• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • mage06
    Hannnas skrev 2010-05-07 19:25:49 följande:
    mage.... grattis!!! superfin!!
    Tack, visst är den! Jag sa att jag kunde betala de 2300 men så sa hon att om hon fick 1900 så var den min Har ju inte sett den men det kan ju knappast vara något fel som inte går att fixa eller hur
  • Hannnas
    mage06 skrev 2010-05-07 19:28:17 följande:
    Tack, visst är den! Jag sa att jag kunde betala de 2300 men så sa hon att om hon fick 1900 så var den min Har ju inte sett den men det kan ju knappast vara något fel som inte går att fixa eller hur
    Allt går att fixa o sicken konstig kvinna som säger ett lägre bud än hon själv lagt ut den för när du ger det förstnämnda
    .?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
  • mage06
    Hannnas skrev 2010-05-07 19:34:38 följande:
    I know!? Men jag hittade henne på facebook Hon har ett par vänner där som säkert är hennes barns kompisar/jobbarkompisar som gått i samma skola som jag. Jag sa det till henne *fniss* så hon inte får lust med några funny busyness
  • Ari Gold

Vilken underbar järnsäng!

Vi har tagit in en av järnsängarna jag köpte på auktion förra sommaren, till mellankillens nya rum i utbyggnaden. Den fick stå som den är, men lillkillens järnsäng måste jag måla om så det får vänta lite.

Om jag hittar en mer skabbig sak vore det fakstiskt fint att ha en  trädgården också , men det känns som slöseri på något sätt.

Jag skulle behöva en bok om hur man planerar en stor trädgård. Det låter bra att ha stort men det blir väldigt osammanhängande och lätt väldigt "kalt" också. Ställer man ut 20 krukor med växter ser det liksom bara ut som fluglort på väggen ändå.

• Tjock kulan
    mage06 skrev 2010-05-07 19:18:34 följande:
    Åh! Den boken måste jag titta i! Då tänker jag lite rätt i alla fall för jag känner verkligen att det måste bli ett litet rum för att kännas större... Vilken tur du har med din jord då...här är det stenigt...men jag har grävt ur och lagt på ny jord så alla växter utom min iris har trivts jättebra. Irisen var iof dömd att misslyckas men jag älskar dem och tänkte att den kanske gick att odla på ren vilja Kan inte hålla mig nu när du är här tjockis *fniss* men jag har haft en järnsäng på gång och nu är den min, min, min!!! Kolla:www.blocket.se/vi/27247554.htmIm so lucky!!!
    Ja ibland e det svårt att inte satsa på idiot projekt för att de är så oemotståndligt vackra *och vem kan egentligen motstå en iris :)*. Kan du inte prova med att sätta den i en kruka de brukar ju stå i sandblandad eller fuktig jord beroende på sort om jag minns rätt.
    Vilken vacker säng den e du värd vet hur du letat vännen, ska den stå inne hos E och S

Hanna: Ok var värt ett försök ;)
  • mage06
    Tjock kulan skrev 2010-05-07 20:30:53 följande:
    Ja ibland e det svårt att inte satsa på idiot projekt för att de är så oemotståndligt vackra *och vem kan egentligen motstå en iris :)*. Kan du inte prova med att sätta den i en kruka de brukar ju stå i sandblandad eller fuktig jord beroende på sort om jag minns rätt. Vilken vacker säng den e du värd vet hur du letat vännen, ska den stå inne hos E och S Hanna: Ok var värt ett försök ;)
    Tack, jaa, den skall stå där Sen måste jag ju hitta en till *fniss*. Men än så länge skall S sova i lilla fina utdragssängen:-*

Jo, jag älskar verkligen Iris...ville nästan döpa ett av mina barn till det *skratt* eller Viola Men jag vill inte skaffa någon fuktpöl eftersom jag inte är någon stor fan av myggor...är rädd att de skulle trivas då{#lang_emotions_undecided}

Hur är det med dina små? Hur stor är E nu? S blev precis två
  • Mimmi 71

Oj, vad ni skriver tjejer! Härligt!

mage06: Om du har några guldfiskar i "fuktpölen" så slipper du myggor. Undeerbar säng!

Ari: Jag förstår problematiken med stor trädgård. Tror att du får satsa på att bygga rum, skärma av med spaljeer, buskar och häckar. Du skulle ha gått den trädgårdsplanerarkursen som jag gått för det är väldigt bra att försöka göra en plan över hur man vill ha det även om det sedan tar 10 år och många förändringar på vägen för att få trädgården "klar". Vi använde oss av en bok som handlade om trädgårdsplanering på kursen som var väldigt bra. Jag har bara några kopierade sidor från boken och vet inte vad den heter - tror att det är den jag listar här nedan men jag kommer inte riktigt ihåg. I vilket fall som helst så började den med att man har en planritning över trädgården och sedan påbörjar funderingen över vad man vill fylla trädgården med. Börja med de stora sakerna - uteplatser, sittplatser, lekplatser, redskapsbod, växthus mm. Rita in dem lite snabbt (tänkt på väderstreck. Fortsätt sedan med väggar - insynsskydd, tak och sedan gångar emellan de olika funktionerna.Sedan  lägger man på lull-lull i fomr av rabatter mm.

Här kommer en lista på inspirerande trädgårdsböcker. De innehåller mycket grönt och lummigt som är min favorit för tillfället

Skuggväxter, Susanna Widlund - ICA Förlag
    Planera trädgård, Anders Dagsberg och Bertil Johansson, ICA Förlag
    Trädgårdsdesign, Anne-Christine och Dan Rosenholm - Albert Bonnier

• Tjock kulan

Mimmi: Tack för tipset, ska kolla upp de två sist nämnda böckerna på mitt biblo :)

Mage: Jo jag får mina fiskar varma här hemma A är 3 i sept och är i värsta trots fasen just nu och lilla E´s mage är i uppror så nu testar vi att ha henne mjölkfri och se om det hjälper. Meeeeen annars e det bara bra :), ska börja arbeta i aug igen med blandade känslor, känns som om fl med E gick allt för fort och jag känner mig inte riktigt klar samtidigt ska det bli skönt att få arbeta igen, älskar ju mitt arbete med ungdomar.

• mage06

Ari: Tack! Jag är knasglad! Har letat så länge!
    Önskar jag hade ditt "stora trädgårdsproblem" Jag tror som Mimmi att man får bygga små miljöer. Sen tycker jag det är härligt med öppna ytor också!

Mimmi: Ja, självklart, fiskar, tänkte inte på det Men jag törs inte ha någon liten pöl så länge barnen är så små så det får vänta.

Tjockis: Haha, ja, det brukar inte bli några sysselsättningsproblem med två små Tråkigt med E:s mage, hoppas ni får ordning på den snart! Jag förstår precis kluvenheten mellan att vilja vara hemma mer & att få komma ut och jobba. Jag har varit hemma i 4 år

Nu tycker barnen att jag skall prata med dem lite

• Ari Gold
    Mimmi 71 skrev 2010-05-08 06:27:22 följande:
    Oj, vad ni skriver tjejer! Härligt!mage06: Om du har några guldfiskar i "fuktpölen" så slipper du myggor. Undeerbar säng! Ari: Jag förstår problematiken med stor trädgård. Tror att du får satsa på att bygga rum, skärma av med spaljeer, buskar och häckar. Du skulle ha gått den trädgårdsplanerarkursen som jag gått för det är väldigt bra att försöka göra en plan över hur man vill ha det även om det sedan tar 10 år och många förändringar på vägen för att få trädgården "klar". Vi använde oss av en bok som handlade om trädgårdsplanering på kursen som var väldigt bra. Jag har bara några kopierade sidor från boken och vet inte vad den heter - tror att det är den jag listar här nedan men jag kommer inte riktigt ihåg. I vilket fall som helst så började den med att man har en planritning över trädgården och sedan påbörjar funderingen över vad man vill fylla trädgården med. Börja med de stora sakerna - uteplatser, sittplatser, lekplatser, redskapsbod, växthus mm. Rita in dem lite snabbt (tänkt på väderstreck. Fortsätt sedan med väggar - insynsskydd, tak och sedan gångar emellan de olika funktionerna.Sedan  lägger man på lull-lull i fomr av rabatter mm.Här kommer en lista på inspirerande trädgårdsböcker. De innehåller mycket grönt och lummigt som är min favorit för tillfället Skuggväxter, Susanna Widlund - ICA FörlagPlanera trädgård, Anders Dagsberg och Bertil Johansson, ICA FörlagTrädgårdsdesign, Anne-Christine och Dan Rosenholm - Albert Bonnier
    Jag tror absolut på tiset att tänka i rum (har hört/läst det förut). Försöker tänka i en odlingsdel, en barndel, en djurdel osv... men som sagt är det ju ett flerårigt projekt att bygga upp en så stor trädgårdsmiljö.

"Stilen" jag vill ha är en gammeldags bruksträdgård med mycket köksland och odlingar men även en del (gärna gammledags) växter och förståss trevliga sittplatser.
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom