sig ungefär till bildens ytterkant och till vänster slutar den där den ljusare ängen tar vid.
    Men den ser ju redan ganska ombonad ut! Tänker på träden och buskarna. Vår gräsmatta är bara som en fotbollsplan
  • Daggdroppen

Intressant Men ja det verkar vara svårt då den är långsmal...

Jag har bilder från första och andra sommaren här (2008-2009) i galleriet på vår tomt. Ingen bra översiktsbild, men delar som man kanske kan pussla ihop det från... Det är främst området framför huset, ner mot trädgårdslandet, och mot "skogsoasen" som ger mig huvudbry...

Jag vill gärna ha en ombonad trädgård i gammaldags stil, men samtidigt ytor för fri lek och för bollsporter och dyl. Inte att jag behöver vakta barnen så de inte trampar i rabatterna eller springer över nyplanterade träd...

• Ari Gold

Bilderna jag klistrar in är från eniro så de är ett par år gamla. Man kan få fram sådaa översiktsbilder genom att skriva in sin adress och klicka "utsikt". Fast det funkar inte om man bor ute på ladet, det måste vara inom en stad som finns med i deras register.

• Ari Gold

Jag försöker göra en plan genom att tänka i "rum".

Gult är djurområde, där hönsgård, hönshus mm finns.

Blått är barnens lekområden: de små är sandlåda vid vår altan (svart) och en blå ring där barnpoolen brukar stå och där är även barnens trädkoja. Den stora mörkblå är området kring gungställning/klätterställning och stora klätterstenen. Den ljusblå kvadraten är fotbollsplanen.

Rosa prickar är alla ställen där det finns större blomrabatter idag.

Rött är mitt "bärland" nedanför altanen och det som ska bli odlingsområde kring växthuset (markerat mörkrött)

Svart är alla de ställen där vi har bord med sittplatser.

Sedan finns det en carport som ej är med på bild som jag ritat in och mellan carport och lada är en stor tom yta som jag inte orkar planera för i dagsläget. Tänker mig. ev. stort potatisland senare.
  • Hannnas

Ari... oj vilken härlig tomt med möjligheter! Vår är inte lika stor, men tillräckligt... dock är den i sluttning och det är skitstörigt!

Fluffiga... sätt knölarna i krukor NU och driv upp dem inne... sätt knölarna bara en-två cm under jordytan och låt ögat riktas upp, sätt ut dem först när järnnätterna är garanterat över  
    .?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom